Amazon custombilar

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
MoNster
Posts: 312
Joined: Tue Jun 28, 2005 8:16 pm
Location: Luleå, Sundom

Re:

Post by MoNster »

Förresten om någon har en bild på min bil så vill jag gärna ha..... Den är fotad många gånger.. I Boden, Piteå, Skellefteå, Robertsfors, Umeå, Övik, Rättvik... nån här på forumet ha väl fångat den på bild....
den röda är fin och de är nått åt de hållet jag har tänkt min.

jo jag har sett din på pitecrusing , och faktum är att det var just din bil som tog mig in på amazon :) har tyvärr inga bilder.

lägger in en bild på en ganska känd amazon, som är vad jag skulle kalla custom.
Image[/quote]

Och Nej lyktsargarna är inte spacklade utan hårdlödade.
"Nothing bolt-on, everything custom"
storbäcken
Posts: 154
Joined: Tue May 03, 2005 7:19 pm
Location: Robertsfors

Re:

Post by storbäcken »

MoNster wrote:
Förresten om någon har en bild på min bil så vill jag gärna ha..... Den är fotad många gånger.. I Boden, Piteå, Skellefteå, Robertsfors, Umeå, Övik, Rättvik... nån här på forumet ha väl fångat den på bild....
den röda är fin och de är nått åt de hållet jag har tänkt min.

jo jag har sett din på pitecrusing , och faktum är att det var just din bil som tog mig in på amazon :) har tyvärr inga bilder.

lägger in en bild på en ganska känd amazon, som är vad jag skulle kalla custom.
Image
Och Nej lyktsargarna är inte spacklade utan hårdlödade.[/quote]

Jasså där se man roligt att ge någon inspiration..

Jo den där svarta kan man defenitivt kalla custom.. skulle bara haft flammor å lite snyggare fälgar..... men de ä ju men smak hehe...
föressten är den breddad?? ser brett ut mellan grillhalvorna....
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

den är breddad!

han har en hemsida men jag kommer inte ihåg adressen!

det är även en turbo motor i den, och massa annat skoj i elväg
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Raggarn wrote:hur ser din bil ut Lars?
Jag förstår inte vad det har med saken att göra men den är rostig och obesiktigad men den plåt som inte är rostigt är rak förutom någon liten bula max 4 cm i diameter som det kan bli på en 40 år gammal orenoverad amazon och skulle av de flesta kallas för skrot men personligen anser jag att det är ett renoveringsobjekt.
De som anser att det är skrot får göra det utan att jag river upp himmel och jord.

Bilen har kanske varit en snygg custom men i det utseendet som den hade på på den första bilden var den mer likt en rullande skrothög och jag tycker inte att spackelbiten som MoNster håller upp motsäger detta.
Ett snyggt custombygge ska inte ha sådan spackling och ha mer spackel än plåt.
Men jag hoppas att han lyckas med renoveringen av "skrotet".

Jag vet inte men det verkar som det är customtalibanerna som blir mest irriterade när de får mothugg av originaltalibaner och inte tvärt om.
p12133vd
Posts: 70
Joined: Sun Feb 08, 2004 10:01 am
Contact:

Post by p12133vd »

Har lite svårt att förstå denna debatt. Vad gör det om några bilar byggs om då vi svenskar inte uppskattar Amazonen, visst i ord men knappast i handling. Alla vet vad en seriös renovering kostar, men man får bara ut en bråkdel av detta vid en försäljning. Jag annonserade i våras ut min B16 amazon med M31 låda för 35 tusen, eftersom jag fått lite PV sug igen. Bilen är inte i utställningskick, men i ett väldigt bra skick, mekaniskt är den helt ok, dånästan allt är renoverat. De enda seriösa intresenterna var personer från utlandet, men eftersom bilen är ovanlig vill jag inte sälja den utomlands.

De flesta svenskar som hörde av sig ville helst ha GT, förstår inte varför de svarade på annonsen om en B16 vagn.Annars var det av kalibern \"olagad, nyskickfrån bandet, maxpris 20 tusen\". Så det resulterade i att jag behöll bilen, vilket i och för sig inte gör ont, men om jag försöker sälja igen och jag får intresenter från utlandet så får den gå dit. Dessa personer från Holland bjöd inga överpriser, men bar beredd att betala den begärda summan.

Mvh Bengan
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Jag hade bestämt mig för att inte lägga mig denna diskussion ytterligare en gång,MEN det som p12133vd skrev var det mest tänkvärda jag läst inom det här diskussions ämnet tack så mycket.

MVH Micke
Thomas
Posts: 342
Joined: Tue Oct 19, 2004 9:32 am

Re:

Post by Thomas »

Amazon_V8 wrote:Jag hade bestämt mig för att inte lägga mig denna diskussion ytterligare en gång,MEN det som p12133vd skrev var det mest tänkvärda jag läst inom det här diskussions ämnet tack så mycket.

MVH Micke
...fast det har ju egentligen inte med saken att göra. Som jag förstår det så menade han att han hellree skär sönder sin amazon än säljer den till utlandet? Eller?
I övrigt håller jag med: ovanliga bilar skall stanna i sverige där de har sin historia. De ska vårdas och vördas, men självklart är det i dagens sverige svårt att sälja en fin bil i dagens Sverige när folk har så mycket andra hål att stoppa pengarna i.
Jag kan inte säga annat än att det troigtvis kommer bli bättre i framtiden.
Kanske blir det också så att amazonen kommer lida samma öde som Duetten, dvs att alla Epa-traktorer med allt vad det innebär med vinkelslip och kapningar har gjort den så pass ovanlig att en bruksbil numera är ofanligt dyr...
Ägare av en röd och halvrisig Volvo 131341 T - Bil nummer 219 i årgång -70 - Då registrerad som: BD 72353
p12133vd
Posts: 70
Joined: Sun Feb 08, 2004 10:01 am
Contact:

Post by p12133vd »

Thomas// Jo det har med den här saken att göra. När jag sålde min förra PV till Belgien fickjag utstå lite spott och spe för att jag exporterade en bil. Anledningen att jag sålde var att jag fick ett bud jag inte kunde säga nej till, långt över vad jag fått i Sverige.

Samma sak här, folk köper en buske för några tusen och bygger en om den istället för original och då spottar folk på det. Att det sedan finns ca 30 tusen amazoner i Sverige enligt Amazonklubbens matrikel år 2001 verkar inge bekymra sig om, vad gör det då om en handfull av dem byggs om.

Och Thomas var skrev jag att jag hellre skär sönder min B16 Amazon än att säljer den till utlandet??? Jag skrev att nästa gång jag försöker sälja så säljer jag utomlands om det finns intresenter.

När det gäller att ovanliga bilar ska stanna i Sverige såkan jag väl hålla med dig, men vill ingen köpa bilen i Sverige så får den väl gå utomlands.

Mvh Bengan
storbäcken
Posts: 154
Joined: Tue May 03, 2005 7:19 pm
Location: Robertsfors

Re:

Post by storbäcken »

p12133vd wrote:Thomas// Jo det har med den här saken att göra. När jag sålde min förra PV till Belgien fickjag utstå lite spott och spe för att jag exporterade en bil. Anledningen att jag sålde var att jag fick ett bud jag inte kunde säga nej till, långt över vad jag fått i Sverige.

Samma sak här, folk köper en buske för några tusen och bygger en om den istället för original och då spottar folk på det. Att det sedan finns ca 30 tusen amazoner i Sverige enligt Amazonklubbens matrikel år 2001 verkar inge bekymra sig om, vad gör det då om en handfull av dem byggs om.

Och Thomas var skrev jag att jag hellre skär sönder min B16 Amazon än att säljer den till utlandet??? Jag skrev att nästa gång jag försöker sälja så säljer jag utomlands om det finns intresenter.

När det gäller att ovanliga bilar ska stanna i Sverige såkan jag väl hålla med dig, men vill ingen köpa bilen i Sverige så får den väl gå utomlands.

Mvh Bengan
Tycker du gjorde rätt som inte sålde till utlandet kämpa vidare för att hitta en köpare i sverige, jag tror åxå att folk snart kommer att värdera amazoner högre, eftersom tillgången håller på att minska.. bara att se priserna på dåliga bilar som gått upp. Gjorde en sökning på blocket hela sverige å söker man på amazon så dyker det upp en hel del objekt men väldigt få fina bilar, sen sökte ja på p1800 å ja kan säga att de va väldigt många fina såna till salu. Sen kostar en fin p18 dubbelt mot en fin amazon. 35000 för en fin amazon är inte mycket att säga om för man renoverar då ingen för 35000...
Problemet är att för svenka folket har amazonen alltid varit en dussinbil, å man minns att för tio år sen så kosta en sån där en tusenlapp.. sen att den bilen var för dålig för folkrace å att bilen dom står å ser på är i fint renoverat skick de är en helt annan sak..
Sen så tror jag på att det finns 30000 amazoner kvar i sverige, men hur många av dom är fina originalbilar??? inte många...
Amazon, pv och duett har ju genom åren används av svenssons för att skjutsa röva å skrote från punkt A-B å bilarnas värde har varit på noll.

Däremot p1800an kanske inte va tillverkad i så många ex men blev redan från fabrik en klassiker.. Dom bilarna har ägts av en helt annan kategori av människor, ömt vårdade aldrig körda i regnet å varit gömda i åratal i garage alltid hållit ett relativt högt värde.. Att man hittar många fina såna är inte konstigt, dessutom importeras det mängder av dom från USA...
Finns garanterat fler fina p1800 än lika fina amazoner, pv, duetter å 140 tillsammans...
Thomas
Posts: 342
Joined: Tue Oct 19, 2004 9:32 am

Re:

Post by Thomas »

p12133vd wrote:Och Thomas var skrev jag att jag hellre skär sönder min B16 Amazon än att säljer den till utlandet???
Eftersom dus krev inlägget om export i en debatt om customs så tolkade jag det så, men jag tolkade det nog lite galet...
Ägare av en röd och halvrisig Volvo 131341 T - Bil nummer 219 i årgång -70 - Då registrerad som: BD 72353
Thomas
Posts: 342
Joined: Tue Oct 19, 2004 9:32 am

Re:

Post by Thomas »

Thomas wrote:
p12133vd wrote:Och Thomas var skrev jag att jag hellre skär sönder min B16 Amazon än att säljer den till utlandet???
Eftersom du skrev inlägget om export i en debatt om customs så tolkade jag det så, men jag tolkade det nog lite galet...
Ägare av en röd och halvrisig Volvo 131341 T - Bil nummer 219 i årgång -70 - Då registrerad som: BD 72353
Lindgren
Posts: 264
Joined: Sun Oct 10, 2004 7:18 pm
Location: Katrineholm
Contact:

Re:

Post by Lindgren »

MoNster wrote:
Förresten om någon har en bild på min bil så vill jag gärna ha..... Den är fotad många gånger.. I Boden, Piteå, Skellefteå, Robertsfors, Umeå, Övik, Rättvik... nån här på forumet ha väl fångat den på bild....
den röda är fin och de är nått åt de hållet jag har tänkt min.

jo jag har sett din på pitecrusing , och faktum är att det var just din bil som tog mig in på amazon :) har tyvärr inga bilder.

lägger in en bild på en ganska känd amazon, som är vad jag skulle kalla custom.
Image


Rent utav f-b vacker!
Tycker att fälgarna gör sig klockrent på den bilen!

För er som springer på skrotar, och söker inspiration finns den 2st amazon custom byggen på berga bilskrot utanför vingåker.

Just nu ligger inte custom till hands för mig, nu vill jag först bara få bilen rostfri.
Amazon -70 + 145 -71 + 145 -73
Min bil
Medlemnr 1966 i 140 klubben
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Rent utav f-b vacker!
Tycker att fälgarna gör sig klockrent på den bilen!

För er som springer på skrotar, och söker inspiration finns den 2st amazon custom byggen på berga bilskrot utanför vingåker.

Just nu ligger inte custom till hands för mig, nu vill jag först bara få bilen rostfri.
Ett par foton på dom skulle uppskattas bara för att få se dom =D[/quote]
hallin
Posts: 112
Joined: Mon Sep 20, 2004 3:27 pm

Post by hallin »

Hej hej...
Nu vill jag säga ett par ord om min combi jag har...
Jag blir FÖRBANNAD på vissa jävla överklass personer här inne...
Min är en kombi från 1967 som hämtades på en bilskrot....
Då var den gandska rostig men nu så lagade den tidigare ägaren upp hela bilen unnder sedan så flyttade han tilbaka hela b-stolpen och satte på dörrar från en 2-dörrars sedan sänkte han taket 2\"...
Bytte skärmkanter till en sedanares och sedan så vert det nya bustningar och sånt.
+ att han ja igen ruterna bak så den ser ut som en delivery...
sen vart det inte mö mer gort...
men iom att min inte finns i registret så har jag papper från en 1964 års kombi som var krockad och skulle pressas men de hadde inte skrotat den på pappert...
sedan köpte jag den av en kille som heter nicklas han lackade upp den under och fxade lite mee den...
jag hedde hälgen på mig at köpa den annars skulle den gå till skroten...
nu håller jag på och spacklar och slipar...

Men ni överklss gubbar ni ska enbart holla käften jag har räddat en combi från att pressas...
Men vet ni vilken ekonomi vi har JA JUST DET inte ett skit 950:-...
Men ni kan ju för fan försörja er och unna er nått men för oss är det jävligt svårt för det är inte mycket över när man har köpt kläder,skor och sådant...

Så ni kanske förstår att vi inte skiter pengar sedan är det vell bättre att man köper en påbörjad en att choppa en ny.....
Image
amahemi
Posts: 21
Joined: Tue Mar 01, 2005 3:22 pm

Post by amahemi »

tja..
läste lite om disskutionen och är det inte som så att huvudsaken med att ha ne bil/epa är att man ska ha kul med fordonet sen om man definierar kul med att ha en amazon som ser ut som en miljon till i original skick eller om man köper en ful sleten original bil och gör om till en unik amazon så är det väl upp till en själv vad man gillar...
sen förstår jag inte varför vissa tycker det är så fel att sätta kapen i en gammal amazon när det redan finns hur många som hellst som är original...
jag har en amazon själv en a-traktor custom pickup som är byggd av en gammal combi som jag har renoverat efter att den blev krockad...men vad jag undrar är vad som är glädjen med att ha en amazon i helt original utförande jag förstår itne ritkigt vad som är glädjen me å ha den förutom för er \"gubbar\" som sett dom som svensson bil en gång i tiden,men det kan väl knappast vara nån körglädje att glida omkring me en gammal amazon? nån av er original gubbar kan väl förklara..
har amazon a-traktor
Post Reply