Chassinummer?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
David_Bergdahl
Posts: 4
Joined: Mon Mar 15, 2004 8:41 pm
Location: Väse (Karlstad)

Chassinummer?

Post by David_Bergdahl »

Undrar vart man kan hitta chassinummret förutom på brickan i motorutrymmet?? Om det står ingraverat någonstans?

Tack i för väg
MVH David
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det är ingraverat på torpedväggen till vänster om värmepaketet sett framifrån. Precis intill värme-termostatens placering/slanganslutning vid torpeden.
Andreas Madsen
Posts: 37
Joined: Sun Mar 07, 2004 4:43 pm
Location: Malmö

Post by Andreas Madsen »

Att chassieplåten sitter där är jag helt med på,dock när jag idag tittade lite förstrött under huven ser jag en annan plåt med chassienummer! vänster innerskärm,nästan uppe i kanten mot skärmen..
För att det ska bli mer Arkiv X över det hela, så har det inte samma nummer som min bil. de tre första stämmer (311 i chassienumret) men de tre sista är drygt 100 nummer över mitt chassienummer..
Kan tillägga att plåten där skärmen skruvas fast är bytt av en tidigare ägare,svetskarven syns, så det vet jag.

Any Ideas?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

vänster innerskärm

Post by Lars Bd »

Det är karossnumret som inte har något med chassienummret att göra mer än att skillnaden brukar vara <+- 1000.
En helt vanlig amazon brukar ha ett karossnummer som är högre än chassienummret en special som tog längre tid att bygga tex polisutförande kan ha ett karossnummer som är lägre.
Karossnummret används för att identifiera karossen innan den hade ett chassienummer.
En reservdelskaross som gick att köpa från volvo hade inget chassienummer utan endast ett karossnummer (på plåten vänster innerskärm).
David_Bergdahl
Posts: 4
Joined: Mon Mar 15, 2004 8:41 pm
Location: Väse (Karlstad)

Hittar det inte där!!

Post by David_Bergdahl »

Kan inte hitta chassinummret på torpedväggen..
Varför?

Tack i förväg
MVH David
Volvo 244 GL (CAB)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

För att chassie nummret sitter på torpeden bara på senare bilar på tidigare bilar sitter chassienummret på den lilla plåten där typbeteckningen, klädselkod och färgkoden står.
På de tidigare bilarna är typplåten även bilens identitet men på de senare är typplåten bara en reservdel och identiteten är instansad i torpedväggen.
Tappar du bort en tidig typplåt med chassienummer går det inte att få bilen registrerad med ursprungsidentiteten, så var rädd om plåten vid renovering och liknande.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Från -67 års modell har du instansat chassienummer strax ovanför värmepaketet.
AVG
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re:

Post by D59471 »

Arne wrote:Från -67 års modell har du instansat chassienummer strax ovanför värmepaketet.
Det instansade chassinummret till vänster om värmepaketet fanns tidigare än 1967. Eller menar du att de flyttade den instansingen till en placering "ovanför värmepaketet"? Det är ju en definitionsfråga vad som är ovan och vad som är till vänster men... :roll:
David_Bergdahl
Posts: 4
Joined: Mon Mar 15, 2004 8:41 pm
Location: Väse (Karlstad)

Detta gäller en -64:a

Post by David_Bergdahl »

Hej och tack för alla inlägg..
Detta gäller en 64:a, det verkar som att det inte finns på de tidigare..
MVH David
Volvo 244 GL (CAB)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Menar du att du inte har det på din 64:a eller att det inte skulle finnas på dem före 1964?

Nummret skall vara instansat på torpedväggen på din 64:a, så mycket vet jag då det finns där på min egen 64:a. Däremot kan det ju vara övermålat eller så, det är inga djupa spår i plåten direkt.
Mb_star
Posts: 69
Joined: Thu Dec 30, 2004 7:54 pm
Location: Mora
Contact:

Post by Mb_star »

på nyare amazoner sitter numret instansat mellan värmepaketet och luftintaget ovanför bulten som håller värmepaketet.

på dom äldre sitter det mellan batterihyllan och värmepaketet!

ut och leta nu! :wink:
Har haft följande årsmodeller:
59,61,62,63,64,65,66,67,68,69
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Post by stoffe_74 »

Det sitter mellan batterihyllan och värmepaketet aldeles bredvid termostaten där slangarna går in. Där satt det i alla fall på mina två 62:or och på min nya -64.....
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Denna bild är ju till en hjälp. så vida man inte har en med utan nr.
PLATSEN ÄR \"INRINGAD\"
Image
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon_B16_Sport
Posts: 376
Joined: Thu Dec 08, 2005 5:53 pm
Location: Karlstad, Värmland
Contact:

Re:

Post by Amazon_B16_Sport »

Hasse63 wrote:Denna bild är ju till en hjälp. så vida man inte har en med utan nr.
PLATSEN ÄR "INRINGAD"
Image
ojoj :D vilken superrenovering, på denna bild kan man sitta o titta på i flera timmar :wink:
Post Reply