BGJ594

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
BGJ594
Posts: 82
Joined: Wed Sep 14, 2005 1:59 pm
Location: Gävle
Contact:

BGJ594

Post by BGJ594 »

Hej, här kommer några bilder på min pärla. Det är en 70:a som jag köpte för några månader sedan.
Image
Övningskörningsskylt då jag inte hunnit fylla 18 :lol:
Image
Vädrar ur Amazonen som hade stått i flera år när jag köpte den:)
Image
Förutom förarsätet och instrumentbrädan så är inredningen jätte fin.
Image
Motorn är i bra skick förutom att backvenilen till servon väsnas.
Image
Lite saker jag har köpt som ska monteras så småningom.
VOLVO for life
MoNster
Posts: 312
Joined: Tue Jun 28, 2005 8:16 pm
Location: Luleå, Sundom

Post by MoNster »

:shock: såg grymt fin ut invänddigt :) och är det sänknings fjädrar eller nya orginal? härligt med lite nya grejer :wink: mer bilder !
"Nothing bolt-on, everything custom"
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Du, den såg ju riktigt superfräsch ut på bilderna!! Ingen rost alls!

Härligt!

På med sänksatsen och 5ånhalvor så blir det en riktigt cool 18årsbil!
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

snygg!

håller med JE Jr, fast på med en kofångare fram om du har nån så blir den inte så tom i fronten =)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Fin bil.

Var rädd om den där och se till att den inte \"trimmas sönder\" eller \"customiseras\".

5,5\" fälgar, sänksats, annan förgasare och lite småfix kan väl dock vara okej. Men spar originaldelarna och var rädd om bilen!

Grymt bra skick.
Decoy
Posts: 237
Joined: Fri May 06, 2005 11:33 am
Location: Luleå
Contact:

Post by Decoy »

En mindre sänkning är snyggt, men synd att den fula mittkonsollen skall in och förstöra looken inne i bilen... ser grymt fin ut som den är. Förstör den inte. 8)
Volvo Amazon 2d -66 Grafitgrå BD69790 (Bild 113)
http://www.novaracing.nu/decoysnest/projects/amazonen/
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Grattis till ett kanon köp. Det är inte ofta man ser en så välbevarad amazon. Ja den ska du vara rädd om och inte förändra allt för mycket.
Har du miltalet på bilen? om inte https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_1.asp..
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Thomas
Posts: 342
Joined: Tue Oct 19, 2004 9:32 am

Post by Thomas »

Grymt fin. Den är omlackerad nån gång i tiden va?
Ägare av en röd och halvrisig Volvo 131341 T - Bil nummer 219 i årgång -70 - Då registrerad som: BD 72353
BGJ594
Posts: 82
Joined: Wed Sep 14, 2005 1:59 pm
Location: Gävle
Contact:

Post by BGJ594 »

Tack tack
Det är sänkningsfjädrar som jag har köpt, och rost det fanns det ganska gott om även om det inte syns så bra på bilderna. Men om ni kollar längst ner mellan bakre hjulhuset och dörren så ser ni. Lika på andra sidan plus två hål i bagaget och inne i kupen på innerskärmen. Detta är nu åtgärdat av min far då jag helst håller mig till det mekaniska. Kofångaren fram är nu monterad. Trimma sönder den ska jag inte göra, men med Weber 32/36:an så kommer den ju att dra mindre bensin plus att CH värdet kommer att minska för det var för högt när jag besiktade den. Mittkonsollen kanske inte är så vacker men det är ju trots allt ett originaltillbehör. Bilen är omlackerad en gång tror jag.
VOLVO for life
Thomas
Posts: 342
Joined: Tue Oct 19, 2004 9:32 am

Post by Thomas »

Jo troligtvis omlackerad, ser jag nu då \"mattorna\" på insidan av huven och i motorutrymmet är borta.
Nån som vet om dessa går att köpa nya, färdigutskurna och klara? Skulle behöva lite te min bil.
Ägare av en röd och halvrisig Volvo 131341 T - Bil nummer 219 i årgång -70 - Då registrerad som: BD 72353
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re:

Post by D59471 »

Thomas wrote:Jo troligtvis omlackerad, ser jag nu då "mattorna" på insidan av huven och i motorutrymmet är borta.
Nån som vet om dessa går att köpa nya, färdigutskurna och klara? Skulle behöva lite te min bil.
Det är inga mattor på insidan av huven / motorutrymmet original.

Det som finns är pappskivor på sidorna av torpeden, jutefilt på torpedväggen (under instrumentbrädan), golvmattor, samt papp på sidorna i bagagerummet och insida bagagelucka. Original.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

BGJ594 wrote:Mittkonsollen kanske inte är så vacker men det är ju trots allt ett originaltillbehör.
Är du verkligen hundra på det??Jag tror inte det är nått originaltillbehör från volvo utan isåfall nått 70-80 tals tillbehör som man kunde köpa då,alternativt att den skulle vara till 140.Har själv en liknande sån där konsoll med mätare för ebersprächer och den är inget orignaltillbehör.
Nån som kan bringa klar het i detta??

MVH Micke
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: BGJ594

Post by Amazon »

BGJ594 wrote:Motorn är i bra skick förutom att backvenilen till servon väsnas.
Jag har samma problem med backventilen i min 144. Om någon vet var man kan få tag på dessa tillvettigt pris så skulle det uppskattas. På Volvo har de en som man sätter direkt på slangen men en sådan vill jag inte ha.

Snygg bil föresten, även om den är minst 10 år för ny för min smak :)
Volvo P1200VB 1958
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Jaha, duger det här som bevis måntro 8)

Jag har för mig att det är nån annan här på forumet som lagt upp bilden från början!

Image
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Typiskt eftermarknadstillbehör från Volvo?
Post Reply