3 växlad orginal
Precis. Många resonerar väl som så att de hellre lägger pengar på en sportmodell/lyxversion än en enklare modell både vad det gäller underhåll under bilens livstid och när det gäller renovering på \"efterhand\".
Hur många extrautrustade (läs julgranar) 123GT och 122S ser man inte på träffarna? Nu är visserligen standardbilarna minst lika vanliga men många favoriter ser man verkligen inte.
Hur många extrautrustade (läs julgranar) 123GT och 122S ser man inte på träffarna? Nu är visserligen standardbilarna minst lika vanliga men många favoriter ser man verkligen inte.
Allt handlar ju om tillgång och efterfrågan. Jag vet inte hur pass vanligt det är att folk jagar fina favoriter, men om du vårdar bilen i originalskick uppstår säkert intresse när folk inser hurdan tillgången är. Sedan är det ju en fråga om att hitta den rätta köparen. Hittar du någon som gillar årsmodellen och tycker att favoriten är en trevlig udda variant får du säkert bra betalt. Du skall iaf. inte resonera som så att en favorit är mycket mindre värd bara för att den är av ett enklare utförande! Den typen av resonemang är helt felaktigt anser jag. Det är helt andra saker som styr.
Så länge man vårdar sin bil originalskick behåller den sitt värde oavsett modell precis som Lars påpekade. Men du tänker väl inte sälja din amazon än på många år?
Så länge man vårdar sin bil originalskick behåller den sitt värde oavsett modell precis som Lars påpekade. Men du tänker väl inte sälja din amazon än på många år?
Nej, inte vad jag har tänkt precis, håller ju på att renovera den nu, men är inte helt säker på hur en favorit ser ut exakt, det är väl tex. inga lister mellan sidorutor och bakruta?, men hur ser det ut där? jag har ingen aning, någon tidigare ägare har lagt ca 1 cm spackel där
men än så länge lagar jag rost, det har ju en tendens att finnas mycket rost på en 38 år gammal bil :/ det går ju sakta men säkert framåt och det blir mindre och mindre rost
smådetaljer får jag ta senare när jag vet mer exakt hur det ska se ut
men än så länge lagar jag rost, det har ju en tendens att finnas mycket rost på en 38 år gammal bil :/ det går ju sakta men säkert framåt och det blir mindre och mindre rost
smådetaljer får jag ta senare när jag vet mer exakt hur det ska se ut
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger
Motorer MED sug-turbo suger
Man får tacka så mycket, den var lite olik min favorit, har fått höra att det skulle bli ett \"raggarbygge\" en gång i tiden
så jag har inte lika mycket krom dvs inga kromlister på skärmar å dörrar, inget på huven, sen har jag inga stötfångare heller
men jag håller ju på att renovera nu som sagt, så det är meningen att det ska finnas på bilen när jag är färdig med renoveringen av kaross
så jag har inte lika mycket krom dvs inga kromlister på skärmar å dörrar, inget på huven, sen har jag inga stötfångare heller
men jag håller ju på att renovera nu som sagt, så det är meningen att det ska finnas på bilen när jag är färdig med renoveringen av kaross
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger
Motorer MED sug-turbo suger
-
- Posts: 401
- Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
- Location: tromsø ,norge
-
- Posts: 16
- Joined: Wed Feb 11, 2004 7:42 pm
- Location: Motala
Re:
jo jag har...har en favorit själv ...utväxlingen ska vara 4:10 orginal på dom och i regel så är dom mörkblåa nästan svart(färgkod 96) min är nästan orginal har en lätt trimmad motor i den plus en anna utväxling på bakaxeln 4:56...bytte för att jag tyckte inte att det drog nåt när man växlade upp till 2an men annars är den i helt orginal skick och i perfekt skickGoofy wrote:ok, får tacka för den informationen
är det möjligtvis någon som har bra bilder på favorit modellen?
det skulle vara nyttigt att se hur dom ser ut
någon som vet hur man kollar utväxlingen på bakaxeln på ett relativt lätt sätt?
Ronnybladfjäder, min drar allt på alla växlar, jag monterade dit en varvräknare förra året, när den visar 5000-6000rpm, så låter det som att motorn ska varva sönder, är inte så kul, samt att hastighetsmätaren sticker iväg till 180 lr vad den nu går till, men den slutar inte dra för det, det som hindrade mig för att gasa mer var att det varvade så väldans mycket, å sen drar den ju ungefär 2 liter/mil då minst det märkliga är att jag nu plockat ner motorn, och fick se att den var helt orginal, jag trodde nästan den var trimmad, pga att den går så bra som den gör
Får se hur den går efter jag trimmat den då det kan ju inte bli sämre iaf
Ronnybladfjäder, min drar allt på alla växlar, jag monterade dit en varvräknare förra året, när den visar 5000-6000rpm, så låter det som att motorn ska varva sönder, är inte så kul, samt att hastighetsmätaren sticker iväg till 180 lr vad den nu går till, men den slutar inte dra för det, det som hindrade mig för att gasa mer var att det varvade så väldans mycket, å sen drar den ju ungefär 2 liter/mil då minst det märkliga är att jag nu plockat ner motorn, och fick se att den var helt orginal, jag trodde nästan den var trimmad, pga att den går så bra som den gör
Får se hur den går efter jag trimmat den då det kan ju inte bli sämre iaf
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger
Motorer MED sug-turbo suger
D59471:
Jag har nyligen börjat plocka ner motorn, toppen kommer vara orginal, eftersom jag har en portad och planad som ska dit, dvs orginal finns kvar, så även med det andra jag ska byta, som förgasare, insug, grenrör kam osv, det kommer finnas kvar, så det bara är att montera igen, ifall man önskar ha den orginal
men nuvarande A-kam och lyftare kommer troligtvis inte att användas igen, vet inte hur pass känslig kammen är, ifall man kör med den gamla och köper nya lyftare? det kanske inte är så farligt, för dom lyftare som satt i nu är i stort sett skrot, dom var inte ett dugg frächa
hur långt den gått vet jag inte, lite svårt att räkna ut, eftersom jag är 21:a lr 22:a ägaren på bilen, och någon stans på vägen har motorn blivit utbytt, det är iaf vad som står i regbeviset, mer än så vet jag tyvärr inte
Jag har nyligen börjat plocka ner motorn, toppen kommer vara orginal, eftersom jag har en portad och planad som ska dit, dvs orginal finns kvar, så även med det andra jag ska byta, som förgasare, insug, grenrör kam osv, det kommer finnas kvar, så det bara är att montera igen, ifall man önskar ha den orginal
men nuvarande A-kam och lyftare kommer troligtvis inte att användas igen, vet inte hur pass känslig kammen är, ifall man kör med den gamla och köper nya lyftare? det kanske inte är så farligt, för dom lyftare som satt i nu är i stort sett skrot, dom var inte ett dugg frächa
hur långt den gått vet jag inte, lite svårt att räkna ut, eftersom jag är 21:a lr 22:a ägaren på bilen, och någon stans på vägen har motorn blivit utbytt, det är iaf vad som står i regbeviset, mer än så vet jag tyvärr inte
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger
Motorer MED sug-turbo suger