Offtopic
Offtopic
Har en offtopic fråga gällande insprutning och B-23. Om min motor används dagligen så minskar problemen men får den stå oanvänd \"bara köras 2-3 gånger i veckan\" så vill den gärna rycka rund 1500 varv, \"som om den inte får bränsle\", nu har det gått så långt att den rycker runt 2000 varv. Varm som kall. Jag vet att om jag häller i STP:s akutrengöring så försvinner ryckningarna.
Var någonstans i systemet tror/vet ni att problemet sitter?, vad kan bytas ut för att minska användningen av rengöringsmedel? (gör av med 4-5 flaskor på 1000mil) använder också lacknafta ibland blandat med tvåtaktsolja.
Vatten i systemet är det inte för jag har tömt tanken nyligen. görs vår som höst
Var någonstans i systemet tror/vet ni att problemet sitter?, vad kan bytas ut för att minska användningen av rengöringsmedel? (gör av med 4-5 flaskor på 1000mil) använder också lacknafta ibland blandat med tvåtaktsolja.
Vatten i systemet är det inte för jag har tömt tanken nyligen. görs vår som höst
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Om du har gamla systemet med luftvåg skulle jag felsöka enligt följande
1 filter
2 bränsletrycket ingående
Om dom där verkar ok skulle jag nog rengöra spridarna, alt höja bränsletrycket.
Då tar du iaf bort symtomen.
Annars är ett vanligt fel att förpumpen i tanken är dålig. då måste man upp på varv för att primärpumpen ska få upp rätt tryck.
1 filter
2 bränsletrycket ingående
Om dom där verkar ok skulle jag nog rengöra spridarna, alt höja bränsletrycket.
Då tar du iaf bort symtomen.
Annars är ett vanligt fel att förpumpen i tanken är dålig. då måste man upp på varv för att primärpumpen ska få upp rätt tryck.
Tackar för det snabba svaret.
Ja det är gamla systelet (84)
Så du menar att det kan vara fel på bränslemängdmätaren, justeras/ bytas?
Styrtryksventilen då? kan inte felet ligga där.
Var/hur ökar man trycket? drar den inte mer bränsle då?
Huvudpumpen för nu direktström så den går för fullt redan nu.
Ja det är gamla systelet (84)
Så du menar att det kan vara fel på bränslemängdmätaren, justeras/ bytas?
Styrtryksventilen då? kan inte felet ligga där.
Var/hur ökar man trycket? drar den inte mer bränsle då?
Huvudpumpen för nu direktström så den går för fullt redan nu.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re:
Luftvågen måste vara tät.Hasse63 wrote:Tackar för det snabba svaret.
Ja det är gamla systelet (84)
Så du menar att det kan vara fel på bränslemängdmätaren, justeras/ bytas?
Styrtryksventilen då? kan inte felet ligga där.
Var/hur ökar man trycket? drar den inte mer bränsle då?
Huvudpumpen för nu direktström så den går för fullt redan nu.
Så du menar att det kan vara fel på bränslemängdmätaren, justeras/ bytas?
På tändstiftsidan under plenum finns bränsletrycksregulatorn, monterad mot blocket (typ)
den har på ovansidan justerskruvar....
Styrtryksventilen då? kan inte felet ligga där.
Var/hur ökar man trycket? drar den inte mer bränsle då?
Nej med den blir piggare...
Tror att det finns en bra tråd om det på svenskavolvo240klubben's forum
Oki ska kolla upp det senare.. på 240 forumet är det ju ett Hel**** ett hitta något, ämnerna är ju spridda med dyngspridare.
Skrev samma fråga där så vi få se om jag får nå svar
Skrev samma fråga där så vi få se om jag får nå svar
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Eftersom det blir om den står några dagar så är det ju lite mysko.
Jag skulle kolla detta:
Styrtrycksventil (går inte att ställa som det skrevs ovan)
Tändkablar/tändstift/tändspole (jag har haft samma problem, det har berott på att det har ärjat i tändspolen där man sätter i tändkabeln)
Spridartätningar(kolla sprutbild då du liks har dom loss isåfall o att dom flödar lika mycket).
Gummit mellan luftmängdmätare o insug (kolla så det inte finns några sprickor samt att klamren är åtdragna).
Jag skulle kolla detta:
Styrtrycksventil (går inte att ställa som det skrevs ovan)
Tändkablar/tändstift/tändspole (jag har haft samma problem, det har berott på att det har ärjat i tändspolen där man sätter i tändkabeln)
Spridartätningar(kolla sprutbild då du liks har dom loss isåfall o att dom flödar lika mycket).
Gummit mellan luftmängdmätare o insug (kolla så det inte finns några sprickor samt att klamren är åtdragna).
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Re:
Lindgren wrote:Luftvågen måste vara tät.Hasse63 wrote:Tackar för det snabba svaret.
Ja det är gamla systelet (84)
Så du menar att det kan vara fel på bränslemängdmätaren, justeras/ bytas?
Styrtryksventilen då? kan inte felet ligga där.
Var/hur ökar man trycket? drar den inte mer bränsle då?
Huvudpumpen för nu direktström så den går för fullt redan nu.
Så du menar att det kan vara fel på bränslemängdmätaren, justeras/ bytas?
På tändstiftsidan under plenum finns bränsletrycksregulatorn, monterad mot blocket (typ) På TÄndstiftssidan finns ingenting alls, sen sitter det ingen direkt bränsletrycksregulator, huvudtrycket regleras i bränslemängdmätaren
den har på ovansidan justerskruvar.... O det finns inga justerskruvar för det, man måste sschimsa för att ändra, od et ska man inte ge sig in på utan att kunna mäta.
Styrtryksventilen då? kan inte felet ligga där.
Var/hur ökar man trycket? drar den inte mer bränsle då?
Nej med den blir piggare... Ökar man trycket så drar den mer bränsle och pigghet kan ju diskuteras på en orginal motor.
Tror att det finns en bra tråd om det på svenskavolvo240klubben's forum
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
oki..vet att det blev en ihopblandning eller nåt hur motorn ser ut
Men vad beror det på att ryckningarna försvinner när jag har hält i STP:s akutrengöring. har under flera år haft samma problem och har därför med gämna mellanrum tömt tanken ihopp om att det är något skit där.
nu i vår så fick den stå i 2 månader för att ett knutkors och ett vinterdäck gett up, amman fick då ta vid . När det var fixat så ryckte den vid 1000-1500varv och nu i dagarna så är det även vid 2000varv. Har inte råd att köpa någon akutvätsa och lacknaftan är slut, men jag vet till 99,9% att ryckningarna kommer att försvinna, för det har de alltid gjort.
Hittar inte ett skit på 200 klubbens forum, kan ju vara för att det tillåter så mycket i Maskineltt, och har inte fått något svar än, här därimot så får man tips även fast det inte riktigt är rumsrent, och det värdesätter jag mycket
Men vad beror det på att ryckningarna försvinner när jag har hält i STP:s akutrengöring. har under flera år haft samma problem och har därför med gämna mellanrum tömt tanken ihopp om att det är något skit där.
nu i vår så fick den stå i 2 månader för att ett knutkors och ett vinterdäck gett up, amman fick då ta vid . När det var fixat så ryckte den vid 1000-1500varv och nu i dagarna så är det även vid 2000varv. Har inte råd att köpa någon akutvätsa och lacknaftan är slut, men jag vet till 99,9% att ryckningarna kommer att försvinna, för det har de alltid gjort.
Hittar inte ett skit på 200 klubbens forum, kan ju vara för att det tillåter så mycket i Maskineltt, och har inte fått något svar än, här därimot så får man tips även fast det inte riktigt är rumsrent, och det värdesätter jag mycket
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re:
Utan att ta detta till en "kasta skit diskution...."Amarace wrote:Lindgren wrote:Luftvågen måste vara tät.Hasse63 wrote:Tackar för det snabba svaret.
Ja det är gamla systelet (84)
Så du menar att det kan vara fel på bränslemängdmätaren, justeras/ bytas?
Styrtryksventilen då? kan inte felet ligga där.
Var/hur ökar man trycket? drar den inte mer bränsle då?
Huvudpumpen för nu direktström så den går för fullt redan nu.
Så du menar att det kan vara fel på bränslemängdmätaren, justeras/ bytas?
På tändstiftsidan under plenum finns bränsletrycksregulatorn, monterad mot blocket (typ) På TÄndstiftssidan finns ingenting alls, sen sitter det ingen direkt bränsletrycksregulator, huvudtrycket regleras i bränslemängdmätaren
den har på ovansidan justerskruvar.... O det finns inga justerskruvar för det, man måste sschimsa för att ändra, od et ska man inte ge sig in på utan att kunna mäta.
Styrtryksventilen då? kan inte felet ligga där.
Var/hur ökar man trycket? drar den inte mer bränsle då?
Nej med den blir piggare... Ökar man trycket så drar den mer bränsle och pigghet kan ju diskuteras på en orginal motor.
Tror att det finns en bra tråd om det på svenskavolvo240klubben's forum
Jag kan ha fel, är inte motorkonstruktör eller bilmekaniker utan bara en hobbymekare.
Har justerat bränsle trycket . Mätte upp trycket innan och efter.
Tycker inte vi gjorde det... men oki massor hände med den motorn...man måste sschimsa för att ändra
Vill inte minnas att våran motor och ordet orginal någonsin har nämts!Ökar man trycket så drar den mer bränsle och pigghet kan ju diskuteras på en orginal motor.
Men det är nog försummbar ökning...
Det slutade för oss att vi kastade det gamla sprutet för ett sprut från en 940 .... var enklare att busa med...
Men än en gång, för att understryka!
Jag kan ha fel, det kan vara så att min natt mössa sitter på sned.
Om det vore så att jag alltid hade rätt skulle jag nog inte ställa frågor på ett forum
Re:
En sak till som ju kan ställa till det är att kolven i bränslemängdmätaren kärvar lite, så då det är lite varv på motorn (lite vakum) så orkar den inte riktigt flyttas av luftvågen, men då du kommer lite högre så släpper det.Hasse63 wrote:oki..vet att det blev en ihopblandning eller nåt hur motorn ser ut
Men vad beror det på att ryckningarna försvinner när jag har hält i STP:s akutrengöring. har under flera år haft samma problem och har därför med gämna mellanrum tömt tanken ihopp om att det är något skit där.
nu i vår så fick den stå i 2 månader för att ett knutkors och ett vinterdäck gett up, amman fick då ta vid . När det var fixat så ryckte den vid 1000-1500varv och nu i dagarna så är det även vid 2000varv. Har inte råd att köpa någon akutvätsa och lacknaftan är slut, men jag vet till 99,9% att ryckningarna kommer att försvinna, för det har de alltid gjort.
Hur blir det om du blandar tvåtaktsolja i bränslet så det smörjer upp lite?
Prova o lyft vågen för hand och känn om detn känns kärva i nåt läge, prova även att göra samma när du har bränslepumparna på så du har tryck o se om den kärvar (men då går den tyngre o lyfta).
Ska kolla i min gröna bok om K-jetronik om det ges nåt tips.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Här är lite bilder ur Gröna höftet för Felsökning K-jetronic, det är för Ojämn tomgång, ojämn gång på varm motor + hög bränsleförbrukning, ojämn gång på varm o kall motor.
Det är knäppt med digitalkamera så det är inte superbilder, men det går o läsa iallafall:
http://www.amarace.mine.nu/_pub/tipstri ... -jetronik/
Det är knäppt med digitalkamera så det är inte superbilder, men det går o läsa iallafall:
http://www.amarace.mine.nu/_pub/tipstri ... -jetronik/
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Man få tacka för alla tips, är ledig i helgen så då ska jag testa alla tips jag fått. hoppas bara det ger resultat.
Ska se om jag inte har nån skvätt tvåtaktsolja, om inte så kanske lite 10/30 gör susen
kom gärna med fler tips. men det sista är ovärderligt, Tack Amarace!
Ska se om jag inte har nån skvätt tvåtaktsolja, om inte så kanske lite 10/30 gör susen
kom gärna med fler tips. men det sista är ovärderligt, Tack Amarace!
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re:
10/30 är ingen hit då den inte blandar sig i bränslet på samma vis, tvåtaktsolja är ypperligt, det ska man ha i lite då o då när man kör mekaniskt insprut.Hasse63 wrote:Man få tacka för alla tips, är ledig i helgen så då ska jag testa alla tips jag fått. hoppas bara det ger resultat.
Ska se om jag inte har nån skvätt tvåtaktsolja, om inte så kanske lite 10/30 gör susen
kom gärna med fler tips. men det sista är ovärderligt, Tack Amarace!
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Provade att hälla i lite motorolja i tanken i morse, åkte sen på jobbet och efter några hundra meter tyckte jag att det blev bättre. när jag kört en mil och låg på 60km och 1500varv så ryckte det nästan inget. likadant på på väg hem, kanske lite mindre. Det blev bättre men inte bra.
Amarace kan det då vara kolven i bränslemängdmätaren som har fått sig lite smörja så att det blev bättre, det verkar då så om man går efter tipsen jag fått.
Amarace kan det då vara kolven i bränslemängdmätaren som har fått sig lite smörja så att det blev bättre, det verkar då så om man går efter tipsen jag fått.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re:
Mest troligt är det kolven som kärvar.Hasse63 wrote:Provade att hälla i lite motorolja i tanken i morse, åkte sen på jobbet och efter några hundra meter tyckte jag att det blev bättre. när jag kört en mil och låg på 60km och 1500varv så ryckte det nästan inget. likadant på på väg hem, kanske lite mindre. Det blev bättre men inte bra.
Amarace kan det då vara kolven i bränslemängdmätaren som har fått sig lite smörja så att det blev bättre, det verkar då så om man går efter tipsen jag fått.
Om det nu är bättre, slå i lite tvåtaktsolja då o då så det håller sig bra.
Jag har aldrig några problem o ja slår i lite tvåtaktsolja då o då.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88