vilken låda är bäst till amazon?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

vilken låda är bäst till amazon?

Post by Frenell »

vill ha 5vxl...är det m46 som vajern till hastighetsmätaren passar direkt på? vilken srpäng kåpa och kardan ska man ha till den? ha fastant i djungeln nu:P har läst å sökt men kommer inte fram till nått:P
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Sprängkåpan ska komma från en Volvo 240 från 1976 med B20 motor.
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Post by Frenell »

dom är väll svår att få tag i? kåpan som sitter där passar inte den om man bygger om den lite? vilken kardan ska man ha då?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Tjena. på blocket.se har jag set sprängkåpor till salu. kardan kan finnas där med, men jag tror att det är hemsnickrat.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Post by Frenell »

okej..har fått tag på en sån kåpa kanske nu känner en som jobbar på en skrot han trodde det fans en...m47 låda har jag också fått tag i passar dom?
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Tror nog du får banka ev. svetsa en del i kardantunneln om du ska ha in en M45-M46-M47.

/Micke
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Post by Frenell »

okej men det ska nog gå att få till:P
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Post by Frenell »

hur gör man med koppligen då?
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

det största problemet med just M47 är att den inte har ngt utan för hastighetsmätarwire, iaf inte om den kommer från en 740, då de har hastighetsmätardrivningen på bakaxeln..

desutom är den bra mycket större än en M40..

se själv
Image

kopplingen får du ta en från samma bil eller en ny till den bilen du tog lådan ifrån, detta för att få rätt modell på slinesen i lamellens centrum, du kan med andra ord inte ha b20 koppling, sen om kopplingen som helhet (lamell + tryckplatta) har samma diameter och passar på b20ins svänghjul låter jag vara osagt då jag inte vet det.
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Post by Frenell »

jo den va ju bra mkt större men det en gamlare låda det här så den har uttag för hastighetsmätarwire...hur är det med m46? är den lika stor?..får kolla upp det där med kopling hur det går ihop...
thord
Posts: 91
Joined: Fri Nov 26, 2004 9:53 pm

Re: vilken låda är bäst till amazon?

Post by thord »

Frenell wrote:vill ha 5vxl...är det m46 som vajern till hastighetsmätaren passar direkt på? vilken srpäng kåpa och kardan ska man ha till den? ha fastant i djungeln nu:P har läst å sökt men kommer inte fram till nått:P
jag har monterat m46 i min amazon combi -64 tog lådan från en 240 -81 och sprängkåpan. kåpan svarvade jag ner tills den var 10 mm tjock samt borrade och gängat 2 m10 extra hål iden så attjag kunde fästa amazonens orginal sprängkåpa i den.det blir alltså en adapterplatta mellan låda och sprängkåpa kopplingen tog jag från samma bil den passar på b-20 svänghjul .Hastighetsmätarvajern passar men mätaren visar 10km för lite främre knuten som sitter ilådan tog jag från240 axelröret passade exakt över amazonens axel enkelt bara bränna ihop funkar fint har kört ett år med den.
Fåglefelt
Posts: 71
Joined: Thu Feb 26, 2004 12:20 am
Location: Habo
Contact:

Post by Fåglefelt »

Jag tog mätartavla från en 240GLT-89 och kapade vajern, satte ihop det med en till m40, och det funkar görbra...iofs kanske den inte visar exakt, men det bryr jag mig inte mycket om...
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

Fåglefelt wrote:Jag tog mätartavla från en 240GLT-89 och kapade vajern, satte ihop det med en till m40, och det funkar görbra...iofs kanske den inte visar exakt, men det bryr jag mig inte mycket om...
Vad jag vet så har alla 240 efter 86-87 elektrisk hastighetsmätare, dvs ingen wire.
Axel Wall
Fåglefelt
Posts: 71
Joined: Thu Feb 26, 2004 12:20 am
Location: Habo
Contact:

Re:

Post by Fåglefelt »

Axel wrote:
Fåglefelt wrote:Jag tog mätartavla från en 240GLT-89 och kapade vajern, satte ihop det med en till m40, och det funkar görbra...iofs kanske den inte visar exakt, men det bryr jag mig inte mycket om...
Vad jag vet så har alla 240 efter 86-87 elektrisk hastighetsmätare, dvs ingen wire.
Då har jag misstagit mig. Då var det innan 86-87 bilen tillverkades...sorry
Post Reply