Bakaxel med diffbroms

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Bakaxel med diffbroms

Post by Spilloljan »

Jag har nu fått tag på och monterat en bakaxel med diffbroms. Vilken härlig syn då man är lite för snabb med kopplingen så syns det två startspår 8) Nu när jag har en sådan här godbit vill jag ju vara rädd om den och vårda den så gott jag kan. Jag har sugit ur oljan ur den för den var bäcksvart. Jag har köpt någon dyr Limited Slip olja som var godkännd av volvo. Frågan är hur mycket olja det skall vara? Ska jag fylla upp till pluggen eller?

Jag tvärbläddrade förresten i en gammal Classic tidning där jag såg en s.k Televerksduett. Dessa hade ju bakaxlar med diffbroms. På instrumentbrädan såg jag en fin liten dekal om att bilen var utrustad med denna. Fanns det något liknande på de fåtal Amazoner som utrustades med diffbroms? I så fall vart kan man tänka sig att få tag på en sådan? Det vore ju fränt att ha en sådan nu när bilen har blivit \"extrautrustad\" på gamla dar :D
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Upp till nivåpluggen kan vara lämpligt ja.
Är oljan avsedd för diffbromsade amazonaxlar?
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Ja vad jag har förstått så är det lamelldiff i dessa bakaxlar? Och att dessa skall vara av limited-slip modell. På förpackningen till LS-oljan finns det massa olika standarder som oljan uppfyller och bl.a står det \"Volvo standard\"+ några siffror. Men jag skall kanske kolla en extra gång med volvo innan jag häller i oljan? Finns det ingen verkstadshandbok om dessa axlar?
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Post by Axel »

Vad är det fullständiga namnet på oljan? \"LS\" innebär att den funkar till bakaxlar med lamelldiff. Limited Slip = lamelldiff.
Axel Wall
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Jag var bara in på OK macken och de gav mig denna olja och sa att det var den jag skulle ha. Oljan heter OKQ8 T65LS. API GL-5, Volvo 97312. Imorgon ska jag ringa deras telefonkontakt för teknisk support och höra vad dom har att säga mig.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

Spilloljan wrote:Jag var bara in på OK macken och de gav mig denna olja och sa att det var den jag skulle ha. Oljan heter OKQ8 T65LS. API GL-5, Volvo 97312. Imorgon ska jag ringa deras telefonkontakt för teknisk support och höra vad dom har att säga mig.
ok... Jag funderade mest på om det står nått viskositetsområde på den, t.ex. SAE 80W-90 eller SAE 75W-140.

Jag tror hur som att den funkar bra till din bakaxel.
Axel Wall
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

SAE 75w-90 är det.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

Spilloljan wrote:SAE 75w-90 är det.
Det borde funka bra det!
Axel Wall
Post Reply