Min bil blir varm?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Amazon_60
Posts: 112
Joined: Thu May 12, 2005 2:25 pm
Location: Ryd( 4 mil norr om karlshamn)
Contact:

Min bil blir varm?

Post by Amazon_60 »

Hejsan har stött på ett litet problem med min bil.
När den står på tomgång och så blir den inte varm... Men när man kör med den i högre hastigheter ibland så stiger tempmätaren och den börjar koka ibland om man inte saktar in och ställer den på tomgång.
Vad tror ni det kan vara för fel på min bil?
Som sagt är bilen en amazon -60:a med B20 fast tror det sitter org kyl där...
Amazon b20 -60
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

Jag tror att om det sitter originalkylare till en kraftigare motor så tror jag att det beror på att kylaren inte hinner kyla vätskan på höga varvtal.

Det du bör göra är att byta till en större kylare.

Då tror jag att kylaren hinner kyla ner vattnet som motorn drar in. Du har ju en större effekt på B20 jämt emot B16 (som är original på bilen)

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Amazon_60
Posts: 112
Joined: Thu May 12, 2005 2:25 pm
Location: Ryd( 4 mil norr om karlshamn)
Contact:

Re:

Post by Amazon_60 »

horgalaten wrote:Jag tror att om det sitter originalkylare till en kraftigare motor så tror jag att det beror på att kylaren inte hinner kyla vätskan på höga varvtal.

Det du bör göra är att byta till en större kylare.

Då tror jag att kylaren hinner kyla ner vattnet som motorn drar in. Du har ju en större effekt på B20 jämt emot B16 (som är original på bilen)

Mvh Jörgen
Jo men tycker man väl den borde klara av. inte så möet det skiljer ju. eller kan det vara så enkelt? tänkte köpa kylarrensning imorgon och köra i systemet och spola det redigt imorgon och se om det hjälper något annars är det la bara det kvar lr? kan det inte vara termostat med?
Amazon b20 -60
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Precis så Amazon_60, och spola i alla rör även de som går till värmepacketet spola kylaren noga från båda hål :wink:
det skadar inte att göra rent :wink:

Edit: prova termostaten från B-18 motorn om det funkade med den.
Last edited by Hasse63 on Thu May 19, 2005 11:15 pm, edited 1 time in total.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

Jo jag tror att det är så.

Jag går nu i skola och utbildar mig som lastbilsmekaniker, och där vet jag att: Tack vare pumpen är specifik till det olika motorerna så måste det vara en kylare som klarar av prestandan i pumpen.

Stämmer inte detta så blir inte vattnet nerkylt. Därav så hinner den kyla när du kör på tomgång men när du kör fort eller på högt varvtal så hänger kylaren inte med.

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Det är samma vattenpump på b18 och b20.
Och kylarna är lika stora om jag inte har fel det är bara utseendet som skiljer.

det som skiljer motorerna är ju bara volymen, 2 dl och ca 15 hk det ska en äldre kylare klara. spola rent och byt termostat om den var hel på b 18 motorn så funkar det säkert. det kan ju även vara vattenpumpen på b20 som inte är fräch, eller att kylaren inte blir tillräkligt ren.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Re:

Post by horgalaten »

Hasse63 wrote:Det är samma vattenpump på b18 och b20.
Jo, men han har ju en 60:a med originalkylare. Det är inte, vad jag fattat, en B18 kylare utan en B16 Kylare. Den va väl mindre om jag inte minns fel??

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Sudda sudda sudda... :oops: 61-62 kom b18 så går det när man inte läser.
Du har säkert rätt i att kylaren är mindre. och att det behövs en större.
men det skadar inte att spola rent.
Om du inte hittar en Amazonkylare (kan va svårt att hitta) så passar en tidig 140 kylare med lite modifiering. Bäst kylning ger dock en mordern aluminiumkylare
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon_60
Posts: 112
Joined: Thu May 12, 2005 2:25 pm
Location: Ryd( 4 mil norr om karlshamn)
Contact:

Re:

Post by Amazon_60 »

Hasse63 wrote:Sudda sudda sudda... :oops: 61-62 kom b18 så går det när man inte läser.
Du har säkert rätt i att kylaren är mindre. och att det behövs en större.
men det skadar inte att spola rent.
Om du inte hittar en Amazonkylare (kan va svårt att hitta) så passar en tidig 140 kylare med lite modifiering. Bäst kylning ger dock en mordern aluminiumkylare
okey jag har fått tag på en 240 kylare som ligger i skuffen nu. tror ni det är nått att sätta i den om det inte blir bättre? får man ju expansionskärl och grejer med...
Amazon b20 -60
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

140 och 240 kylare är i prinsip samma kylare.
Det kommer säkert att kyla bättre än orginalkylaren.
Men det är lättare att få dit en 140 kylare för de har fästen på sidan.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon_60
Posts: 112
Joined: Thu May 12, 2005 2:25 pm
Location: Ryd( 4 mil norr om karlshamn)
Contact:

Re:

Post by Amazon_60 »

Hasse63 wrote:140 och 240 kylare är i prinsip samma kylare.
Det kommer säkert att kyla bättre än orginalkylaren.
Men det är lättare att få dit en 140 kylare för de har fästen på sidan.
Okey det får avvakta lite.
Har varit ute och kollat på det nu. testat med två andra kylare från b18 och jag tror dom klarar kyla redigt. tror det är något annat fel.
Inga mer förslag.
Vattenpumpen lr nått kanske?
Amazon b20 -60
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Har motorn ståt ett tag så kan följande hända.
Vattenpumpen har ett aluminium \"skovelhjul\" som ska skicka vattnet vidare, dessa vingar kan ha erjar bort så inte vattnet cirkulerar tillräkligt.
Termostaten kan kärva och inte öppna.
Så prova att dyta termostaten först.

Felen kan också hända när motorn körts länge på bara vatten. Glykolen innehåller korrosionsskydd
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon_60
Posts: 112
Joined: Thu May 12, 2005 2:25 pm
Location: Ryd( 4 mil norr om karlshamn)
Contact:

Re:

Post by Amazon_60 »

Hasse63 wrote:Har motorn ståt ett tag så kan följande hända.
Vattenpumpen har ett aluminium "skovelhjul" som ska skicka vattnet vidare, dessa vingar kan ha erjar bort så inte vattnet cirkulerar tillräkligt.
Termostaten kan kärva och inte öppna.
Så prova att dyta termostaten först.

Felen kan också hända när motorn körts länge på bara vatten. Glykolen innehåller korrosionsskydd
Termostaten har jag testat att koka och den verkar öppna...
Har även satt en elfläkt på bilen som flåsar utav bara helvete men ingen skillnad.
Vattnet( Japp var rent vatten i den) är helt brunt.
Har spolat flera gånger men utan resultat.
Jag tror nästan på vattenpumpen. ska beställa en sådan imorgon iaf så får jag testa och byta den se om det blir bättre.
ska bli skoj och se hur den andra vattenpumpen ser ut... Gäller ju bara att hoppas på att den är gången.
Annars vettifan vad det kan vara för fel.
Ingen som varit ute för liknande fel?
Amazon b20 -60
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

Hasse63 wrote:140 och 240 kylare är i prinsip samma kylare.
140 och 240:ns kylare har bara en sak gemensammt, att dom är kylare.

240 har en kylare med plasttankar på sidorna (plåttankar på sidorna på vissa tidiga), vattnet strömmar alltså i sidled, Medans 140 har en kylare med plåttankar uppe och nere, där vattnet strömmar uppifrån och ner, precis som på amazon.
Axel Wall
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Helt riktigt Axel.

Det står inte men jag menade att 140 ca71-74 och 240 75-ca85 de har samma utseende/storlek förutom: (ALLA plåtkylare)
240 har inga fästögglor på sidorna som ca71-74 140 har.
240 har ett rör mer än 140 ca71-74 det till expantionskärlet = i prinsip samma kylare.

140 67-ca70 har liknande ovansida som amazonens.
240 plastkylare kom runt 85, 86

EDIT:
Kan tillägga att jag hade en fräch 140 74 kylare som jag byggde om till 240. Lödde dit ett rör och tog bort sidofästerna. passade hur bra som hälst på 240 och har samma utseende.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply