Amazon custombilar

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

Den senare bilen hade jag bara sett från sidan, är det inte typ en del av en p1800 som dom har fått på amazonen på nåt vis? (Hur får man upp dörrarna?) Såg föresten på bilden att han har en eldkastare!
Den gröna aman tyckte jag såg fräck ut, speciellt bakrifrån med tvådelat bakruta och inmoddade baklysen och de dubbla utblåsen :D
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Hmm den där svarta amazonen med scallops på har jag en del bilder till på,riktigt snyggt bygge,synd att den börjat förfalla.
Den röda har inte den haft flammor förr??Har för mig att huven är från nån plymouth och baklysena är väll byggda för att likna dom på dom klassiska custom/shoebox fordarna???50-51??Jag är inte helt säker men nått i bakhuvvet säger att taket inte är amazon original,givetvis är den taksänkt men hela taket är inte det utbytt mot nått jänketak och är det avtagbart???Kolla skarven i höjd med vindrutan upp mot taket??

/Micke
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

Image
Jag anar att detta är samma bil som den Hillman visade fast då är den grön.
Image
Brorsans gamla 65 och min sysslings råa amazon.
Last edited by Raggarn on Mon Aug 01, 2005 10:09 am, edited 3 times in total.
MoNster
Posts: 312
Joined: Tue Jun 28, 2005 8:16 pm
Location: Luleå, Sundom

Post by MoNster »

jag har köpt bil nr. 2 på första sidan och håller på att fixa upp den / kapa bort lite fula grejer. ska lägga upp bilder nån dag.

Image
Image
en bit av spacklet som var på taket. ska kapa upp det och svetsat ny plåt.

och jag vill inte höra nått , \"skrota den\" eller \"den är inte orginal\"
för jag har en bild framför mig hur den ska se ut och till nästa sommar ska den vara klar.
"Nothing bolt-on, everything custom"
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

jag tycker du gör rätt! gör va fasen du vill med den, kommer ju bli den ända i sitt slag...

PS!
hoppas du inte vart arg när du plötsligt hittade din bil här
MoNster
Posts: 312
Joined: Tue Jun 28, 2005 8:16 pm
Location: Luleå, Sundom

Post by MoNster »

den ska inte bli nått skabbit raggarfordon utan en clean,snygg utställnings bil som även ska kunna köras.


och jag vart inte arg, bilden är från den förra ägaren(min 3männig) och det var bara roligt att se vad folk tycker om den.

ska lägga upp allt arbete jag har gjort hitils ikväll.

/simon
"Nothing bolt-on, everything custom"
MoNster
Posts: 312
Joined: Tue Jun 28, 2005 8:16 pm
Location: Luleå, Sundom

Re:

Post by MoNster »

D59471 wrote:Att kalla den där sortens bilar för custom är ju att svärta ner begreppet totalt! Viss självbevarelsedrift torde väl ändå finnas hos er custom-frälsta?

Ordval som sophög, rislass, skrotbil osv. hade kännts mer rimligt. ;)
detta tycker jag är att ha förutfattade meningar, bil nr 2 som jag har köpt, kanske ser ut som den är skrot men hela underedet är pulverlackerat med bytta bussningar, fjädrar
,dämpare,spindlar m.m.
så detta gör mig VÄLDIGT upprörd.
bilen är ju inte klar på bilden som jag hoppas att ni förstår. det är otroligt mycket arbete men den kommer att bli fin har jag bestämt mig.

jag tycker de är helt okej med orginal om man gillar det , men jag slänger inte ur mig massa skit före jag har Fakta.


här är en bild för er orginalare.
Image
en 73as 142 som jag kapade och gjorde om till a-traktor.
tog ca 1 år.

/simon
"Nothing bolt-on, everything custom"
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

140in va snygg! är väl inte så förtjust i grillen men men det är ju en smaksak hoppas du får ordning på ammizen
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Lindgren
Posts: 264
Joined: Sun Oct 10, 2004 7:18 pm
Location: Katrineholm
Contact:

Post by Lindgren »

custom ligger mig varmt om hjärtat, men mina byggen blir oftast bara drömmar. Av den anledningen är jag mycket imponerad av er som verkligen sätter kapen i karossen och faktist får ihop något!

När det gäller custom finns det juh olika skolor... kolla in vallåkra bilarna, urflippade som f. Jämför dom med boyd coddnington eller annan...
Amazon -70 + 145 -71 + 145 -73
Min bil
Medlemnr 1966 i 140 klubben
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

MoNster wrote:förutfattade meningar
På bilden ser den ut som skrot och bilden är de enda fakta vi har att gå på och säger vi då att bilen är i bra skick då ljuger vi grovt så jag håller med D59471 helt med bilen i det utseendet som den har på den första bilden.
Likaså kan en till synes fin bil vara i det närmaste skrot vid en granskning.
Återkom när bilen är klar (och gärna under byggtiden) för att få en ny kommentar som om dina planer går i lås borde bli positiv.
Thomas
Posts: 342
Joined: Tue Oct 19, 2004 9:32 am

Post by Thomas »

Jag får tårar i ögonen varje gång jag ser en så kallad Hot Rod. Detta är kulturobjekt som med lika mycket tid, kärlek och omsorg hade kunnat bli återstållda till originalskick, men som någon brutalt satt kapen i och sågat sönder. Nu talar jag förståss om de 20-40-talsbilar som surrar runt på gatorna, omgjorda med vinkelslip och flames.
Jag är nostalgiker och mitt intresse för amazon hänger mycket ihop med det. Jag vill genom min bil stanna tiden och drömma mig tillbaka.
Men som sagt, folk får göra vad de vill med sina bilar och även om jag aldrig skulle sätta kapen i min bil så har jag ingen rätt att säga åt andra vad de ska göra, däremot kan jag delge er min åsikt.
Ägare av en röd och halvrisig Volvo 131341 T - Bil nummer 219 i årgång -70 - Då registrerad som: BD 72353
MoNster
Posts: 312
Joined: Tue Jun 28, 2005 8:16 pm
Location: Luleå, Sundom

Re:

Post by MoNster »

Lars Bd wrote:
MoNster wrote:förutfattade meningar
På bilden ser den ut som skrot och bilden är de enda fakta vi har att gå på och säger vi då att bilen är i bra skick då ljuger vi grovt så jag håller med D59471 helt med bilen i det utseendet som den har på den första bilden.
Likaså kan en till synes fin bil vara i det närmaste skrot vid en granskning.
Återkom när bilen är klar (och gärna under byggtiden) för att få en ny kommentar som om dina planer går i lås borde bli positiv.
men att säga att man borde skrota en bil bara av att titta på ett kort tycker jag är dumdristigt, jag förstår vad du menar och jag håller med, men var de inte lite i överkant?
nu kanske jag har lite annan syn på vad som är skrot efter som jag har jobbat med endel dåliga objekt och sedan fixat upp dom.
det är också de jag tycker är kul, att fixa upp något till nyskick eller dyl.
"Nothing bolt-on, everything custom"
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Det var ingen som sa att den skulle skrotas utan att ordvalet skrotbil hade varit mer passande än custom.
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

hur ser din bil ut Lars? har den någon gång blitt renoverad eller?...
mig vetligt så brukar bilar se ut som skrot innan en renovering, det är väl därför man renoverar...?

just denna bil är ju custom så det bara skriker om det, custom handlar väl om att bygga om.
storbäcken
Posts: 154
Joined: Tue May 03, 2005 7:19 pm
Location: Robertsfors

Post by storbäcken »

Ja den här original/custom diskussionen går nog hålla igång hur länge som helst...
Jag tänkte tillägga min åsikt i de här:

Jag är en stor bilälskare, gillar dom flesta bilar från 70-talet å bakåt och även en del nyare , originalskick, originalutförande, ombyggt, custom, hotrod, racing, dragrace.. allt kan fånga mitt intresse....
så här ser jag på saken..

ORIGINALSKICK:
Är enligt mej tex en orörd amazon som någon dam kört 6000mil fram å tebax till kyrkan. kanske med lite rost runt ena framlyset å den där retliga byngeln på passagerardörren som kom till en dag när damen skulle in i garaget men missade lite.. Såna bilar är alltid kul att träffa på.
Men om man nu kommer över en sån här bil och tycker de är lite tråkigt att lacken är lite sliten å gummilisterna är inte längre vad dom varit, stenskott i rutan å b18 som läcker lite olja, river isär , köper nya framskärmar, gummilister, mattor, ruta.. å stötfångarna kanske inte heller är riktigt 100.. nya såna å.. å motorn... bäst att köpa nya packningar.. å renovera när man ändå har isär.. lacka motorrummet när motorn ändå är ur osv...
Till sist kan man rulla ut en amazon som är lika bra eller förmodligen bättre än den var ny..
Men att då visa upp sin bil å säga att man ha en amazon i perfekt original skick tycker jag är fel, den blir aldrig mer original än vad den var före renoveringen..
Nä denna bil blir då i
ORIGINALUTFÖRANDE:
Visst dom flesta amazoner som blir renoverade är betydligt sämre än den bil jag beskrev.. Å jag är imponerad av alla som klarar att lägga denna tid, arbete å pengar för att göra sin bil till ett fint original utförande.. Inget jag själv skulle klara iallafall...

CUSTOM/HOTROD och OMBYGGT:
Först å främst, en amazon som är rollad svart å har inhoppat tak är ingen custom, däremot den röda på bild i ett tidigare inlägg kan man väl få benämna custom.. men de gör ont i mej när man använder ordet custom så fort en amazon på någotvis avviker från original.
Sådana bilar skulle nog mer hamna under hotrod, men det är samtidigt inte rätt att använda de ordet heller (hitta gärna på en benämning för såna bilar), fast beskrivningen blir ju densamma . För i regel blir dom ombyggda som ett hopplock med delar man har tillgång till..
Och de är just denna kategori man ska stödja och uppmuntra eftersom en sån bil oftast ären inkörsport till vår underbara hobby. Tycker de är kul med bilar där ägarna med små pengar satt sin personliga prägel.
Nästa gång du ser en rollad amazon så ska du inte bara se den som en skrothög utan granska å tänk efter..

Kanske är det här någons första hobby bil. Troligast köpt för nån tusing eller två. Å självklart med rost som måste lagas, vilket ägaren kanske aldrig gjort, men han har en granne som lånar ut garage å svets å ger lite tips. Sen jobbar han å några kompisar på å visst de kanske inte blev så snyggt men dom lärde sej mycket under arbetets gång.. Sen kanske en utav grabbarnas morfar tyckte va roligt att dom höll i garaget å mindes tillbaka när han va ung å skruvade i sin gamla husqvarna lättviktare, så han åker å köper en verktygssats och nya bromscylindrar som han ger till pojkarna.
Dom blir givetvis överlyckliga å inspirerade å lyckas tillslut med hjälp av en morbror få ordning på bromsarna. Sen kommer mormor ut å tittar å erbjuder sej att sy överdrag till dom där trasiga sätena, roller å färg inhandlas på Ö&B, osv osv.. tillslut är den körbar å besiktad.
Kanske långt ifrån toppskick och original, men en bil som dom med egna händer fått användbar och som med stolthet används och visas på alla närliggande finbilsträffar. Där dom kanske blir än mer inspirerade och om kanske ett par tre bilar senare ha bilar som gör oss andra avundsjuka.
Och om några år kanske ha såna kunskaper att du själv anlitar dom när du ska lacka din finbil eller renovera automatlådan..

Kan nog tänka mej att många här ha börjat hobbyn på liknande sätt.
berätta gärna..


Min amazon efter sänkning å breddade fälgar.. inte så vacker..

Image

Ett halvår senare:

Image


Fem år senare (dålig bild):
Image





Kolla även sid 33 Bilsport nr25 -2000 8)


MVH Johan

Förresten om någon har en bild på min bil så vill jag gärna ha..... Den är fotad många gånger.. I Boden, Piteå, Skellefteå, Robertsfors, Umeå, Övik, Rättvik... nån här på forumet ha väl fångat den på bild....
Post Reply