Page 2 of 3

Posted: Tue Dec 19, 2006 9:59 pm
by Hasse63
Den runda är bara en täckplåt så det funkar utan. Är utan på min 69 :wink:

Posted: Fri Feb 16, 2007 8:49 pm
by Amapola
Jag vet att det kan närma sig hädelse, men jag upptäckte något intressant i nya Klassiker. Där finns ett reportage om en rallyrustad S--B V4. Värmepaketet är ju för bövelen samma som på Amazon! Åtminstone bra nära. Fläkten ser ut att vara exakt lika. Ett tips för den som inte hittar en 240-fläkt. :wink:
/Krister

Posted: Thu Feb 22, 2007 11:27 pm
by roberth
Nu är min fläkt väldigt trött... Speciellt när det är -30... :cry:
Tänkte att det dräller ju av volvo 740... Någon som provat med en så'n kupefläkt??? Den är det ju ett hyffsat drag i ...
Men passar den??? Någon som vet eller tror sej veta...

Re:

Posted: Fri Feb 23, 2007 9:10 pm
by QV
Amapola wrote:Jag vet att det kan närma sig hädelse, men jag upptäckte något intressant i nya Klassiker. Där finns ett reportage om en rallyrustad S--B V4. Värmepaketet är ju för bövelen samma som på Amazon! Åtminstone bra nära. Fläkten ser ut att vara exakt lika. Ett tips för den som inte hittar en 240-fläkt. :wink:
/Krister
Denna skall ha ett plasthjul (amazon har metal) och i verkligheten så verkar man få mer fart på luften med ett plasthjul (vinge). Så ett byte fungerar.

/Janne

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Posted: Sat Feb 20, 2010 7:32 pm
by lullebulle
Tänkte lyfta denna fina tråd med ett tips för inkopplingen. Jag har införskaffat mig en brytare till torkarna och denna har 3 lägen. Låter den gamla brickan som det står fläkt på sitta kvar och allt ser orginal ut :)

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Posted: Sat Sep 25, 2010 2:25 pm
by John Asplund
Ett annat alternativ för att få 3 hastigheter på fläkten är att även plocka strömbrytaren från en 240, Amazonens fästmutter har samma gänga som 240 och sedan tar man den svarta plastknappen från Amazonen och borrar försiktigt upp den till 6mm hål så går den att trycka fast på 240 strömbrytarens axel.

Sedan får man dra en extra kabel från strömbrytaren till fläkten men det går att göra relativt diskret. Tog upp hålet i den bulliga kåpan till 17mm och satte i en kabelgenomföring i gummi, drog kablarna i ett skyddshölje som även det donerades från en 240. Fläkten är numera det fräschaste under huven :lol:

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Posted: Sat Sep 25, 2010 4:15 pm
by sn@kesh!t
Ta annars vindrute torkar brytarn, den har ju tre läggen. bara fixa en extra och koppla in

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Posted: Fri Nov 05, 2010 9:24 am
by azze59
Använd en 240fläkt samt en steglös fläktknapp från Mercedes 220s,sb så får man optimal funktion

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Posted: Wed Jul 11, 2012 9:53 am
by Fredrik Lofter
Värmefläkten i min 69:a lade av och i felsökandet ramlade jag över denna tråd. Smart! Om jag byter till 240-fläkt vore det dock skoj att kunna använda alla tre lägena. Men hur är det med detta påstående:
sn@kesh!t wrote:Ta annars vindrute torkar brytarn, den har ju tre läggen. bara fixa en extra och koppla in
Det är ju sant att reglaget för vindrutespolaren har tre lägen, men det spelar rimligen roll hur det är kopplat inne i reglaget också. En titt i elschemat och det ser ut som att lägena strömsätts samtidigt, dvs i läge två (torkarna på full fart) ligger det ström även på läge ett kabeln och i läge tre (torkarna på full fart samt spolning) ligger det ström även på läge två. Klarar 240-fläkten det? Även över tid?

Och vad betyder anslutningsbetecknngarna på vindrutetork och -spolarreglaget: P, A, F och W?

Mvh,

Fredrik

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Posted: Thu Jul 12, 2012 3:40 pm
by QV
Att man spänningssätter flera lindningar är inget konstigt.
I Amazonens fläkt är det spänning på båda lindningarna vid "full fart" även om det räcker med att spänningssätta en lindning. Det är därför man inte kan vända på kablarna för att ändra helfartsläget till spak fullt utdragen.

På min A/C så är det tre farter och de lägger bara till en spänning per fart (lindning), inget tas bort så vid fart tre är det +12 volt på tre lindningar.

Nu har jag inget schema på 240 tillgängligt (hittar inte boken sedan några år tillbaka :evil: ) så jah har lite problem att kolla upp kopplingen där.

/Janne

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Posted: Thu Jul 12, 2012 8:27 pm
by Fredrik Lofter
Jag menade inte att det skulle vara konstigt att koppla på det sättet, bara att man bör kolla innan att det funkar. När jag läser denna tråd så finns det skribenter med mångårig erfarenhet av 240-fläkt i Amazon men som (vad jag förstår) använder befintligt fläktreglage på lägena 2 och 3. Sedan finns det skribenter som påpekar att reglaget för vindrutetork och -spol har tre lägen, vilket ju är helt riktigt, men det betyder inte att det per automatik fungerar tillsammans. Det skulle kunna göra det. Eller inte. Lite som med ketchup och pannkakor: gott, men inte nödvändigtvis tillsammans. För sen har vi ju även denna tråd:

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... äkt#p86425

Eller för att gå direkt på det intressanta:
jånn wrote:Jag monterade en 240-fläkt i min 69:a. Då blev säkringen så varm att plasten i säkringsdosan mjuknade. Detta orsakade några konstiga problem pga ökad korrosion i säkringsdosan. Säkringen var hel men ledde inte ström.
Hur det var kopplat i det fallet framgår inte heller, men man vill ju ogärna att bilen börjar brinna...

Mvh,

Fredrik

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Posted: Fri Jul 13, 2012 8:01 am
by QV
men det är oxiden om gör värrmen i säkringsdosan. Inte tvärt om
för om det är mindre än 25 amp så håller ju säkringen och dessa strömmar skall inte ge någon värmeutveckling i dosan.

men oxid (eller högre motstånd "glapp" ) ger värme oavsett om det sitter i säkringsdosan eller ljuskontakten.

men för att svara på om man kan använda en vindrutetrokaromkopplare så måste jag se ett schema på en 240 först.
Det finns många felaktiga kommentarer om bilel på nätet, man skall läsa texterna mer mycket stor försiktighet...

/Janne

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Posted: Fri Jul 13, 2012 4:19 pm
by Fredrik Lofter
QV wrote:Det finns många felaktiga kommentarer om bilel på nätet, man skall läsa texterna mer mycket stor försiktighet...

/Janne
My point exactly... =))

Mvh,

Fredrik

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Posted: Thu Jul 19, 2012 9:23 am
by Fredrik Lofter
QV wrote:för att svara på om man kan använda en vindrutetrokaromkopplare så måste jag se ett schema på en 240 först.

/Janne
Elschema (från Haynes) för Volvo 240 finns här. För mig ser det ut som att de tre lägena på kupéfläkten kopplas in sekventiellt, dvs. det blir inte helt rätt om man börjar lägga ström på två lägen samtidigt.

Mvh,

Fredrik

Re: 240 vifte i varmeapparatet

Posted: Sat Jul 21, 2012 7:49 pm
by QV
fart 2 borde vara + på vit och röd
fart 3 torde vara + på vit, röd, brun och grå

+ kommer in på gul från säkring 2

så om man hoppar över fart 1 så fungerar original omkopplare.
sedan är det ju en fråga om vart den tunna vita tar vägen...

Gör man bara en tvåfarts inkoppling så kan man behålla original kablage i Amazonen.

/Janne

som har installerat om sin dator hemma ........