packbox fråga!

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

packbox fråga!

Post by Rogge »

tjena!

jag har funderat på en sak ett tag nu och inte kommit på nått svar, så jag frågar här!

om man har filtpackboxar, kan man då bara byta till simring? bara sådär?
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Nej det kan du inte. Du måste bygga om de befintliga till gummipackbox typ. En motorslipare i Stan tog 250 kronor för att bygga om den bakre.

Ett alternativ är ju att du skaffar diverse kåpor från en b20 som är från 74 eller nyare. Dessa kåpor har ju inte filtringar original, de har ju gummipackboxar. Jag hittade den fråmre kåpan på en skrot så den är det ju bara att köpa en ny pakning och klämma dit 8)
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Man skall kanske inte lägga ut sin funderingar, men om jag kommer ihåg rätt (det är länge sedan man skruvade en B18) så får man inte trycka in simringen för långt. Den kommer då att blockera en oljedräneringskanal.

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Filtringen försvann först på -75:ans årsmodell.
När du har svarvat ur packningsläget på den främre kåpan ska du ta bort plåten som sitter längst ner på kåpan, den ska du inte ha kvar då simring används. Svarva inte bort den bakre väggen för packningsläget. Har du gjort det så var noga med att inte pressa in simringen för längt.
AVG
Fredrik
Posts: 220
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:56 pm
Location: Halmstad

Post by Fredrik »

Image

Vevaxeltätningssats

Detta är en moderniseringssats som konverterar från gamla filtpackning till modern packbox.

Byt ut vid nästa kopplingsbyte till exempel

1218634-S

350 kr
Image
Post Reply