Jag har under många år också "slarvat" med att byta bromsvätska på mina fordon. Möjligen bara tittat till nivån i burken lite då och då när samvetet gnager som värst...
Har dock fått byta bromsok på mina bilar, både gamla och något nyare, pga kärvande bromsbelägg, åtsittande bromsar så det luktar bränt från hjulhusen m.m.
Sedan en tid tillbaka ingår det i mitt dagliga värv att tillse att kundbilar har en fräsch bromsvätska utan "för hög" vattenhalt, Volvo rekommenderar förresten byte av bromsvätska vart annat år.
Jag har själv bytt bromsvätska på de flesta av mina egna fordon och kommer inom kort att byta på resterande fordon som jag har, bara för att slippa problemen med fastrostande bromskolvar i oken. Det tar lite tid i anspråk att göra en komplett luftning och byte av vätska, men det lönar sig i längden. Har dock bara provat vanlig DOT4 vätska hittills, men byts inte den med jämna intervaller så kan man räkna med bekymmer förr eller senare.
På modernare bilar, har jag redan fått byta bromsok pga. fastrostade kolvar, då bilarna bara är ca 5-6 år gamla. Inte så vanligt, men det förekommer...
Med facit i handen, så rekomenderar jag ALLA att åtminstone byta DOT4 bromsvätska med jämna intervaller, bara för att slippa otrevliga överraskningar med kärvande ansatta bromsar i tid och otid när man minst har tid att göra sådana renoveringar.
(Har själv en Volvo S80 som inte rullat många mil, men ändå fick jag byta samtliga bromsok förra månaden pga. fastrostade kolvar. Tre av bromsoken var helt kass, men jag bytte den fjärde bara för att ALLA skulle vara bytta och allt vara fräscht.)
Hoppas att jag hjälpt någon med detta inlägg
/Mats
P.S. ...och JA, det blev "vanlig" DOT4 återigen...
D.S.