kardan

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
jillo
Posts: 171
Joined: Mon Mar 01, 2004 7:50 pm

kardan

Post by jillo »

är det någon som vet om bakaxel med klo,och bakaxel med den platta skivan har samma längd på kardanen?har nämligen en od+kardan,men den nya kardanen är med skiva,och bakaxeln har klo modell,så jag vill då använda den gamla kardanen men den nya mellan axeln,så om splinesen är samma,kan man då bara montera dit allt,eller ska man byta medbringaren?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Dela på kardanerna i splinsen och ta de delar du behöver det brukar gå bra, kom ihåg att det ska sitta exakt i rätt spline lika som förut.
Titta på bakre delen hur gafflarna som knuten sitter i ser ut, tänker du dig den som mycket kort ser den ut som ett H så ska den främre och mellanknuten se ut när splinsen är ihopskjuten.
Det går inte att skifta främre kardanbiten mellan -66 och 67- utan att modifiera stödlagerläget på kardanen (svarv).
jillo
Posts: 171
Joined: Mon Mar 01, 2004 7:50 pm

Re:

Post by jillo »

Lars Bd wrote:Dela på kardanerna i splinsen och ta de delar du behöver det brukar gå bra, kom ihåg att det ska sitta exakt i rätt spline lika som förut.
Titta på bakre delen hur gafflarna som knuten sitter i ser ut, tänker du dig den som mycket kort ser den ut som ett H så ska den främre och mellanknuten se ut när splinsen är ihopskjuten.
Det går inte att skifta främre kardanbiten mellan -66 och 67- utan att modifiera stödlagerläget på kardanen (svarv).

Hm :? ,jag försöker förstå hur du menar,du menar att det viktigaste är att knutarna sitter i samma position/förhållanden till varandra?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Bakre delen är ju inte delbar mellan knutarna tänk dig den delen utan knutar och kort då blir den ett H.
Titta här
http://www.1800philes.com/docs/files/?c ... ile_id=885
Så kanske det är lite lättare.
Anledningen till att det är så noga hur dom sitter är att en kardanstång som är parallell förflyttad mellan två knutar inte roterar med konstant hastighet ingående hastighet är konstant men pga knutens vinkling kommer själva kardanens hastighet att variera 2ggr per varv men genom att andra knuten också är vinklad lika mycket återgår den varierade hastigheten till konstant hastighet.
Därför är det också viktigt att båda knutarna är vinklade lika mycket.
jillo
Posts: 171
Joined: Mon Mar 01, 2004 7:50 pm

Post by jillo »

okaj nu fattar jag det! :P det är ju jäkligt viktigt då juh!jag får tacka så mycket för hjälpen lars :)
Post Reply