hur få bettre kylning vid trimning?

Moderatorer
Post Reply
kkolsen
Posts: 62
Joined: Fri Jan 21, 2005 4:25 pm

hur få bettre kylning vid trimning?

Post by kkolsen »

hei, søker tips på å oppnå bettre kylning på min amazon da jag tenker setta dit en b20 borrad til 2,2(93mm) steg tre topp osv ca 180hk, er det nån sorts radiator som gir bettre kyning og inte er for svår at anpassa? vil en el flakt gi bettre kylning? kom med tips, ursekta min svorsk. kjell
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Det finns en kylarfirma i Stockholmstrakten som modifierar de gamla kylarna med bättre celler för högre kylförmåga. Ska ta reda på vad företaget heter.
AVG
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Det borde vilken kylarfirma som helst klar av.
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

Fyll kylsystemet med flytande kväve så får du kyla =)
8) 8) 8) (bara ett litet skämt) Men det blir i alla fall kallt
Bygger amazon-66 med B20E motor
Lindgren
Posts: 264
Joined: Sun Oct 10, 2004 7:18 pm
Location: Katrineholm
Contact:

Post by Lindgren »

Beroende på hur mycket du vill kyla....
Ta två kylare från en mazda 323, och paralellkoppla dom,(dvs sätt en bakom den första!)
Behåll elfläkten...

Bilen kommer då inte att gå varm... men kommihåg att den bil inte heller mår bra av att gå för kall heller!
Amazon -70 + 145 -71 + 145 -73
Min bil
Medlemnr 1966 i 140 klubben
kkolsen
Posts: 62
Joined: Fri Jan 21, 2005 4:25 pm

battre kylning

Post by kkolsen »

takk for gode svar, men blir det plass til två 323 radiatorer? og hur kopplar man dem ihop? hårt talas om at det går med enkla modifieringar å setta dit radiator från 240 ? nogon som har erfaring?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

sena 140 eller 240 funkar, 140 har festen på sidan som inte 240 har.
De mesta går ju att få dit med lite vilja. Bäst blir det nog med en morden kylare med liggande celler.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

Borde väl inte vara omöjligt att hålla temperaturen på normala värden men ett sätt är annars ett sätta scoop på huven. Brosan hade det på sin gamla amazon. Grymt effektivt! Sedan kanske man iofs vill skona huven från sågen men...

Image
JEdlund
Posts: 49
Joined: Fri May 07, 2004 5:52 pm

Post by JEdlund »

Gäller problemet bara kylaren så används på tävlingsbilar i regel dessa knep:
- Höj motorns kylvätsketemperatur. Detta ökar temperaturdifferensen över kylaren och kylningen ökar.
- Använd större area på kylaren (djup är mindre intressant). Arean ska i regel vara större än kylluftsinloppets area, på bilar byggda för bankörning så är kylarens area ofta 2-3 ggr större än inloppet och i vissa fall tom ännu större.
- Öka tryckdifferensen över kylaren genom kylluftsutsläpp ex. i huvens framkant där ett undertryck råder. Att ha rätt placerade luftintag är också viktigt, i regel vill man ta in luften lågt och i mitten fram med kylaren i fronten då det finns ett övertryck där.

Är det sedan kylningen vid låga hastigheter som är problemet så kan detta vanligen lösas med en elfläkt vilken bör sitta bakom kylaren.

Är det sedan kylningen i motorn man pratar om ja då är det en helt annan femma. Det handlar mycket om att optimera kylvätskeflödet. Höja system- och pumptryck för att motverka gasbildning. Kunna få ut de gasbubblor som bildas med hjälp av swirl pots osv.
amazoncustom
Posts: 72
Joined: Sat Apr 10, 2004 11:19 am
Location: Nyköping

Post by amazoncustom »

jag kör med turbon upp genom huven, motorn får kall luft iaf hehe
kkolsen
Posts: 62
Joined: Fri Jan 21, 2005 4:25 pm

Post by kkolsen »

takk for manga gode svar, hvem selger el flekter som passar amazonen? och hvilken årsmodell av 140 serien har bettre radiatorer som er lemplig at anvenda til amazon? mycket interessan med luftinntag på huven kjell
Iocke
Posts: 1
Joined: Mon Jul 18, 2005 6:10 pm

Post by Iocke »

Ett annat \"hett\" tips kan vara att bygga någon form av \"luftriktare\". Brukar sitta orginal i många bilar. Ofta en gjuten plast som ser till att all luft som fläkten ger hamnar på kylaren o inte runt-i-kring. Sitter i 240'in om jag inte tar fel. Värt att fundera på?
Jag är den utvalda, jag kommer för att återupprätta.
Post Reply