Dubbla SU HIF6

Moderatorer
Post Reply
Haseman
Posts: 5
Joined: Thu Mar 11, 2004 4:19 pm
Location: Kungsbacka
Contact:

Dubbla SU HIF6

Post by Haseman »

Jag har problem med att få min amazon att riktigt. Motorn som sitter i är en uppborrad B18 (B20) med en B20E-topp samt D-kam. Innan satt där en Stromberg 175 CD och bilen gick väl hyffsat bra men den saknade lite på lägre varv vid acceleration så jag köpte mig ett par SU HIF6 plockade från en 140. Jag tog och gjorde rent dom och plockade isär dom för att göra rent dom invändigt. Jag köpte sportluftfilter från KG och packningar till förgasarna från Förgasarteknik och fick monterat ihop allting.

Men nu så går inte bilen som den skall. Den startar lätt och går bra på när jag skall köra iväg är den väldigt svag och den går hyffsat men när jag kommer över 2000 rpm så går den riktigt dåligt. Det är nästan som den tjöver sig själv. Men jag har testat och ställt upp och ner förgsarna i alla möjliga konstiga inställningar och jag har även köpt nya munstycken och nya BBB-nålar. Jag har ställt tändningen och kollat kompressionen och den var ok. Jag har även försökt kolla om den drar tjuvluft men jag har inte hittat något ställe där det verkar läcka någonstans.

Jag kommer inte på fler saker jag kan göra som inte kostar skjortan då jag har väldigt begränsad budget och jag vill inte släppa förgsarna då det ligger ett par timmar bakom och en rätt så bra slant.

Någon som har något tips?

Tack på förhand!
Hans Andersson
En ljusblå Amazon är bättre än ingen Amazon alls =)
P Pålsson
Posts: 80
Joined: Sun Feb 01, 2004 9:00 pm
Location: Ludvika

Post by P Pålsson »

Se till så att de är ordentligt synkroniserade.
Kolla så att du har ordentligt med olja till klockorna.

Om motorn får för mager blandning så brukar det märkas med att motorn dör ett tag när du trampar fullt, för att sedan komma igång igen. Får den för rik blandning brukar den blöddra och smälla i avgasröret.
Volvo 142 -74 / Volvo 242 -84 RC
Haseman
Posts: 5
Joined: Thu Mar 11, 2004 4:19 pm
Location: Kungsbacka
Contact:

Post by Haseman »

Vad menar du med att dom är ordentligt synkroniserade? menar du att spjällen öppnar exakt samtidigt?

Förgasarolja finns det i den. Och det gör nästan ingen skillnad om den får fet eller mager blandning. Den blöddrar vilket som.

Kan tillägga att tomgången inte är helt stabil. Varvmätarn visar att den sticker iväg några få hundra rpm extra med någon sekunds mellanrum?

Förgasarna går väl bara att montera på ett sätt eller?
En ljusblå Amazon är bättre än ingen Amazon alls =)
P Pålsson
Posts: 80
Joined: Sun Feb 01, 2004 9:00 pm
Location: Ludvika

Post by P Pålsson »

Ja jag menar synkroniseringen mellan spjällen, det låter konstigt att den inte reagerar på ändrat blandningsförhållande.
Volvo 142 -74 / Volvo 242 -84 RC
Haseman
Posts: 5
Joined: Thu Mar 11, 2004 4:19 pm
Location: Kungsbacka
Contact:

Post by Haseman »

Jag har försökt att synkronisera spjällen så gott det går men jag kanske får göra ett nytt försök. Motorn går någon sekund, blöddrar lite och går bra någon sekund om vartannat när jag accelererar.
En ljusblå Amazon är bättre än ingen Amazon alls =)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Plocka bort luftfiltren och titta på hur kolvarna rör sig i förgasarinsuget när du gasar till. De skall förflytta sig simultant. Det brukar vara ett hett tips för att se hur pass synkade SU-förgasare är.
Last edited by D59471 on Thu Mar 11, 2004 10:34 pm, edited 1 time in total.
Lindqvist
Posts: 20
Joined: Mon Feb 09, 2004 9:19 pm
Location: Skellefteå

Post by Lindqvist »

En liten tanke...
Kan det vara flottörnivån som spökar?
Dammtussar kommer av sig själv, allt annat måste man anstränga sig för
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Har du kollat bränslepumpen? Om slangen på sugsidan inte tar tätt så den suger luft kan du få lite lustiga fenomen.
AVG
Haseman
Posts: 5
Joined: Thu Mar 11, 2004 4:19 pm
Location: Kungsbacka
Contact:

Post by Haseman »

Hur kollar man flottörnivån??

Jag vet faktiskt inte hur det står det till med bensinpumpen men jag tänkte göra en liten räd på biltema och köpa lite tänddelar för att vara på den säkra sidan och även en bensinpump och filter. Någon som har några invändningar mot biltemas saker?
En ljusblå Amazon är bättre än ingen Amazon alls =)
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

stromberg å su forgassere FUNGERER KUN etter det prinsipp at FLOTTØR
NIVÅET er korrekt.....!sjekk åsså at det ikke er for stor slakk i spjellakseln.ta i akseln på bakke gass,å hør om motorn varierer mye,ta i akseln ca 5åver 7......bruk motorolje i stede for atf olje. :shock:
jaevelberg
Posts: 19
Joined: Sat Mar 06, 2004 7:39 pm
Contact:

Post by jaevelberg »

Kolla in verkstadshandbokens grundinställning och justeringstips för dubbla SU. Jag har skruvat mycket med SU och rekomenderar en genomläsning av detta. Kolla även http://www.vclassics.com/archive/stoichio.htm. Länken gäller dom gamla tuffare HS-6, men principen är samma.

Synka så här: ta en bränsleslang av den lilla genomskinliga typen och stoppa in i örat (ja!). Håll den andra änden i 90 graders vinkel mot kanten på ena förgasarens öppning på tomgång & lyssna på tonhöjden. Lyssna sen på den andra enligt samma metod och justera spjällens läge med att korta/förlänga länkaget (tror det funkade så på HIF-6). När du har samma tonhöjd på bägge (susar likadant), då är synkroniseringen 100%.

Sedan börjar du ställa blandningen. Skruva in blandningsskruvarna för att få det fett, backa sen tillbaka dem bitvis och provgasa, hela tiden stående vid sidan av motorrummet med motorörat påslaget. Om det missar och smäller så går det för magert. Kolla stiftens färg. Det hela kräver lite experimenterande.

Provkör.

Rätt justerade SU har ett bra gassvar, som en 36/36 + mer toppeffekt. Och god ekonomi. När det gäller gassvaret så skiljer det sig faktiskt en hel del mellan en förgasaruppsättning som är bra synkad enligt ovanstående metod och ett par SU som synkats genom att man bara kollar att kolvarna åker upp ungefär samtidigt.

Ge inte upp!
jaevelberg
Posts: 19
Joined: Sat Mar 06, 2004 7:39 pm
Contact:

Post by jaevelberg »

En tanke: kan det vara en kolv som kärvar? Kolla om de går att föra upp hela vägen i klockan + ramlar ned med ett \"klonk\" mot bryggan.
Haseman
Posts: 5
Joined: Thu Mar 11, 2004 4:19 pm
Location: Kungsbacka
Contact:

Post by Haseman »

Nu är felet lokaliserat. Det finns tre extrahål i förgasaren på luftfiltersidan men bara två i luftfiltret så det var därför den inte gick som den skulle. Roligt när man köper ett filter för HIF6 och så är det så. Missade hela förra säsongen för det..

Tack alla för alla tips som jag fått!
En ljusblå Amazon är bättre än ingen Amazon alls =)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ajdå. Ja det borde väl kanske ha nämnts att det finns två typer av filter till dessa förgasare, samt olika djup på filtren och utförande. Om jag inte minns fel så är filtret med 2-hål vanligare (finns hos SVIS mfl).

Vad bra att det löste sig.

Jaevelbergs synkronoseringsmetod fungerar nog alldeles utmärkt. Andra alternativ är att använda en synkrotest (luftflödesmätare) eller spika fast soppaslangen som ett \"U\" på en träplanka, fylla den med blå vätska (i nedre böjen av U:et och sedan hålla änden mot insuget såsom jaevelberg beskrev. Vätskepelaren i U:et skall då förflytta sig pga. tryckförändringen vid slangmynningen. Jämför förflyttnignen mellan de båda insugen och justera därefter. En variant för den som är lite tondöv kanske? ;-)
Foxen
Posts: 15
Joined: Thu Mar 18, 2004 11:51 am
Location: Ploghult
Contact:

Post by Foxen »

Om man nu ändå ska göra sig den formen av mätinstrument som du föreslår, varför inte göra den som en typ av synkrotest? Symmetriskt uformad genomskinlig slang/plaströr och så sätter man vardera änden vi vardera förgasaren, då kan man ju ganska enkelt se när båda drar likadant för då är vattenpelarna lika långa, olika sug bör ju ge att ena sidan har en hög pelare medan andra har en låg...
Post Reply