Tabort underredsmassa skapligt lätt

Moderatorer
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Tabort underredsmassa skapligt lätt

Post by amazon121 »

Jag köpte mig en Perago roterande bläster när jag var på marknad. Jag har ägt en sådan tidigare och visste att den fungerar hyfsat bra på att tabort lättare rost och färg m.m. När jag igår höll på och slipade inne i golvet på amazonen så kom jag att tänka på det försäljaren sa. Den fungerar riktigt bra att tabort underredsmassa från bilar (det hade han hört av folk som höll på och renoverade gamla bilar). Jag tänkte att jag ska testa så jag gick lös på insidan av hjulhuset med den roterande blästern, och jajjamensan det funkade riktigt bra. Eftersom det är ganska stora avstånd mellan stiften som (blästrar) så kyler den underlaget samtidigt som den avverkar så därför smetar inte massan ihop sig. Det blir som bara ett damm av små svarta gummikulor på golvet när man kör med blästern.

Jag tycker att den fungerar riktigt bra, i allafall på massa som suttit på ett antal år, tror inte den fungerar på färskmassa, där är det nog bara kraftig avfettning/thinner som gäller.

Testa gärna om ni får chansen och säg vad ni tycker om detta.

Fortsatt trevlig amazonglidarsommar, själv får man väl vänta några år, men kanske det blir detso roligare när det väl blir av.

Ps jag gör inte reklam för tillverkarna av blästern, bara det att jag vet ingen annan liknande produkt.
Bygger amazon-66 med B20E motor
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by C Upp »

Hur mycket betalade du för den? Blir ju klart sugen när du berättar om den så godhjärtat. Med tanke på vilket jäkla jobb det är att skrapa underredsmassa...
Det fanns ju inte direkt mycket info på deras hemsida.
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

jag köpte den till mässpris för 250 kronor, men Clas Ohlson tar 298 för den, och billigare kommer man inte undan det är vad de flesta tar.
Bygger amazon-66 med B20E motor
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by C Upp »

Det var ju inte så dyrt direkt. Trodde det skulle va mycket värre... Vad är livslängden på en sån trissa då? Går den åt snabbt som attan, så man ska köpa ett lager på en gång, eller håller den länge?

Ursäkta att jag frågar, men jag orkar inte åka och köpa en och åka 15 mil tur och retur till garaget idag och testa, ska väl testa nästa vecka när jag ska dit istället :P
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

försäljaren sa att den räcker för att slipa/blästra 80-100 kvm plåt, så det räcker en stund=). Jag vet att dem håller ett bra tag ,för jag har repat en merca för länge sen o slipa hela golvet inv med en sådan o den var hur bra som helst ännu.
Bygger amazon-66 med B20E motor
amiz-raggarn
Posts: 222
Joined: Sun Oct 02, 2005 7:30 pm

Post by amiz-raggarn »

du skulle inte kunna länka till sidan där det finns på chals ohlson.. för jag hittade inget... vore tacksam för det.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Trevligt.

Annars finns det ju ett lite mer omständigt sätt för den som vill göra sig av med all underredsmassa. Lyfta bilen, spruta underredet med industriavfettning och låta den stå så några veckor. Sen lite mer avfettning osv.

Sedan hetvattentvättar man den i en tvätthall.

Ganska elakt mot miljö och allt. Din metod låter betydligt lättare, men då får den ju som sagt inte va underredsbehandlad på länge.
storbäcken
Posts: 154
Joined: Tue May 03, 2005 7:19 pm
Location: Robertsfors

Post by storbäcken »

Tänkte ge ett tips angående att ta bort underredsmassa eller ljuddämpnings matta.. Ta en gasol brännare eller gassvets med ett litet munstycke och värm hastigt området där du vill ta bort massan, sen är det bara att snabbt skrapa bort med en smal spackel eller liknande..
Men OBS värm inte för mycket... massan får inte bli kletig...
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by C Upp »

http://www.clasohlson.se/?AFP=store/mai ... Campaign=N

Jag köpte en för ett tag sen, men har inte fått arslet ur och testat än...
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

amiz-raggarn här är artikelnumret 30-6719

här är länken http://www.clasohlson.se/?AFP=store/mai ... Campaign=N
Bygger amazon-66 med B20E motor
amiz-raggarn
Posts: 222
Joined: Sun Oct 02, 2005 7:30 pm

Post by amiz-raggarn »

tack så mycket, såndär har jag faktist använt på jobbet, till att göra rent fälgar från rost.. frågan är varför jag aldrig har tänkt så långt och kommit på att den går att använda på bilen:P
Fredrik
Posts: 220
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:56 pm
Location: Halmstad

Post by Fredrik »

Fattar inte hur den fungerar :? Får man inte massa sand på sig om man blästrar tex en fälg? :?:
Image
amiz-raggarn
Posts: 222
Joined: Sun Oct 02, 2005 7:30 pm

Post by amiz-raggarn »

har nu köpt och prövat.. helt uderbart!!!! går inte att komma åt i hörn och så men annars är den GULD... köp den med 2 eller 3 skivor det är det värt!
Egrom
Posts: 81
Joined: Fri Feb 13, 2004 8:22 pm
Location: Vimmerby
Contact:

Post by Egrom »

Jag tyckte att det verkade som ett hett tips då jag ska frächa upp min amaznon nu i vinter... Så jag köpte en o testada.. helt klart lättare än diesel, varmluftspistol och färgskrapa som vi använde till polarens underrede ;)

Filmade lite ifall nån var intresserad av hur det ser ut in action så att säga :)

Filmen är inspelad efter drygt 3 minuters övning. Och med borrmaskinen i en hand så går det inte riktigt lika bra som i \"verkligheten\".

Efter nån kvarts körande då man inte var lika försiktig med bästern längre så gick det skitbra! (den håller bra med \"hårdhänt\" behandling vilket jag inte trodde från början...)

http://www.neger.se/100_1816.MOV

Vet inte hur länge filmen kommer ligga på den servern.. Så om det finns intresse så kanske det vore bra om någon la upp den på någon annan server o länkade till den...
BlackPhoenix
Posts: 32
Joined: Mon Jun 19, 2006 2:30 pm

Post by BlackPhoenix »

Köpte en idag o testade!! funkade VERKLIGEN BRA!! trodde ealdrig att den skulle fungera så fint! ett verkligt bra köp! Synd bara att de är lite dyrare i finland =(
Post Reply