Page 1 of 1

vilken turbo skall man ha?

Posted: Tue Jul 26, 2005 7:34 pm
by raggarzon
hej! undrar vad man skall ha för turbo till en b20 ja har hört att man ska ha en sug turbo men spelar det så stor roll i fall det är en sug turbo el e inte???

Posted: Tue Jul 26, 2005 8:00 pm
by Rogge
det inte själv turbon som anger om det är sug eller tryck.. det är anläggningen, om turbon suger genom förgasaren så är det suganläggning, om turbon trycker genom förgasaren så är det tryckanläggning

det är inget som säger att en turbo måste suga genom förgasaren för att det är en b20..

Typ av nybörjarsystem

Posted: Tue Jul 26, 2005 8:10 pm
by J.LUNDIN
Vilket system du bör välja beror till största delen på hur mycket \"deg du har i lädret\". Trycksystem brukar bli dyrare eftersom det kräver fler och dyrare delar, så är man nybörjare blir det billigast att satsa på ett sugsystem. De begränsningar som ett sugsystem har är att det krävs en turbo med avtätat kompressorhus, effektmässigt hänger sugsystem med upptill 500Hp (om man vet vad man håller på med) över denna gräns krävs det andra bränslesystem, laddluftkylare osv. vilket gör att man automatiskt går över till trycksystem. När det gäller lämpligt val av turbo till sugsystem så finns det äldre aggregat att välja mellan och som har koltätning från start. Bland de äldre aggregaten finner man exempelvis Garretts T04 serie modell Y-4, S-3, S-4, V-2 och R-11. Till T04 serien finns också ett antal andra kompressorstorlekar att leka runt med, men de uppräknade är de som förekommer vanligast..
Andra aggregat som har koltätning från start är Rajay, där har man tre huvud storlekar att välja mellan, B, F eller E kompressor.
Mer obskyra aggregat som av och till kan ha koltätning är japanska IHI och Mitsubishi.

Posted: Wed Jul 27, 2005 6:32 pm
by raggarzon
okaj e det typ så här http://www.blocket.se/view/5214440.htm? ... c=1&city=0 ??? men det ser mycket mer advanserat ut ifall det nu e så?!

turbosystem

Posted: Wed Jul 27, 2005 6:41 pm
by J.LUNDIN
Bilden på blocket visar ett sugsystem som ser misstänkt lik ett annat system som jag såg för någon vecka sedan. Det systemet var ifrån GIK.

Posted: Wed Jul 27, 2005 7:34 pm
by raggarzon
okaj du har inga bättre bilder ele förklaringar mer detaljerat??

Re:

Posted: Wed Jul 27, 2005 11:27 pm
by Axel
raggarzon wrote:okaj e det typ så här http://www.blocket.se/view/5214440.htm? ... c=1&city=0 ??? men det ser mycket mer advanserat ut ifall det nu e så?!

Dom där turbosystemen strulade väll en del vad jag har hört, pga. att soppan skummade i förgasaren, av vibrationerna...

Posted: Sun Jul 31, 2005 12:04 pm
by bjørn bakke
http://www.blocket.se/view/5214440.htm? ... c=1&city=0 dette er et gammelt GIK turbokit :D :D har hatt 2 sånne kit....funked som f*** 8) finnes i flere utgaver....vt 201a,201b,201c sen kom det en vt201rc (170hk) joda en del strul va det,men det funkade jo :!: :roll: