Problem med framvagn o bakvagn

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Post Reply
Decoy
Posts: 237
Joined: Fri May 06, 2005 11:33 am
Location: Luleå
Contact:

Problem med framvagn o bakvagn

Post by Decoy »

Hur skall jag nu formulera mig för att bäst kunna beskriva mitt problem...?

Problem 1
Från bakre vänstra hjulhuset kommer ett skrapande ljud som låter som att någonting tar i bromstrumman. Jag har bytt bromsbackarna och kollar runt i hjulhus/trumma/fälg noggrant med ficklampa men hittar ingen skavd yta där man kan se att det ligger an. Ljudet uppstår en gång per varv hjulet snurrar men är inte konstant dvs framträder i perioder men verkar uppkomma efter kurvtagning till höger. Svänger jag sedan vänster så försvinner ljudet. Utan belastning hörs ingenting och det går inte att få fram något missljud när bilen är upphissad, hjulet sitter som det skall och ja.... allt ser bra ut. Ibland kan jag få känslan av att hjulet är ovalt, men det borde ändå inte generera detta läte.
Vad kan detta vara?

Problem 2

Vänster framdämpare ger ifrån sig ett högt gnirkande gummi-mot-metall ljud och låter som en gris när man kommer farandes = inte sexigt :cry: . Jag har aldrig haft isär något liknande så jag vill gärna ha lite mer kött på benen innan jag börjar demontera.
Vad kan vara galet?

edit: Kanske fel kategori? - flytta
Volvo Amazon 2d -66 Grafitgrå BD69790 (Bild 113)
http://www.novaracing.nu/decoysnest/projects/amazonen/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Problem 1: Det låter som en axiell förflyttning av trumman, när du svänger höger gör centrifugalkraften att bilen med bakaxel och bromssköld trycks ut mot bromstrumman min gissning är att skrapet uppstår mellan trumma och sköld.
Har du kollat där trumman ligger närmast skölden?
Dra hjulet ut och in för att känna om det finns ett stort axiellt glapp.
Lagret kanske låter illa?
Problem 2: Jag gissar på nedre spindelleden, försök att få in olja under gummidamasken och se om det blir tyst.
Är damasken trasig så ska du byta spindelleden snarast.
Blir det tyst så byt spindelleden eftersom det är något fel på den.
Gbg
Posts: 11
Joined: Sat Nov 06, 2004 11:20 pm

Post by Gbg »

Problem 1 har jag haft på min -67a. Visade sig vara kilspåret i trumman som hade spruckit längst in så att trumman vippade lite vid belastning d.v.s. högersväng. Byt trumma så snart som möjligt så att du inte nöter ner drivaxeln också.

Problem 2 kan vara gummibussn. till krängningshämmaren.
Decoy
Posts: 237
Joined: Fri May 06, 2005 11:33 am
Location: Luleå
Contact:

Post by Decoy »

Tack för svar. Skall kolla upp så snart jag kan. Återkommer.
Volvo Amazon 2d -66 Grafitgrå BD69790 (Bild 113)
http://www.novaracing.nu/decoysnest/projects/amazonen/
Post Reply