Vad får jag för effekt?

Moderatorer
Post Reply
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Vad får jag för effekt?

Post by Goofy »

Har en org. B18 som jag tänkte montera en Solex 40/40 dubbelport på, med en topp som är portad av typen som står skrivet i ett inlägg från jillo, planad till 86.5mm och med en D kam?

skulle effekten öka något nämnvärt om jag monterar en K kam i stället, och byter till El-kylfläkt och El-bränsle pump?

vad rekomenderas för el pump i så fall?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

D-kammen och K-kammen är oerhört lika. Du lär inte uppleva någon vidare skillnad mellan dessa kammar. Allt som skiljer dem åt är 3° duration.

D std i B20E till och med 1973
Ventillyft vid 0 spel: 10.8
Nockvinkel: 111°
Duration: 280°

K std i B20E från och med 1974
Ventillyft vid 0 spel: 10.8
Nockvinkel: 111°
Duration: 277°

För info om olika B18/B20 kammar från volvo se: http://www.kgtrimning.com/kamB1820.htm
www.straffe.nu
Posts: 103
Joined: Wed Feb 11, 2004 12:18 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Vad får jag för effekt?

Post by www.straffe.nu »

Goofy wrote:Har en org. B18 som jag tänkte montera en Solex 40/40 dubbelport på, med en topp som är portad av typen som står skrivet i ett inlägg från jillo, planad till 86.5mm och med en D kam?

skulle effekten öka något nämnvärt om jag monterar en K kam i stället, och byter till El-kylfläkt och El-bränsle pump?

vad rekomenderas för el pump i så fall?
Jag skulle välja k-kammen. Har funkat bäst i mitt tycke.

MVH PELLE//
http://www.straffe.nu
Nu är det färdigsuget......
Förut B20 med 230 bromsade Hk........
Nu B230 FT Med Turbo......
Turbo T61 Från Turbonetics
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel, Diff, 4:88 utväxling
V70 R Bromsar
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Re: Vad får jag för effekt?

Post by Goofy »

Ok, tackar för det, jag tänkte mig en K kam från början, men var inte säker på vilken som skulle funka bäst till toppen och förgasaren

Jag hadde ju frågor angående el-kylfläkt och El-bränslepump också, någon som vet om det \"ger\" något att byta orginal, mot elektriska?

har fundering på att kanske få ut 120hk, med dessa delar, kan det stämma, eller är det svårt att svara på hur mycket effekt man kan få ut?
Blå_Faran
Posts: 37
Joined: Sat Apr 10, 2004 9:39 am
Location: Österbotten i Finland

Goofy// Kylfläkt

Post by Blå_Faran »

Har hört någonstans att om man byter ut orginal kyl fläkten mot en elektrisk kyl fläkt kan man få hela 3 hk till!! En kylfläkt av en gammal Nissan/Datsun Cherry borde passa in ganska bra!!
Den elektriska bränslepumpen e ju bra men skulle säja att den är ganska dyr att införskaffa... Någon som vet bättre kan ju svara på d!


Mvh: Blå faran
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

endlitt volvotrimmtips stjeler stålproppellen ca 8(?) hk......tips: lødd i en stor nippel 2/3 ned på kylaren,som fx från saab,en 10-12 cm från inntaket/ stussen på kylaren,gjeng i en passende givare,kople ledninger,kjør......du kan få ca 120 hk med en bra porta topp,eltenning,å grenrør...... :D :D :D
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Re:

Post by Goofy »

bjørn bakke wrote:endlitt volvotrimmtips stjeler stålproppellen ca 8(?) hk......tips: lødd i en stor nippel 2/3 ned på kylaren,som fx från saab,en 10-12 cm från inntaket/ stussen på kylaren,gjeng i en passende givare,kople ledninger,kjør......du kan få ca 120 hk med en bra porta topp,eltenning,å grenrør...... :D :D :D
Jag förstod inte riktigt det där med kylaren, ska jag göra hålet i nederkant av kylaren, lr menar du på gaveln/sidan av cellpaketet?
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
Post Reply