Byta till skivor...

Moderatorer
Post Reply
alpine91
Posts: 33
Joined: Thu Mar 04, 2004 12:13 am

Byta till skivor...

Post by alpine91 »

Har trumbronsar på min amazon.. Finns det skivor som passa rakt på? Kan tänka att jag måste byta lite delar.. Tips e välkomna..

/ TrimPelle 8)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Du kan montera skivbromsar fram relativt enkelt utan att förstöra någonting permanent. Spara trummorna så att du kan byta tillbaka enkelt för att få bilen original.

Det enda du behöver skaffa är:
- Bromsokshållare
- Bromsok enkrets
- Bromsskiva med nav
- Bromssköld

Skivbromsar satt fram på sportmodellen även under de tidiga årsmodellerna. Allra först satt det på polisamazonerna. Jag tror att det var så tidigt som 1958 eller 1959. Bromsoket kan du antingen köpa nytt genom någon reservdelsfirma eller köpa ett fint begagnat från en amazon sport eller senare årsmodell innan tvåkrets infördes. Okhållaren och bromsskivan kan komma från vilken amazon som helst med bromsskivor. Se till att skivan är komplett med nav, att hjulbultarna är fräscha och att skivan har tjocklek kvar så att den går att svarva om det behövs.

Monteringen är väldigt enkel. Sprängskiss enkrets skivbroms amazon

Du plockar bort bromstrumman och bromsskölden. Låt spindeln sitta kvar och montera okhållare och skivbroms-bromsskölden enligt bilden. Sedan monteras skivan likadant som bromstrumman. Oket skruvar du fast i hållaren med 2 bultar. Eventuellt behöver du ngt. längre bromsslang.
alpine91
Posts: 33
Joined: Thu Mar 04, 2004 12:13 am

Post by alpine91 »

tack för den utförliga beskrivningen.. blir nog skivor snart.. mest för säkerheten...

/TrimPelle 8)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Nackdelen är att det blir ganska tungtrampade bromsar med bromsskivor utan servo. En bromsskiva kräver en större kraft på belägget för att åstakomma samma bromsverkan som en bromstrumma.

Det finns ett klart problem med att montera skivbromsar på tidiga amazoner som jag ej riktigt har rett ut. Iom. den ökade bromskraften som krävs fram (hårdare pedaltryckning) kommer ju således även trycket till hjulcylindrarna i baktrummorna bli större. Därmed föreligger en stor risk för låsning av bakhjulen vid kraftig inbromsning vilket kan vara riktigt obehagligt.

På senare amazonmodeller satt det en bromsreduceringsventil på bromsledningen till trumbromsarna bak. Ventilen monterades strax före tanken. Reduceringsventilen är ställbar, så om du har tillgång till bromsrullar kan du säkert justera in en sådan så att du får perfekt förhållande mellan fram- och bakbroms.

Vänta med att montera skivbromsar på bilen innan du har rett ut hur du egentligen skall lösa låsningsproblemet bak.

--
Jag är dock tämligen säker på att de tidiga amazon-sport modellerna med skivbromsar ej hade denna ventil. Förmodligen hade de andra hjulcylindrar bak eller andra belägg i trummorna för att kompensera.

Är det någon som vet hur det egentligen såg ut original på de tidiga bilarna med enkrets skivbromsar? Hade de reduceringsventil eller annan lösning, och isf. vilken lösning då? Eller hade även de problem med låsning bak?
Post Reply