Antenn problem!

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Mugge

Antenn problem!

Post by Mugge »

Köpte en antenn av en gubbe som åker runt och säljer delar på marknader...Han påstod att det var en orginalantenn men jag har aldrig sett något liknande... Den lång som bara...och fästet är plant med antennen dvs att den skulle sitta typ skärmen fast på utsidan och sedan lutas upp mot rutan...Den har även en röd knopp längst upp som är slipad som en Diamant och \"det var tydligen ovanligt att dom fanns kvar...\"
Till saken hör att jag blev så nyfiken på vad det var jag fått i min hand så jag betalade glatt 60:- för något som varken jag eller mina kompisar som kör Amazoner sett förr...

Tyvärr har jag inte längre någon sida att slänga upp bilder på men det kanske finns någon snäll själ som kan hjälpa mig med det så detta musterium kan lösas så jag kan sova om nätterna... :)

//Morgan

För övrigt kanske det finns någon som har en Amazon-antenn att sälja?
Decoy

Post by Decoy »

Kan tyvärr ej hjälpa dig men lånar tråden lite.. :wink:

Jag har själv funderingar runt just en antenn. På min bil sitter nåt som ser ut som en 240-antenn men jag vet inte hur orginalet skall se ut. Om någon kunde skicka upp en bild på en orginal vore det toppen... har en 66:a
Volvo Amazon 2d -66 Grafitgrå BD69790 (Bild 113)
http://www.novaracing.nu/decoysnest/projects/amazonen/
Hasse63

Post by Hasse63 »

Kolla här!
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Decoy

Post by Decoy »

Vart då? Menar du denna? Finns då ingen genomföring där bak på min som det kan ha suttit en antenn i.... närbild någon?

http://i2.photobucket.com/albums/y24/Ha ... afront.jpg
Volvo Amazon 2d -66 Grafitgrå BD69790 (Bild 113)
http://www.novaracing.nu/decoysnest/projects/amazonen/
D59471

Post by D59471 »

Staffan Kraft har nog en originalantenn på sin även om den syns dåligt.

Image

Vanligast var att hål borrades snett nedanför vindrutans nedre högra hörn (sett i färdriktningen). Det vill säga på ytan där A-stolpen \"planar ut\" mot huven och skärmen.

Många sätter den dock i framskärmen istället (för att slippa borra i karossen?). Hasse63's placering (på bakskärmen? eller c-stolpen?) ger dock en skön känsla av radiostyrd bil. ;)

Här är en som har satt den på framskärmen.

Image

Det här är nog exakt samma antenn, men monterad på en PV.

Image

En närbild på en sån utdragbar modell.

Image
Hasse63

Post by Hasse63 »

Sorry! Fick inte med adressen :oops:
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... php?t=1740
Här kan du se hur du lägger upp bilder :wink:
horgalaten

Post by horgalaten »

Är det inte bättre att hålla bilderna i Showroom... :wink:

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Mugge

Post by Mugge »

Hur man lägger upp bilder har jag sätt länkas i varenda tråd snart, vill dom länka till bilden får dom väl göra det!

Ingen som har några idéer ang. mitt antennproblem ist???

//Mugge
Raggarn

Post by Raggarn »

Mugge, det är ett jäkla besvär med antenner, brorsan min hade en vit amazon en gång och två antenner på bakskärmarna, jäkligt tufft, tyvärr var det ju några ligister som tyckte tvärtom och bröt av dom och slängde ner i en brun i närheten, några dagar senare ringde det på två ungar och sa att de hittat antennerna i brunnen. Brorsan köpte sig sen en antenn som drar ihop sig så ingen kunde reta sig på den.

Jag hade en antenn på min men jag svetsade igen hålet så att karossen blir fri från utstickande grejer. Istället lägger jag en antenn under instrumenten, känner en polare som gjorde detta.

angående din antenn så har jag inte en aning tyvärr
ps! du va intresserad en gång i tiden utav brorsans vita amazon
Hasse63

Post by Hasse63 »

Mugge wrote: Tyvärr har jag inte längre någon sida att slänga upp bilder på men det kanske finns någon snäll själ som kan hjälpa mig med det så detta musterium kan lösas så jag kan sova om nätterna... :)
Ville bara vara en snäll själ, så jag vissade var du kunde få info från om var och hur du kunde lägga upp bilder :wink:
D59471

Post by D59471 »

Något svar på Mugges fråga om vad det är för antenn lär det ju inte bli i den här tråden. Men en sak är nog säker, och det lär inte vara någon originalantenn du hittat (min tes).

Jag har en vanlig gummi-antenn liggandes under passagerar-stolen. Det räcker utmärkt för att få bra mottagning i Stockholm med omnejd. När jag kör långt genom landet lyssnar jag på valfri musik från min iPod eller POD-radio.
Micke_932

Post by Micke_932 »

Synd att dom (Volvo alltså) inte gjorde som jänkarna och stoppade in en antennen i vindrutan.
Mugge

Re:

Post by Mugge »

Ville bara vara en snäll själ, så jag vissade var du kunde få info från om var och hur du kunde lägga upp bilder :wink:
sorry...

//Morgan
Mugge

Re:

Post by Mugge »

Raggarn wrote:Mugge, det är ett jäkla besvär med antenner, brorsan min hade en vit amazon en gång och två antenner på bakskärmarna, jäkligt tufft, tyvärr var det ju några ligister som tyckte tvärtom och bröt av dom och slängde ner i en brun i närheten, några dagar senare ringde det på två ungar och sa att de hittat antennerna i brunnen. Brorsan köpte sig sen en antenn som drar ihop sig så ingen kunde reta sig på den.

Jag hade en antenn på min men jag svetsade igen hålet så att karossen blir fri från utstickande grejer. Istället lägger jag en antenn under instrumenten, känner en polare som gjorde detta.

angående din antenn så har jag inte en aning tyvärr
ps! du va intresserad en gång i tiden utav brorsans vita amazon

Var det den ifrån Söderköping som skulle ha blivit någon form av byte mot min Chevelle -69?
Får nog bli någon form av gömlek av antennen för dels om man ska lyssna andra som skrivit här verkar det vara knöligt att sätta dit den om den ska vara på orginalstället..och då måste jag ju köpa en till...Orkar inte mer strul - Måste få den färdig så jag kan plåga sönder skiten snart!!!
Raggarn

Post by Raggarn »

Jepp! det är den amazonen och den killen.

Vad är egentligen problemet? får du inte dit antennen eller är du bara intresserad utav lite nostalgi runt just den du köpt? Annars ska det ju inte vara några problem å sätta dit en radiomast :lol:
Image
Post Reply