Fler aktiva medlemmar?

Regler samt övriga användarfrågor. Moderatorer
Forum rules
Här postas frågor om forumets funktioner och ickefunktioner även allmänna frågor/förslag om regler och dess tolkningar. Frågor om varför specifika trådar har blivit modererade/borttagna skall även fortsättningsvis ske via PM till berörd eller annan moderator och ej på forumet. Vid tveksamhet om det är en allmän fråga eller inte, kontakta en moderator först.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Några exempel på hur en separat FAQ del kan se ut.
http://forum.svenska200klubben.se/viewforum.php?f=13
http://740klubben.server.nu/forum/viewforum.php?f=24
De är inte särskilt lättöverskådliga.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Re:

Post by Spilloljan »

Lars Bd wrote:Några exempel på hur en separat FAQ del kan se ut.
http://forum.svenska200klubben.se/viewforum.php?f=13
http://740klubben.server.nu/forum/viewforum.php?f=24
De är inte särskilt lättöverskådliga.
Men så oöverskådligt är det väl ändå inte? Det beror väl på hur man är van att se på det men det funkar bra. Om man minns att man läst något matnyttigt i FAQ någon gång och ska se detta igen så vet man ju precis vilken kategori man ska till. Sedan om det nu skulle bli 50 "FAQ" så är det ju bara att söka och specifiera sökvägen till just den kategorin d.v.s FAQ-kategorin.

Men som sagt det beror väl på hur van man är att se på saken...
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

740 kräver inloggning så det har jag ingen synpunkt på.
200 klubben är ingen höjdare.

Men åter igen vem tar på sig att samordna FAQ skribenternas jobb, en moderator eller skall jag anmäla mig?

Bilder till FAQ skall dessa lagras på VOLVO's server. Det vore i mitt tycke lämpligt så att dom inte försvinner på grund av att en medlem gör något.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

740 faq är lika som 200 men fler till antalet.
QV wrote:Bilder till FAQ
Jag har tänkt på saken tidigare och ska kolla med admin om det är möjligt.
I dagsläget har vi inte möjlighet att slå samman trådar och därför kan vi inte enkelt samanställa flera faq från olika författare i en tråd.
Det går att lösa på andra sätt och än är det ingen rusning med faq så vi kan avvakta med administrationen, men jag har noterat att du i stort sett anmält dig som frivillig.
Med sjunkande faq och en klistrad sammanställningstråd skulle det då endast behövas en länk från författaren via PM till en moderator som klistrar in den i samanställningen och dessutom låser den nya faqtråden.
Då är det inte särskilt betungande jobb att sammanställa och författaren får texten i sitt eget inlägg.

Ett exempel på en länk att klistra in i en samanställning.
Kopplingskåpor vad passar?
Som ser ut så här bakom den blå färgen.

Code: Select all

[url=http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/viewtopic.php?t=4820]Kopplingskåpor vad passar?[/url]
Exakt hur faq ska presenteras behöver man inte spika nu för all framtid, det går att ha olika lösningar för varje avdelning så får framtiden utvisa vad som är snyggast och mest användbart men att faq ska in under respektive avdelning tycker jag däremot är klart.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re:

Post by D59471 »

QV wrote:Bilder till FAQ skall dessa lagras på VOLVO's server. Det vore i mitt tycke lämpligt så att dom inte försvinner på grund av att en medlem gör något.
Jag har för mig att Pär sagt att det inte funkar. Tar för mycket plats/bandbredd (kostar pengar).

Man borde väl kunna använda Imageshack eller något utan problem.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Kanske klubben har plats på sin hemsida.

Alla dessa \"gratis\" siter brukar för eller senare börja pumpa ut reklam. Detta forum låg från början på ett \"gratis\" forum. Någon som kommer ihåg varför vi flyttade???

Det finns ju också amazonpictures, man kan ju fråga!

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Om du menar ezboard så var det inte gratis om man ville slippa den idiotiska och ointressanta reklamen.
Så här är det med nuvarande forum
grundanledningen varför forumet existerar är att Bilia kan husera detta forum åt er rent driftmässigt som en slags tjänst då det rör såna produkter vi tidigare sålt. Bilia har lovat att inte gå in med någon slags reklam eller liknande.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Jag försökte bara vara lite sarkastisk. Man kan ju inte lyckas jämt :oops:

Jag var med på den tiden också när klubben \"for a handfull of dollar\" fick bort reklamen för en stund.
Har också jämt göra att klicka bort alla POKER och dyligt som kommer fram när man har klickat på en bildlänk för att se vad någon visar eller frågar efter.

Får snart lära mig vilka bildlänker jag inte kommer att klicka på :evil: för man blir fort trött på allt dj....a skit som kommer upp.

/Janne

och skulle man av mistag råka klicka på skiten så blir det inte kul.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det finns många bildtjänster som tillåter direktlänkning av bilderna. Imageshack till exempel.

Du slipper därmed reklam.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

D59471 wrote:Det finns många bildtjänster som tillåter direktlänkning av bilderna. Imageshack till exempel.

Du slipper därmed reklam.
Men då borde "forumet" stå som innehavare av bilden. En FAQ skall leva i många år. Man såg ju bara på "240 vifte i amazon" att bilderna var borta en stund innan de kom tilbaka.

Nu skall ja inte strida för detta, det är i viss mån ett sekundärt bekymmer för först måste ju FAQ komma till.

Men skall bilderna i FAQ leva i fem - tio år så behöver man planera för det.

Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re:

Post by Hasse63 »

QV wrote:Men skall bilderna i FAQ leva i fem - tio år så behöver man planera för det.Janne
Nu tog du till i underkant, min amazon kommer då överleva det :D

Planera är bra och det kan va svårt att se in i framtiden om hur det ser ut om 10 år. Jag tror då att detta forum lätt överlever 10 år, och att bilderna då behöver ett säkert ställe att länkas från. Var vet jag inte :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Jag har fått ett svar från Pär angående bilder.
parerl wrote:Jag kan ladda upp bilder åt er ett directory, bästa vore om ni kan klumpa det så det inte kommer 1 bild i taget , inte helt nödvändigt men det skulle underlätta för mig.
Så nu finns det inget frågetecken om var och hur bilder ska läggas upp.
Men undvik bilder i faq om möjligt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Hasse
Posts: 82
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:40 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Fler aktiva medlemmar !

Post by Hasse »

Rätt kul rubrik, tittade på den som hastigast och trodde det gällde \"Aktiva Medlemmar\" i klubben, men så var inte fallet !

För inom klubben är det inte många som är aktiva utanför datorns värld, vi kanske skulle göra klubben interaktiv i stället, vi kan ju ha klubbträffar, årsmöten och andra trevligheter via nätet i stället, tänk vad det skulle spara på miljön och på tid, man slipper åka iväg med bilen och betala bensin m.m. tvätta den och andra tidskrävande saker......

Det är förvånade att så många har tid att sitta timme efter timme vid datorn, när klubben söker medlemmar för \"ideellt arbete\" vid träffar eller inom klubben är det ingen som har tid.

En konstig värld vi lever i ?

Det är ju tur att vi startat arbetet med en ny hemsida i alla fall, det är väl det som klubben kommer att bestå av i framtiden....
Att renovera en Amazon är att bevara en bit Svensk kulturhistoria
Pelle
Posts: 82
Joined: Sun Mar 26, 2006 1:19 am
Location: Stockholm

..

Post by Pelle »

..
Last edited by Pelle on Mon Jan 11, 2010 7:13 pm, edited 1 time in total.
Hasse
Posts: 82
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:40 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Hasse »

Nu vill jag inte göra någon stor debatt på Forumet om detta, men jag har blivit kontaktad av 2 personer som ville hjälpa till med en ny hemsida, jag har försökte att få kontakt med dessa pesoner 3 gånger vardera via mail utan att få något svar tillbaka.
Ut i från detta så tog jag för givet att intresset inte fanns längre.

Jag beklagar givetvis om det blivit något annat missförstånd, vi mottager all hjälp vi kan få inom klubben.

Vi har nu löst problemet med hemsidan och hoppas att många skall bli nöjda med resutatet (även om det säker inte passar alla).

Mvh / Hasse Lindell
Att renovera en Amazon är att bevara en bit Svensk kulturhistoria
Post Reply