Page 1 of 2

8 bultad svänghjul

Posted: Wed Mar 10, 2004 9:40 pm
by jillo
har motor med en 8 bultat svänghjul,när kom den modellen?måste suttit i en 140?,kan det då vara en b20b eller?var står det typ beteckning på motorerna?

Posted: Thu Mar 11, 2004 4:37 am
by Arne
B20 motorn med 8 bultars vevaxeln satt första året i Volvo 140, 1974 års modell. Det var samma vevaxel i alla motorvarianterna.

Posted: Sun Mar 21, 2004 5:42 pm
by Goofy
Varför inte köra med 6 bultad? lr du kanske är mer sugen på 8 bultat pga att den är nyare? :?:

har läst lite, och kommit fram till at den 6 bultade borde vara bättre vid timning lr har jag fel? :roll:

Posted: Sun Mar 21, 2004 8:23 pm
by XXN
Rent styrkemässigt är dom likvärdiga
Vid Turbotrimmning med \"massor\" av hästar, är det en fördel att den gamla axeln har 2mm bredare vevlager.
Med \"massor \"menar jag Lundin o grabbarna som siktar mot stjärnorna.
För oss vanliga räcker den gott o väl (norrländskt uttryck)
Mvh/

Posted: Mon Mar 22, 2004 7:04 pm
by Goofy
ja så sett så spelar det ju ingen större roll, vad jag förstår så är det väl inte mer än 150 pollar han ränkar med att få ut, men det är ju bara en gissning från min sida, jag vet ju inte vad han tänkt :?: :lol:

Posted: Sat Mar 27, 2004 9:51 pm
by bjørn bakke
BRUK INTE 8BOLT vevstakarne til b20,men bruk vevstaken til b19/21 med en M istøpet :roll:

Posted: Thu Apr 08, 2004 8:13 pm
by roZZer
Hupp!

Jag har en B20 med 8 bultar på. Jag har fått för mig att toppen har större insugskanaler, stämmer det? Borde inte en planing och en D-kam ge lite mer?

Posted: Sat Apr 10, 2004 7:34 pm
by bjørn bakke
tror at b20 med 8bolt veven kom høsten 1973 som 74mod.....ska en trimme lite med dom :!: :bytt vevstaken til b19/21 med et M i støpet.du kan sjekke om det er 8bolt utvendig: 6boltveven har 21mm SENTERBOLTSKALLE,men en 8bolt har 22MM :D :D :!:

Posted: Sat Apr 10, 2004 7:51 pm
by roZZer
Ska bara sätta i en D-kam, Weber och planad topp. Det är därför jag undrar om storleken på denna årsmodells ventilstorlek. Har för mig att de ska ha större insugning än de tidigare modellerna!

Posted: Sat Apr 10, 2004 9:31 pm
by bjørn bakke
svaret er nei :!: kun en r.sporttopp å injektion som har større :shock:

Posted: Sun Apr 11, 2004 6:54 am
by roZZer
Okej! Attans då, då blir det att firra en E-topp eller porta själv...

Posted: Sun Apr 11, 2004 3:00 pm
by JE Jr
Från något år, ?73? har alla B20motorer 44mm insugsventiler och 35mm avgas, tidiga B20 hade 42mm insug!

Insprutningsmotorerna hade 44mm insugsventil från start!

Posted: Sun Apr 11, 2004 3:39 pm
by roZZer
Då hade jag rätt i alla fall dåra!!! Innebär det att jag kan plana toppen och det räcker för en sniktrimmning?

Posted: Sun Apr 11, 2004 4:25 pm
by JE Jr
Typ...

Men du, se till att inte avgasgrenröret vid ytan mot toppen inte är mindre på något ställe än vad kanalen i toppen är! Likaså att inte insugskanalen i toppen vid packningsytan inte är mindre än vad kanalerna i insugsröret är!

På så sätt kan du tjäna en hästkraft eller två :)

Posted: Sun Apr 11, 2004 7:01 pm
by roZZer
Hur mycket ska man plana då, den mätte 67 mm? Räcker 35 mm avgas?