Fler aktiva medlemmar?

Regler samt övriga användarfrågor. Moderatorer
Forum rules
Här postas frågor om forumets funktioner och ickefunktioner även allmänna frågor/förslag om regler och dess tolkningar. Frågor om varför specifika trådar har blivit modererade/borttagna skall även fortsättningsvis ske via PM till berörd eller annan moderator och ej på forumet. Vid tveksamhet om det är en allmän fråga eller inte, kontakta en moderator först.
Post Reply
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Fler aktiva medlemmar?

Post by D59471 »

Image

Amazonklubbens Internetforum 2005-05-21

Medlemsantalet här på forumet stiger sakteliga mot fyrsiffrigt värde.
Men antalet aktiva medlemmar är nog inte fler än 50 stycken uppfattar jag? :roll:

Hur skall vi agera för att få fler aktiva medlemmar på forumet?

Är Amazonen en för simpel bil för att diskutera över ett internetforum?
Eller är det helt enkelt så att folk är aktiva ute i garaget istället för att surfa på internet?

Kom gärna med kreativa förslag angående hur vi kan locka fler amazonintresserade hit till forumet.
Det vore ju roligare om fler åsikter och erfarenheter framfördes i diskussionerna, annars stagnerar nog forumet.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

jag tror de flesta som är medlemmar på detta forum är yngre männsikor (så som jag) som inte har så stor erfarenhet av att skruva amazon! de som är äldre så att säga, är inte så aktiva med att skriva här, de ligger helt enkelt ute under bilen eller åker på veteranbilsrallyn

och då iomed att det flesta är yngre förmågor är väl inte så mycket för orginal bilar då vi inte var med när det begav sig att amazon var en folkbil, utan mer kategoriserar sig med custom byggena på 80-90 talen

så ser jag på saken. och då att custom byggen blir förkastade här på forumet gör väl att de drar sig för att registrera sig.

mer positiv syn på custom anser jag skulle göra att fler skulle registrera sig och bli aktiva
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Post by 121 »

Jag brukar besöka Amazon-, 140-, 200-klubbarnas forum. Någon gång ibland även de övriga volvoklubbarnas forum.

Amazon-klubbens forum framstår i jämförelse med 140- och 200-klubbarnas forum som väldigt starkt fokuserat på teknik. Det finns ca 10 olika avdelningar för bilens olika delar och man får alltid bra svar om man har en teknisk fråga. Underhållningsavdelningarna av forumet är kanske inte lika starka som de tekniska. Som underhållning räknar jag nog främst bilder och allmänt \"off-topic\" snack.

Om forumet är bra som det är eller om det skall utvecklas åt något håll är svårt att säga. Själv skulle jag nog vilja slå ihop några av de närliggande tekniska avdelningarna. Det skulle dels innebära lite mindre klickande med musen och dels att forumet vid första anblicken inte såg ut att vara helt fokuserat på teknik.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Denna fråga hur man får fler aktiva användare är ett ständig fråga på flera forum. Att få ett forum som passar alla går inte, det är alltid något som ska bort eller någon som fattas.

Om jag gämföra 240 och Amazon forumet så är det nog så att 240 forumet har fler \"aktiva\" användare för att det finns fler 240 idag än det finns Amazoner. Så var rädd om de amazoner som finns, om 20 år är det ännu färre (skrivet utan gnäll) Hur många användare har 240 klubben då?
och hur många finns det här?

Angående \"rummen\" att detta är ett tekniskt forum vill jag inte riktigt hålla med.
Här är info om klubben, anonnstorget, länkar, mm på förstasidan inte i själva forumet. Bra eller dåligt??
Skulle allt flyttas hit så blir det nästan som 240 forumet, Bra eller dåligt??
På 240 forumet är i stort set allt \"tekniskt\" på ett och samma ställe, villet gör att det är svårt att hitta önskad info vilket jag tycker är dåligt.

Amazonklubben har valt att forma forumet så här och frågat några gånger hur man kan förändra forumet så att så många som möjligt ska trivas, men det är bara några tips som jag set det som lett till något, sist var det om jag inte minns fel Framvagn & Styrning detta för att tillfredställa och för att underlätta att hitta rätt plats för frågan.

Mina möjliga \"rum\" som kan efterapas är:
Only in english. för att möta så många intresserade som möjligt.
Offtopic. för att tillgodose allas lust att skriva av sig.
Presentation av forumsanvändare. för att lära känna varanda.
Bilder och multimedia för att få alla bilder mm på ett ställe.
Länkarför att få alla länkar på samma ställe.
Tror att dessa \"rum\" kan locka fler användare.

För oss vana, erfarna, duktiga, kunniga, experter, utbildade, självlärda, eller vad vi kallas oss så är en amazon lättskruvad, men det dyker upp frågetecken även för oss. En person som aldrig skruvat men vill skruva med en amazon så är denna mötesplats ypperlig, här är ingen fråga dum eller knäpp, forumet är till för oss amazonälskare oavsett utseende.(på amazonen)

Jag har varit användare av forumet och lärt mig massor och tycker att det är skitkul att följa med diskutioner och problemlösningar mm.
sen att det blir en del dispyter är ju för att vi har olika smak.
Vi som \"hakar\" på er oliktänkande menar inget illa i grund och botten och vill inte att ni tar så illa upp och att ni slutar att använda forumet.
För det är trots allt ett mycket trevligt forum med storkunskap :wink:

Skrivet av en icke medlem :oops:
Last edited by Hasse63 on Sun May 22, 2005 1:02 pm, edited 1 time in total.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Fler funderingar: :roll:
Ser ibland frågor som blir \"ratade\" obesvarade för att de är en fråga som besvarats otaliga gånger. Ofta är det en ny användare av forumet som frågar och denna har då inte sökt eller letat efter \"samma frågor\"

Det kanske inte ha märkts men jag försöker ge tips på att söka eller till liknande frågor eller hålla dem vid liv tills någon annan kommer in med en \"tips\" Jag har då märkt att det funkar ibland att hålla dem vid liv.

Att inte svara dessa \"förstagångsfrågor\" Kan leda till att frågan ställs på annat håll och att denne frågeställare inte får någon tilltro till amazon forumet.
Det är ju lätt att se att om det är en ny användare/medlem och dessa ska man ju vara rädda om. Just nu är det någon från Island som jag vill hälsa välkommen :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

helt rätt hasse! håller med dig..

för de som undrar så är även jag en \"Icke medlem\"

men jag tycker att det inte skulle sitta helt fel med ett \"projekt\" rum eller ett \"vad händer i garagen\" rum så man då vet var man kan lägga sin projekttråd, och har man ett sånt rum så behöver det inte vara bara renoveringstrådar eller ombyggnation utan t ex, byte av bakaxel eller byte av indredning, jag menar att det inte behöver inte vara stora projekt..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Ännu mer idéer:
Här är det \"förbjudet\" att skriva om saker och ting som inte är amazonrelaterat. Tror att forumet måste låta folk få skriva om annat också, då blir forumet bredare och kan fånga fler intressen = fler aktiva?
I Offtopic är detta möjligt som husvagnsreparationer, båtreparationer, garagebygge eller att man vill berätta om en underbar semestertrip mm.

Jag tycker inte vi ska ta bort något \"rum\". för nu hittar man snabbt det man vill läsa om.
Till Showroom Flyttas Bilder från förstasidan om det går = bara amazoner. Det som ligger i Showroon nu flyttas till Bilder och multimedia.
I Bilder och multimedia är allt annat lagligt tillåtet.

Kan detta vara nåt?
Original Motor
Trimmad Motor
_______________________
Transmission
Bromssystem
Elsystem
Kaross
Framvagn & Styrning
Väghållning
Inredning
______________________
Tips & Trix
Träffar
ShowRoom (Amazoner)
Bilder och multimedia
Presentation av forumsanvändare
Länkar
Offtopic
Om Forumet
Övrigt
Only in englich
______________________
Testforum
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Intressant feedback från olika håll.

Personligen tror jag dock att forumet blir mer aktivt om vi riktar in oss på färre avdelningar, det vill säga mindre uppdelning.
Som det är nu får man klicka runt en hel del för att se alla trådar, och responsen i trådarna blir ganska seg.

Jag skull tex. vilja att vi slog ihop Framvagn, styrning, väghållning till en kategori och kanske tog bort onödiga avdelningar
så att de inlägg som skrivs läses av fler personer istället för att det bara ligger i \"ett avdelat fack\".
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re:

Post by Hasse63 »

Hasse63 wrote: Kan detta vara nåt?
Original Motor
Trimmad Motor
_______________________
Transmission
Bromssystem
Elsystem
Kaross Inredning
Framvagn Styrning & Väghållning
______________________
Tips & Trix
Träffar
ShowRoom (Amazoner)
Bilder och multimedia
Presentation av forumsanvändare
Länkar
Offtopic
Om Forumet
Övrigt
Only in englich
______________________
Testforum
Detta är jag med på. Jag slog även ihop Inredning och karosseri.
Vilka onödiga avdelningar vill du ta bort?

Edit: lägger till Modifierad kaross
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »


Mitt förslag:


---------------------------------------------------
• Allmän diskussion (fd. Övrigt)
---------------------------------------------------
• Mektips & Reportage (fd. Tips & Trix)
• Showroom
• Historik
(ny kategori)
---------------------------------------------------
• Original motor
• Trimmad motor

---------------------------------------------------
• Transmission
• Bromssystem
• Elsystem
• Kaross, Inredning
• Framvagn, Styrning, Väghållning
• Ombyggnad

---------------------------------------------------

Räcker inte det? Jag tycker att kategorierna Om forumet och Testforum är helt överflödiga.
Det snacket kan man ta i Allmän diskussion-avdelningen där all \"oteknisk diskussion\" kan ske.

Helst skulle jag se att det var ännu färre avdelningar. Men de tekniska avdelningarna fyller ju helt klart sin funktion. Och de övriga 4 avdelningarna känns ganska motiverade.

En avdelning för Mektips & Reportage vore helkul. Där skulle man tex. kunna lägga upp bilder från någon sommartur man gjort i amazonen med lite bildtext, från träffar, tips om hur man renoverar eller lagar saker osv. Gärna med bilder och välskriven text.

Vad tycker ni?

Last edited by D59471 on Mon May 23, 2005 10:36 pm, edited 1 time in total.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

det låter som en bra lösning!

som jag förstår det så ska större mods hamna i ombyggnad och frågor om sänkning i framvagn,styrning,väghållning?

mektips och reportage blir ungefär projekt avdelning?

jag tycker även att \"om Forumet\" ska vara kvar då det är bra att ha om det är ngn specifik fråga som gäller forumet.

vore bra om man även skulle kunna ställa lite frågor om nån annan bil man har, då det är kunnigt folk här, och då de flesta inte har amazonerna som bruksbil

EDIT: REVOLUTION :lol:
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Bra så men jag saknar Länkar och Offtopic .
Det frågas ofta om saker som man med lätthet kan hitta i Länkar.
Varför inte samla alla länkar till en och samma ställe där man ser att det ska finnas länkar? Nu ligger de på förstasidan och i övrigt.

Tror även att Offtopic kan vara bra för forumet, för där kan man som Rogge säger fråga om andra saker som \"kompisarna\" här även kanske svara på. Sen så kan man ju lägga upp en länk till någon filmsnutt på nått kul för att lätta upp stämningen. tittar man på 240 forumet så är det mest inlägg där.
:wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Offtopic diskussioner man väl tas under \"Allmän diskussion\" ?

Länkar bör väl ändå inte vara en forumkategori. Det är väl inte meningen att det skall bildas
en massa trådar med länkar i en enda röra? Bättre i så fall låta de ligga klistrade i den mest
använda forumkategorin, eller att föra över dem till klubbens länksamling på hemsidan tycker jag.

En forumavdelning är ju ändå en forumavdelning. Inte behöver vi väl en hel forumavdelning för länkar?
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

Offtopic diskussioner man väl tas under \"Allmän diskussion\" ?
jo det går..

länkar tror jag skulle vara bra att ha, då jag och kanske vissa fler går direkt till forumet utan att passera huvudsidan

då skulle det vara bra med köp och sälj även här på forumet då det troligtvis är flera än mej som bara är på forumet och inte på huvudsidan
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det finns ju faktiskt en poäng med att samla alla annonser på ett ställe. Inte så jobbigt att gå till \"annonstorget\" på hemsidan och kolla. Där finns dessutom bra sökfunktion och lite uppdelning. Och dessutom kontroll av annonserna av Hasse.

Vi hade ju Köp & Sälj här tidigare men den togs bort tidigare i år efter att den legat en månad.

Länkarna är ju lite knepigare men jag tror att om man klistrar dem i den forumavdelning där det diskuteras mest så kanske det räcker. Annars får vi komma på en bättre lösning.
Post Reply