Dubbla krängningshämmare

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
amazon -66
Posts: 12
Joined: Sun Feb 20, 2005 11:01 am

Dubbla krängningshämmare

Post by amazon -66 »

Hejsan man har ju sett bilder på dubbla krängningshämmare men är det nån vet om det är värt ombyggnaden
eller om man ska köpa en kraftigare om man ändå ska byta
13134VF med Mega Squrit
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Dubbla krängningshämmare

Post by Lars Bd »

amazon -66 wrote:är värt ombyggnaden
Tänker man åka lagligt efter allmän väg är det inte värt att byta, planerar man en STCC karriär bör man åtgärda krängningshämmaren.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det beror väl på vad du har för motor i bilen, hur du kör, vilka krav du ställer osv.

Har du monterat styvare fjädrar som sänker bilen lite, bättre stötdämpare, kör med bredare hjul än original osv, då kanske en styvare krängningshämmare fram och en krängningshämmare bak är motiverat.

Är bilen väldigt ombyggd och du är duktig på att svetsa och konstruera, så kan ju en bakvagn med wattlänk eller liknande vara ett bättre alternativ än uppgradering av krängningshämmare.

Är bilen i originalutförande men med \"visst trim\" och krav på väghållning så kanske en uppgradering av krängningshämmarna utan större ingrepp i karossen kan vara ett bra alternativ.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Dubbla krängningshämmare

Post by Hasse63 »

Lars Bd wrote:
amazon -66 wrote:är värt ombyggnaden
Tänker man åka lagligt efter allmän väg är det inte värt att byta, planerar man en STCC karriär bör man åtgärda krängningshämmaren.
Så du menar att det är olagligt med dubbla fram?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Dubbla krängningshämmare

Post by Lars Bd »

Hasse63 wrote: Så du menar att det är olagligt med dubbla fram?
Nä men det finns hastighetsbegränsningar som ska följas på allmän väg och om man gör det behövs ingen uppgradering av original väghållning.
Däremot är det motiverat att byta bussningar fjädrar och stötdämpare för att återfå originalväghållningen.
Last edited by Lars Bd on Tue Oct 23, 2007 8:16 pm, edited 1 time in total.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Vi känner alla till att Amazonens väghållning i originalutförande inte är nåt att imponeras av. Att montera sänkta fjädrar, kraftigare krängningshämmare (+bak) och moderna stötdämpare kommer att göra en otrolig skillnad på väghållningen. :D
AVG
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Allt är relativt...

På 140 t.ex. så gör ett byte till 20mm R-sport kränghämmare fram ett stort lyft över original 16mm. Jag fattar ej varfrö de inte monterat den original...
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Visst blir det skillnad att byta ut till nytt, men orginalväghållningen är inget att skryta med.
Att sätta dit bubbla fram är dessutom ett billigt alternativ till att köpa dyrt.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Hasse63 wrote:orginalväghållningen är inget att skryta med.
Visst är det så men när kunde ni inte åka som hastighetsbegränsningen och lokala ordningstadgar tillät pga amazonens dåliga väghållning?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Bättre väghållning = säkrare bil! :D
AVG
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Vid en undanmanöver är det ju bra om man har lite extra säkerhet/väghållning. Åker ju med men min året om mer eller mindre så ...
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
amazon -66
Posts: 12
Joined: Sun Feb 20, 2005 11:01 am

Post by amazon -66 »

D59471 Skrev
Det beror väl på vad du har för motor i bilen, hur du kör
Jag har ju en lätt trimmad b20 men den pinnar på ganska bra så bättre väghållning skulle vara roligt men bilen är ju inte byggd för stcc å kommar inte å användas för några tok körningar så jag kanske klarar mig som det är, fast bättre bromsar skulle ju aldrig vara fel heller det är ju trots allt minst lika viktigt att kunna stanna som att accelerera
13134VF med Mega Squrit
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

dubbla krängningshämmare

Post by jånn »

Jag har kört ganska långt med mina Amazoner med dubbla krängningshämmare. De nackdelar som finns är att de högre klamren från 240 inte håller. När någon brister hamnar den i vägen för p-ändan på parallellstaget och styningen går tyngre. Direkt indikation alltså....

Var finns nya kraftigare att köpa?

På 70-talet såldes de av Comfort Racing men de finns väl inte längre?
40 år med GT
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

AVG
amazon -66
Posts: 12
Joined: Sun Feb 20, 2005 11:01 am

Post by amazon -66 »

Kg säljer kraftigare krängningshämmare nu finns både fram och bak
13134VF med Mega Squrit
Post Reply