Dubbla krängningshämmare

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Post by Axel »

Jag har kört en del med dubbla 18mm fram på 164, och det gör en otrolig skillnad.

Jag värmde remsor av 3mm plåt, och bockade som fästen.

Det finns lite bilder här: http://164.forum.bilia.se/viewtopic.php?t=57
Axel Wall
ergu
Posts: 22
Joined: Fri May 20, 2005 9:35 am
Location: borås

Post by ergu »

Axel: såg att du skrev att du inte visste vad diffhuset på din 164 kom från förnån bil,,

ser likadant ut på min 142-73 och den är det inte bytt axel på vad jag vet

///Erik G
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

ergu wrote:Axel: såg att du skrev att du inte visste vad diffhuset på din 164 kom från förnån bil,,

ser likadant ut på min 142-73 och den är det inte bytt axel på vad jag vet

///Erik G
Jag har kollat lite, och det är ett 164-orginal diffhus, men det ser ut att ha varit separerat från drivaxlarna.. :roll:
Axel Wall
ergu
Posts: 22
Joined: Fri May 20, 2005 9:35 am
Location: borås

Post by ergu »

tycker att axlarna ser väldigt stödiga ut i vilket fall...
hur går det med din 164a????
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

ergu wrote: hur går det med din 164a????
hm... det går väll... typ.. inte... så fort... (den gammla är ju död...)

näe, jag ska åka och hämta en fin drivlina i morgon, från en audi 200TQ, 4WD alltså 8) och så ska jag väll börja bygga rörram sedan..
Axel Wall
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Axel wrote:
ergu wrote: hur går det med din 164a????
hm... det går väll... typ.. inte... så fort... (den gammla är ju död...)

näe, jag ska åka och hämta en fin drivlina i morgon, från en audi 200TQ, 4WD alltså 8) och så ska jag väll börja bygga rörram sedan..
Blir dubbelt så skoj att bli färdig om massa folk inte vet nått om det haha :wink:
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

Axel: säj inte att du ska bygga 4wd på 164an?

visst det vore kul o väldigt orginellt men ändå, bakhjulsdriften känns mer volvo tycker jag =)

annars så får du nog ta o lägga på ett kol på den \"nya\" karossen, så den blir klar nån gång och man får se nya uppdateringar på kompressorbygget =) är väldigt nyfiken på det..

hmm, vad kan man säta för kränghämmare på 140in? sitter det nån bak först och främst, måste nog kolla det, sen blir det nog så att jag skaffar en uppsättning till, och bänder dit, den är lite svajig nu, ska även köpa nya dämpare och sänkefjädrar.. nån gång när ekonomin tillåter
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

Rogge wrote:Axel: säj inte att du ska bygga 4wd på 164an?

visst det vore kul o väldigt orginellt men ändå, bakhjulsdriften känns mer volvo tycker jag =)

annars så får du nog ta o lägga på ett kol på den "nya" karossen, så den blir klar nån gång och man får se nya uppdateringar på kompressorbygget =) är väldigt nyfiken på det..

hmm, vad kan man säta för kränghämmare på 140in? sitter det nån bak först och främst, måste nog kolla det, sen blir det nog så att jag skaffar en uppsättning till, och bänder dit, den är lite svajig nu, ska även köpa nya dämpare och sänkefjädrar.. nån gång när ekonomin tillåter

Jo, 4WD och mittmotor... fråga inte hur det ska gå till :lol: det löser sig nog...

Den nya karossen får vila medans jag bygger rörram med plastkaross.

Det blir kompressor, påhejjad av ett par fullvuxna turboaggregat i den bilen.

Det är inte krängningshämmare bak på 140. inte 164 heller... 164 har 18mm fram, 140 har 16mm. passar rakt av.
Axel Wall
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

ja sedär!!

så kan man ju göra med en 164a oxå!1
hehe det kommer nog ta en j*vla tid å få det klart! :lol:

men blir det fortf. b30? med tanke på mittmotor? vad är definitioen på mittmotor? att den sitter mellan axlarna?

ok så då får man ta leta upp en 164 kränghämmare till fronten då.. och muttra dit nån överhuvudtaget bak..

sitter det org på 164? eller kan man göra nån patentare som du har gjort? :D
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

Rogge wrote:ja sedär!!

så kan man ju göra med en 164a oxå!1
hehe det kommer nog ta en j*vla tid å få det klart! :lol:

men blir det fortf. b30? med tanke på mittmotor? vad är definitioen på mittmotor? att den sitter mellan axlarna?

ok så då får man ta leta upp en 164 kränghämmare till fronten då.. och muttra dit nån överhuvudtaget bak..

sitter det org på 164? eller kan man göra nån patentare som du har gjort? :D
Jo, motorn mellan axlarna, B30 så klart!

sätt två stycken från 164 fram ;)

nej, som sagt sitter det inte någon bak på varken 140 eller 164.

följ länken för bilder och instruktioner angående byggnation av alla fästen osv... http://164.forum.bilia.se/viewtopic.php?t=57
Axel Wall
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

ok då vet man vad mittmotor är då=)
Jo, motorn mellan axlarna, B30 så klart!
sätt två stycken från 164 fram

nej, som sagt sitter det inte någon bak på varken 140 eller 164.

följ länken för bilder och instruktioner angående byggnation av alla fästen osv... http://164.forum.bilia.se/viewtopic.php?t=57
oj då blir det knöligt att hitta.. stog en 164a på skroten för ett tag sen.. men den är troligtvis mald till konservburkar för vita bönor nu :lol:

kan man ta från vilken 240 som helst??
har tittat på bilderna.. därav att jag frågar om det satt orginal från fabrik.. eller om det bara är att sätta borret i länkarmen
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

Rogge wrote:
kan man ta från vilken 240 som helst??
har tittat på bilderna.. därav att jag frågar om det satt orginal från fabrik.. eller om det bara är att sätta borret i länkarmen
Det är en annan bredd mellan länkarmarna på dom senare 240, tror jag iaf. så kolla det.

bara att borra ja, men tänk dig för så att du inte borrar för nära kanten, och sätt distanser imellan överallt, så att du inte klämmer ihop nått.
Axel Wall
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

annan bredd? innebär det bredare eller smalare?

ja har man inte distanser så blir nog bes lite sura på en oxå, mne undrar vad dom säger om man kränghämmare bak, men iofs är det väl en säkerhets grej? bättre väghållning = säkrare bil
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

Rogge wrote:annan bredd? innebär det bredare eller smalare?

ja har man inte distanser så blir nog bes lite sura på en oxå, mne undrar vad dom säger om man kränghämmare bak, men iofs är det väl en säkerhets grej? bättre väghållning = säkrare bil
Dom bara tittade på mina, sa inte ett ord.

bredden vet jag inte riktigt... som sagt. men jag fick "massera" mina lite för att dom skulle bli tillräckligt breda. -79 och -80 var det ju som jag monterade.
Axel Wall
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

ok det var ju bra att höra..

kompisen har en (tror jag) från en 240 -75 liggandes.. ska nästan kolla på den.
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Post Reply