Fler aktiva medlemmar?

Regler samt övriga användarfrågor. Moderatorer
Forum rules
Här postas frågor om forumets funktioner och ickefunktioner även allmänna frågor/förslag om regler och dess tolkningar. Frågor om varför specifika trådar har blivit modererade/borttagna skall även fortsättningsvis ske via PM till berörd eller annan moderator och ej på forumet. Vid tveksamhet om det är en allmän fråga eller inte, kontakta en moderator först.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Synd bara att svenskan inte är ett erkänt officiellt språk. Vilket gör sverige till ett rätt unikt land då dom flesta har minst ett officiellt språk. Däremot har vi 4 innhemska språk. Vad dom heter kommer jag inte ihåg.
Liten kuriositet bara!
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

skånska, norrlänska, mittsvenska o stockholmska ;)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

:D Ja kanske det! Nä skämt och sido. Det är 4 språk som inte ens låter som varandra. Samiskan är ett har jag för mig.
itse_ama_65
Posts: 32
Joined: Mon Aug 14, 2006 5:03 pm
Location: Pajala

Post by itse_ama_65 »

Meänkieli i Pajala :wink:
Riktiga bilar har ingen servo
Kent1
Posts: 131
Joined: Sat Nov 04, 2006 10:31 am
Location: Tavelsjö
Contact:

Post by Kent1 »

Snälla någon.
Se till att klubben får ett chatt.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re:

Post by D59471 »

Kent1 wrote:Snälla någon.
Se till att klubben får ett chatt.
En chat. Jag är dock rätt tveksam till att det löser dina problem.

De som vill snacka skit kan väl annars se till att ange sin MSN/ICQ i profilen så att andra skitsnackare kan kommunicera med dem.

Webbaserad chat känns väldigt 1995. Jag känner inte till någon vettig sida som använder sånt idag faktiskt.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

D59471 wrote: De som vill snacka skit kan väl annars se till att ange sin MSN/ICQ i profilen så att andra skitsnackare kan kommunicera med dem.
Vad menar du :?:

Det var länge sedan det va någon som snackade skit här, och om nu någon tycker att det pratas skit eller att det "chattas" här för mycket nu så håller jag inte med.
Man måste väl så diskutera utan att man måste adda någon för kunna prata igen om en sak, och visst kan trådara bli långa ibland innan "fackta" kommer men det är ofta för att det är flera som har eller haft samma problem och de vill då också ha svar eller komma med tips på hur de löste problemet

Som jag ser det så är det få som vågar vara "roliga" här och det verkar inte vara rumsrent eller? Några vågar göra roliga kommentarer som inte skadar någon och sånt tycker jag livar upp och gör detta forum trivsamt då man ibland kan så sig ett gått skratt.

Om bara de som "vet bäst" bara skulle skriva fackta eller länka till fackta och inget annat så skulle det bli mycket tråkig läsning här och skulle göra det trist att vistas här.

Är detta ett facktaforum eller ett diskussionsforum?
Jah hoppas det är en kombination av båda vi vill ha.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag upplever inte att det \"chattas\" eller snackas mycket skit Hasse. Mitt inlägg var mest ett svar till personen ovan som tyckte att en chat behövdes för att rensa sånt från forumet.

Helt åt skogen tycker jag. Dels för att det snackas väldigt lite skit (som jag upplever det) och dels för att det finns bättre sätt för folk att snacka mer privat än via nån konstig chat. Dessutom handlar den här tråden om hur vi kan öka aktiviteten på forumet och göra det mer populärt.

Det sker knappast genom att ha en chat som folk kan hänga vid istället för att skriva vad de tycker här. :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Ok Henke.
Vi tycker lika vad det gäller \"chattandet\" här och då :D

Lite synd att en del inte tycker lika som oss då utan tycker att trådarna chattas sönder :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Det jag saknar (förutom ett gemensamt forum för alla skandinaviska länder) är en FAQ över standard frågor.

Gärna en \"låst\" tråd.
Kan åta mig att författa en del FAQ angående El.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Danne_Sthlm
Posts: 184
Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
Location: Stockholm/Söderort

Re:

Post by Danne_Sthlm »

QV wrote:Det jag saknar (förutom ett gemensamt forum för alla skandinaviska länder) är en FAQ över standard frågor.

Gärna en "låst" tråd.
Kan åta mig att författa en del FAQ angående El.

/Janne
En "låst" "klistrad" tråd i början på alla forum med dom grundläggande sakerna om saker som janne säger vore underbart.
Vadå går inte? Ge mig min 5-56 och 5 minuter så e den borta!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Jag PM LarsBd om idag om att klistra bra trådar, och tog generatortråden som ett exempel och Lars svarade:

\"Jag vill inte klistra trådar alls för jag tycker det förfular forumet, det finns många trådar som skulle kunna bedömmas vara bra och det medför 10-20 klistrade trådar i varje avdelning och det vill jag inte ha.
En FAQ samlig liknande länksamlingen är vad jag anser vara snyggt om något liknande behövs.\"

Jag måste hålla med och det kommer bli trist och fult dessutom så måste man scrolla för att komma till nya inlägg. Men det finns en baksida med att ha färdiga svar, det medför mindre aktivitet på forumet och det vill ingen hoppas jag.

Men de mäst återkommande frågorna som generatorn och laddlampan och hur drevet under fördelaren ska så mm kan samlas i en FAQ samling + en del tips och ideer och då självklart med bilder.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

wrote:"Jag vill inte klistra trådar alls för jag tycker det förfular forumet, det finns många trådar som skulle kunna bedömmas vara bra och det medför 10-20 klistrade trådar i varje avdelning och det vill jag inte ha.
En FAQ samlig liknande länksamlingen är vad jag anser vara snyggt om något liknande behövs."
Håller med helt och hållet. Att hitta 20 klistrade trådar i toppen av en forumdel är helt förkastligt. Att däremot hitta en FAQ högst upp i ett underforum är OK. Problemet med en "låst" tråd är att det ökar arbetsbelastningen för moderatorerna vilket inte är bra.

För jag tycker att FAQ för el skall stå undet el och inte under en FAQ forumdel om ni nu förstår vad jag menar.....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

QV wrote:Att däremot hitta en FAQ högst upp i ett underforum är OK.
Helt plötsligt står man där med 20 FAQ i elsystem.

Det finns inget som säger att en FAQ-tråd måste vara klistrad (däremot bör den nog vara låst så att den inte fylls med vad som helst), skriver man tex "FAQ glödande laddningslampa" i rubriken är det mycket enkelt att söka FAQ under elsystem så hittar man den och 10 andra bra att veta trådar även fast tråden har halkat ner på sidan 3.
Ett söktips på FAQ kan stå i reglerna för där läser alla nya medlemmar :roll:
Har man anmärkningar/kompletteringar på texten i en sådan låst FAQ startar man ett nytt inlägg med ett citat av texten eller kontaktar trådförfattaren direkt för att diskutera en ändring, därefter en moderator som kan ändra i texten.

Jag lägger in ett exempel på en typisk FAQ under transmission.
Gör en sökning på faq under transmission får ni se hur jag menar.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Bara alla vet så är det ju lätt o söka på FAQ i det ämne man önskar. så idéen med flytande FAQ är inte dumt.

Men att lägga ner jobb på en FAQ och sen låta den va \"flytande\" kanske känns meningslöst?? eller vad tycker du QV
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply