Page 3 of 6

Re:

Posted: Sat Aug 26, 2006 5:27 pm
by Lars Bd
StefanM wrote:då heter den DOT 5.1
Högre siffra = ännu bättre?

Re:

Posted: Sat Aug 26, 2006 5:31 pm
by StefanM
Lars Bd wrote:
StefanM wrote:då heter den DOT 5.1
Högre siffra = ännu bättre?
ja bäst är DOT 100 då slutar till och med bilen att rosta............ :D

Re:

Posted: Sat Aug 26, 2006 7:55 pm
by D59471
StefanM wrote:Om man då tar sig tid kanske varannat år och tar ur damasker och kolvar och putsar rent så
Men gud. Har ni bara veteranbilarna att pyssla med? I så fall byter jag hellre hjulcylindrar efter 6-7 år när behovet uppkommit. Vätskan däremot orkar jag byta varannat år utan större ansträngning. Bara att man bör vara 2.

Kan man hyra en "mekarkompis" för alla 2-mansjobb billigt någonstans?

/D59471 - utan garagevänner ;)

Re:

Posted: Sat Aug 26, 2006 8:28 pm
by QV
StefanM wrote: Service behovet kommer alltid att finnas där oberoende av vätskan för ärligt talat, hur ofta är det man hittar gravrost inne i systemet? Näe inte ofta utan det värsta är utanför tätningar och annat
Gravrost eller inte. Eftersom jag bara har enkrets och alla mina beg cylindrar har rostangrepp invändigt (med invändigt menas längst in i mitten där fjädern är) så vill jag inte använda dessa. Då tog jag beslut om att använda DOT5. Med detta hoppas jag att man kan vara "lat" och om eller när man får bekymmer med övriga delar av cylindern så får jag ordna detta då, men då utan att byta bromscylinder pga rost invändigt. Har förövrigt inte haft bekymmer med den typ av angrepp på cylindrarna som du talar om (det är ju kul att man inte har fått det felet iallafall).

Men om det nu finns en gud så har han delat ut förståndet rättvist. Samtliga tycker att dom har fått mer än dom andra. :lol:

/Janne

Posted: Sat Aug 26, 2006 10:06 pm
by StefanM
Med rost och fastkärvning tänkte jag väl mest på skivbromskolvar och sånt men faktum kvarstår att service behovet kvarstår oavsett typ av vätska och ingen ska tro att systemet blir skottsäkert med siliconvätska. Även om det inte är hygroskopisk så tar sig fukt in i systemet och lägger sig som blåsor här och var till slut.
Hellre byta vartannat år och kunna hälla bort det man tömmer ut med gott samvete för siliconvätskan är ju inte direkt gratis........

Posted: Mon Aug 28, 2006 7:39 am
by Micke_932
Jag får nog hålla med, om man köper vanlig \"billig\" bromsvätska och byter vartannat år eller så (det tar inte mer än en timme) så håller grejerna väldigt länge.

Nu har ni bytt en gång....

Posted: Wed Dec 05, 2007 8:24 pm
by QV
Tar upp denna tråd till ytan igen. Nu är den drygt 2 år gammal. Ni som var med och läste denna ifrån början vill jag bara upplysa om att nu är det dags att byta bromsvätska om ni inte redan har gjort det.

Efter min otroliga 62 mil i bilen iår så kan jag bara säga att det här ryktet om att \"DOT5 = Svampig broms\" ger jag inte mycket för. Vist vill man så kan man säkert känna det. Men min körning är mest pysa runt (även om jag ligger på 110 på motorväg) och då gör man inga kraftiga inbromsningar. Så rent praktisk känner jag ingen \"svampighet\".

/Janne

Posted: Mon Dec 10, 2007 3:36 pm
by Daggis
Undrar hur många det är som faktiskt byter bromsvätska vart annat år.

Inte jag i alla fall.................

Kylarvätska

Posted: Mon Dec 10, 2007 8:51 pm
by QV
Lite offtopic men enligt boken skall kylaren rensas vår och höst!
\"moderna\" bilar föreskriver byte vart annat år. Alla ni som byter bromsvätska vart annat år, byter ni också kylarvätska? Jag känner EN (1) som gör det..... och det är inte jag.

/Janne

Re: Byte till siliconvätska

Posted: Tue Dec 30, 2008 12:02 am
by QV
Ett år kvar för Er som byter bromsvätska vart annat år :mrgreen:

Här har ni en artikel från Brickbord om DOT5

I was one of the guys who tested silicone brake fluid in military vehicles in Panama in the early 80s.
I am not sure who started the rigamarole about it having problems with water in the braking system.
Since it is hydrophobic, there is no attraction of water into the system and if the system is dry to start with,
it will stay dry unless water is put into the system.
I suspect that most of the naysayers are NOT long-term users of DOT5.
I AM a long-term user of DOT5

It worked VERY well on military vehicles of all kinds in Panama and reduced brake failures by about 90%.
Nearly all of the brake failures there (one of the wettest climates in the world) were corrosion-related.

Based on that I started using it on my 122 and my 164 and have used it in those vehicles for over 20 years.
I have had ONE clutch cylinder failure in that time. Seems like after about 17 years the rubber cup
in the clutch master cylinder got soft. Normally with DOT3 you would NOT get this life out of any
brake or clutch cylinder in routine use so I can't attribute that specifically to the DOT5 Silicone fluid.

My advice to you is to start with a clean, DRY system and fill it slowly and carefully with DOT5.
Slowly is important because if you get bubbles in it they are slow to come out and will thus make your pedal soft.
A pressure bleeder will save you a LOT of time.
--
George Downs, Bartlesville, Heart of the USA!

Re: Byte till siliconvätska

Posted: Tue Dec 30, 2008 8:43 pm
by Blomquist
Ett år kvar ja, eller 5-6 år kvar till byte av ALLA hjulcylindrarna vilket någon tyckte var mycket bättre.
Tackar för intressant läsning.

Re: Byte till siliconvätska

Posted: Thu Jan 15, 2009 1:09 pm
by volvodidi
Hej QV,

jag kan bekräfta Georgs erfarenheter med Dot5.
Jag använder DOT5 drygt 8 år i min P220.
Inget problem med bromsarna, men jag hadde samma problem med kopplingszylinder efter 5 år bruk.

Dieter

Re: Byte till siliconvätska

Posted: Thu Dec 03, 2009 10:37 pm
by QV
QV wrote:Ett år kvar för Er som byter bromsvätska vart annat år :mrgreen:

Äntligen December så man kan väcka tråden till liv igen.
För Er forumrävar som kommer ihåg trådens start och gärna byter DOT 4 vart annat år så är snart uppe i två byten...

Handen på hjärtat. Blir det gjort eller.....?

/Janne

om några år skall jag montera ned mina cylindrar och kolla hur de ser ut. På fyra år och 1500 mil så har jag bara justerat bromsarna "externt" var 500 mil.

Re: Byte till siliconvätska

Posted: Sat Dec 05, 2009 11:53 pm
by Amakombi
QV wrote:
QV wrote:Ett år kvar för Er som byter bromsvätska vart annat år :mrgreen:
Handen på hjärtat. Blir det gjort eller.....?
tyvärr inte :) på min amazon byttes alla hjulcylindrar och rubbet för 4 år sen, inte bytt vätska en enda gång sen dess!!
kanske man skulle öppna upp en hjulcylinder och utforska lite för att se vad som hänt på 4 år..

äsch de går 4 år till utan problem, lite luftning till sommarn bara :lol:

Re: Byte till siliconvätska

Posted: Tue Dec 15, 2009 11:59 pm
by K_arlstrom
Kanske får byta vätska i min snart, säkert inte gjort på 10 år :P