Page 1 of 1

140 framvagn i amazonen

Posted: Tue Aug 23, 2005 10:33 pm
by Lindgren
Jo, jag vet att dom flesta här är orginalare, men frågan måste ställas.

Någon som gjort denna mod?
Om någon har gjort den, vad bör jag tänka på?

Har även funderingar på 240 framvagn...
Men min svettskunskap sätter begränsningen...

Varför? jo jag vill kunna ta kruvor snabbt och hårt. Och att det ska hålla för det.

Amazon orginal framvagn har juh inte gjort sig känd som \"den mest stabila\"
i rally krettsar.. ( det har PV och 140... om vi håller oss till pre 1975 och då åxå volvo )

Posted: Wed Aug 24, 2005 7:46 am
by Decoy
Själv kan jag inget om detta, men jag vet att du nog kan glömma 240 framvagn i en amazon om du inte har väldigt väldigt lite att göra. Se länken.

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... php?t=2375

Re:

Posted: Wed Aug 24, 2005 10:10 am
by Lindgren
Decoy wrote:Själv kan jag inget om detta, men jag vet att du nog kan glömma 240 framvagn i en amazon om du inte har väldigt väldigt lite att göra. Se länken.

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... php?t=2375
Jao...
men tanken var dock att isof skippa orginal innerskärmar, bygga stag för skärmarna, och sen fästa upp McPerson där..

Visst tar det tid... men efter besikningen har man juh 2 år på sig att bygga om till det...

Posted: Wed Aug 24, 2005 10:19 pm
by Arne
Jag tror inte du kan klara kurvor snabbare och hårdare bara för att du sätter i en 140 framvagn. Det är effektivare att styva upp krängningshämmare av typ IPD och sänkningsfjädrar (30 mm), och vill du bredda avståndet mellan hjulen så montera spacerplattor eller P 1800 bromsskivor. Samt inte att förglömma nya kraftiga stötdämpare typ Bilstein eller Koni.

Re:

Posted: Thu Aug 25, 2005 8:37 am
by Lindgren
Arne wrote:Jag tror inte du kan klara kurvor snabbare och hårdare bara för att du sätter i en 140 framvagn. Det är effektivare att styva upp krängningshämmare av typ IPD och sänkningsfjädrar (30 mm), och vill du bredda avståndet mellan hjulen så montera spacerplattor eller P 1800 bromsskivor. Samt inte att förglömma nya kraftiga stötdämpare typ Bilstein eller Koni.
Mycket av det du nämde ligger i garaget för montering...
Än så länge sitter det juh amazon framvagn...

Posted: Sun Dec 18, 2005 12:48 pm
by 140Express

140 framvagn

Posted: Wed Jan 18, 2006 9:31 am
by Blomquist
Ta dig en titt på en 140 framvagn; -vad är det som är så mycket stabilare på en sådan?
Tror du skall grunna lite på det dära.

Posted: Fri Feb 03, 2006 7:09 pm
by weelie
på duett så...om man ska använda original motorfästen så kommer motorn hamna längre fram och längre ner! så då måste man använda en adapter elle förlänga kardanen!! :P

Posted: Sat Feb 04, 2006 1:35 am
by radbean
Hej!

Det måste vara bra att slippa de dyra amazonnaven och få lösa skivor.
Jag har hört att det skall gå att ta spindlarna+övre bärarmar från
140 och montera i amazonframvagnen.

Kompletterar man med den smalare 240 bakaxeln får man den
trevligare bultcirkeln så man kan ha nyare volvofälgar

mvh

Anders R

Posted: Fri Feb 10, 2006 4:18 pm
by räven
Passar en 164 framvagn?, ÄR ju mkt stabilare än amazonens plus att man får rejäla bromsar!

Posted: Tue Feb 14, 2006 8:33 pm
by hinken
<radbean vad menar du med den smalare trodde den var bredare än amazonens? 164an är som 140ns bara de att den är förstärkt :)

Posted: Tue Feb 14, 2006 10:35 pm
by radbean
Hej!

240 bakaxlarna har smalare spårvidd än 140/160.
Det syns tydligt om ni kollar en 240 bakifrån.
Jag kan tänka mig att den stämmer mer med amazonens spårvidd.
Om jag inte är helt ute och cyklar tror jag de sista 74.orna av 140
har denna smalare axel.

En 140 med 240 fälgar bak är bredare än en 240 med samma fälgar.

mvh

Anders Rådberg