Etanol (E85) och Amazoner - Berätta om era erfarenheter här.

Moderatorer
Decoy
Posts: 237
Joined: Fri May 06, 2005 11:33 am
Location: Luleå
Contact:

Etanol (E85) och Amazoner - Berätta om era erfarenheter här.

Post by Decoy »

Tjena !
Jag är själv inte medlem i amazonklubben(än så länge) men jag har haft amazon ett par år nu och på senare tid fått upp ögonen för att konvertera den för etanoldrift. Är nyfiken på historier och tips från andra som redan konverterat sina ammizar.

Jag har sökt igenom både detta forum och en del andra men hittar inte några ingående beskrivningar av vad som behövs göras och jag tror att anledningen till att inte fler konverterar till e85 är bristande kunnskaper. De flesta beskrivningar ser ut så här: \"ställ fram tändningen 10 grader och så byter du huvudmunstycket och så behöver du en ny nål...\". Vad betyder det för en lekman? ingenting!

Jag skulle vilja se en utförlig beskrivning av någon som konverterat sin B18/B20 och har tid att dela med sig av sina erfarenheter så att fler får tillgång till det.

Själv kör jag en helt rostfri orginal 2 dörrars grafitgrå 66a som kan ses på länken nedan. Än så länge har jag inte gjort någonting åt den förutom att jag börjat tanka 15% E85 med bra resultat, ingen märkbar skillnad .
http://www.novaracing.nu/decoysnest/projects/amazonen/

/Micke 8)
Volvo Amazon 2d -66 Grafitgrå BD69790 (Bild 113)
http://www.novaracing.nu/decoysnest/projects/amazonen/
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

etanol.nu är en bra sida..

kortfattat så måste du byta till större munstycken för att den ska få rätt blandning, bilen kommer dra 30% mer soppa, men den blir renare och mer svårtstartad när det är kallt..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Lindgren
Posts: 264
Joined: Sun Oct 10, 2004 7:18 pm
Location: Katrineholm
Contact:

Re:

Post by Lindgren »

Rogge wrote:etanol.nu är en bra sida..

kortfattat så måste du byta till större munstycken för att den ska få rätt blandning, bilen kommer dra 30% mer soppa, men den blir renare och mer svårtstartad när det är kallt..

Jo men jag tycker att dom på etanol.nu generaliserar lite väl mycket.
Är åxå intresserad av att köra billigare.
Det intressanta vore att se var gränsen för vinning går?
Amazon -70 + 145 -71 + 145 -73
Min bil
Medlemnr 1966 i 140 klubben
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

då jag ganska nyligen skrev ett arbete om bilmotornhistoria i skolan så skrev jag lite om etanol.

om etanolen går på runt 7.50 litern så vinner man på att köra med etanol om bensinen kostar mer än 9.75

då är den 30% högre soppaförbrukningen inräknad

OBS!! detta är vad som står på etanol.nu inget jag själv skrivit, okej skrivit har jag gjort men det var mest klippa o klistra, slö som man e 8)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
OdinsEngel
Posts: 63
Joined: Sat Nov 06, 2004 8:32 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by OdinsEngel »

Det ända jag gjort på B18 med stromberg förgasare är att höja nålen lite, och höja tomgången. Tändningen fick man vrida lite på också, man märker när den går bra. Men då tankar jag inte 100% etanol, utan varje 100-sedel E85 så tankar jag även 20:- 95. Altså 15l E85 och ungefär 2l 95.
Inga problem alls, går som på bensin fast ibland så krävs startgas.
Oh yeah! Vilka former!
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

det är det som e med etanol.. det brinner kallare därför kan man höja tändningen och därför kan den bli svårtstartad
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Vi bilägare har ett repotage om E85 i nummer 5 2005.
Där står att det att det inte är tillåtet att bygga om.
E85 består av 85%etanol resten är 95 oktanig bensin.
Att driftskostnaderna blir ungeför detsamma.
Det står även att det är osäkert om det bäst för miljön, andra amissioner kan öka.

Har inte läst allt som stor i tidningen.
Nackdelar har det skrivits om här så varför bygger man om. vad är fördelarna med E85 :?:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stoffe »

Saxat och axat från http://www.etanol.nu

\"Nya bilar får inte byggas om utan dispens
Bilar som tillverkats före1987 får konverteras om man sedan registreringsbesiktigar dem. Det kan ske utan ytterligare tester och kostar några hundra kronor.

Om man bygger om bilar som tillverkats -87 eller senare måste man söka dispens hos vägverket. Vägverket håller just nu på med en utredning om etanoldrift och innan den är klar kommer de inte ge några dispenser. Utredningen är planerad att vara klar sent i höst.

Om man inte får dispens är det alltså olagligt att bygga om bränslesystemet. Reglerna finns för att förhindra att man t.ex. trimmar bilen så att den blir miljöfarligare, men i det här fallet motverkar de alltså sitt syfte. Hittills har ingen fått böter eller annan åtgärd trots att vi öppet går ut med ombyggnationen.\"
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stoffe »

Fördelarna med etanol är att du har 104 oktan att leka med =) högre komp tillåts och så ger det mer kraft i motorn för syre frigörs vid förbränningen. vid turbo bruk så är det ypperligt då man kan ha högre grunfkomp och högre laddtryck. spikningsgränsen flyttas alltså uppåt. 10% högre effekt talas det om. motorn drar 30% mer etanol än bensin. det är billigare om etanolen kostar 6:95 vilken den gjort i ett par månader på q-star i enköping. det är alltså billigare att köra på E85 om bensinen kostar mer än 9:04 kr/liter just nu är den väll uppe på 10:62 tror jag, eller högre ändå på andra håll i landet. enköping är ju känt för sitt priskrig =)
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

E85

Post by J.LUNDIN »

Att ett bränsle har högt oktantal säger inget om hur det uppför sig praktiskt, det som är intressant är dess brinntid i förbränningsrummet. Att öka på grundkompressionen i en motor ger inte speciellt mycket vad gäller effektökning, detta ser man vid körning av simulerings program, man vinner lite vrid på bekostnad av minskad gräns mot spikning.

Att alkoholbränslen i genem är svårstartade beror på tillgången av brännbara ångor och styrs av bränslets kokpunkt, det har således inget med att bränslet ger \"kallare\" förbränning. Anledningen att bensin är lättstartad även i kall väderlek beror på att den innehåller myriader av olika kolväten som gör att bränslets destillationskurva börjar redan vid exempelvis -40 grader för att sluta vid exempelvis 180 eller 220 grader.
Så fort man har ett \"monobränsle\" som exempelvis metanol eller Etanol så begränsas destillationsintevallet till dessa ämnens kokpunkt 64,5 och 78,5 grader respektive. E85 är således en kompromiss där man utnyttjar alkoholens högre oktantal med bensinens lägre kokpunkt.
Sedan kan man ju som konsument fundera över vad som händer om man får kondesvatten i tanken under vinterhalvåret....... :D

Att man infört E85 har med jordbrukpolitik att göra och skall man se krast på det hela så påminner det om Ebberöds bank eftersom det åtgår dubbelt med energi att tillverka alkoholen mot vad man får ur den. Då det gäller etanol som motorbränsle så har vi i Sverige inte varit självförsörjande utan i vissa fall tvingats importera franskt industrivin som vi sedan destillerat alkoholen ur....... :!: Men det talar våra kära politiker tyst om :D .

De avgaser man får ut ur motorn innehåller Aldehyder, framför allt acetaldehyd. Sedan får man också ättiksyra, metanol ger myrsyra och formaldehyd, dom som har haft tillfället att insupa avgaserna bakom en metanolbil förstår vad jag menar. Aldehyder anses vara cancerframkallande och skall alltså hållas ner så långt det går i bilavgaserna.
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stoffe »

formaldehyd är väll det man har och konserverar kroppsdelar i? verkar farligt i alla fall..
Decoy
Posts: 237
Joined: Fri May 06, 2005 11:33 am
Location: Luleå
Contact:

Re:

Post by Decoy »

Rogge wrote:etanol.nu är en bra sida..

kortfattat så måste du byta till större munstycken för att den ska få rätt blandning, bilen kommer dra 30% mer soppa, men den blir renare och mer svårtstartad när det är kallt..
Etenol.nu är en bra sida för att läsa sig till etanolens för och nackdelar men som någon påpekade tidigare i tråden så generaliserar dom ganska kraftigt och det är svårt att få info om hur man skall gå tillväga för en specifik bilmodell.

Det jag efterfrågade med tråden är info från folk som redan konverterat sina amazoner, (om det nu finns några etanol-ammizar där ute på vägarna??) och inte bara kortfattade beskrivningar som det bokstavligen dräller av på diverse forum.
Volvo Amazon 2d -66 Grafitgrå BD69790 (Bild 113)
http://www.novaracing.nu/decoysnest/projects/amazonen/
Lindgren
Posts: 264
Joined: Sun Oct 10, 2004 7:18 pm
Location: Katrineholm
Contact:

Post by Lindgren »

Oki , en delfråga, om man blandar 98 oktan med etanol kan man då räkna med att oktantalet höjs?

Eller blir det en dålig kombination att köra typ 80% 98Oktan + 20 %Etanol?
Tänkte i och med att det höjer taket lite innan den börjar spika....
Amazon -70 + 145 -71 + 145 -73
Min bil
Medlemnr 1966 i 140 klubben
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

JLundin: Kan du referera till någon källa som visar att framställning av etanol leder till större miljöpåverkan än vid framställning av bensin?

Det låter som att det är vad du försöker säga när du skriver att det åtgår 200% energi vid framställning mot den som fås ut vid användning av etanol ?

De flesta rapporterna pekar ju ändå på att miljöpåverkan vid etanolframställning är betydligt mindre än vid framställning av bensin och andra oljeprodukter.

Det enda som har sagts är väl att framställning av etanol från viner i sydeuropa ej är lika ekonomiskt och miljömässigt försvarbart som annan etanolproduktion, utan att det sker pga. eu's jordbruksbidrag.

Jag är inte helt övertygad om att etanolbränslen är framtiden, eller att det är det ultimata ur miljösynpunkt. Om det sedan är jordbrukspolitik eller det faktum att bilföretagen inte behöver satsa stora pengar för att producera och sälja \"miljöbilar\" kan man ju fråga sig.


/Henrik - som skall kränga etanolgräsklippare i sommar
Pär
Posts: 67
Joined: Sat Feb 28, 2004 4:52 pm
Location: Stockholm

Post by Pär »

Jag måste hålla med Janne, skulle man göra en livscykelanalys på etanoldrivna fordon är jag säker på att det visar sig att bensindrift är miljövänligare. Enda miljöfördelen med etanol är att nettotillskottet av koldioxod till naturen är noll men detta gäller ju bara själva energin som etanolen innehller. Koldioxidutsläppen från den energi som det krävs för att framställ energi brukar det vara tyst om.

/ P
röd -67:a
Post Reply