92mm slaglängd i B20?

Moderatorer
Stefan L
Posts: 40
Joined: Mon Sep 26, 2005 10:47 pm

92mm slaglängd i B20?

Post by Stefan L »

Jag har lite funderingar på att bygga en \"ny\" B20 till min båt. Har sett att bl.a. Dalhems har smidda 92mm Mahle-kolvar med komphöjd som gör att original vevstakar teoretiskt passar till 92mm slaglängd. Detta skulle ju ge 2,45 l volym. Frågan är om detta låter sig göras. Jag förstår att vevaxeln måste svetsas på för att få 92mm slag med original lagerdimension, men går en 92mm vev runt i blocket eller måste det modifieras för att ge plats? Ökad kolvhastighet osv bekymrar mig inte så mycket när det gäller en båtmotor som ska varva max 5000-5500 rpm. I planen ingår också ett något portat topplock med lite större ventiler och härdade säten för blyfri bensin och ca 10:1 i komp. Tacksam för synpunkter.
Mvh
Stefan
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

tror inte det er plass til 92mm,vevstakarne vil ta i blokket.se opp med b20 som har vært brukt i båt,med den gamle saltvannskjølingen. BYTT BLOKK.
Stefan L
Posts: 40
Joined: Mon Sep 26, 2005 10:47 pm

Post by Stefan L »

En gammal saltvattenkyld motor är inte aktuellt. Jag tänker bygga på en bilmotor och förse den med färsvattenkylning via en värmeväxlare. Ett alternativ till min idé är ju att hitta en lämplig vevestake med mindre vevlager och excenterslipa vevaxeln till större slaglängd utan att svetsa på material. Då tar ju vevaxeln ingen extra plats men frågan är hur hållbarhet och livslängd blir med mindre lager. Fler synpunkter, någon?

Stefan
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

92 mm´s slag

Post by J.LUNDIN »

Glöm det helt, du kan aldrig genom slipning flytta centrumlinjen på en vevtapp 6 mm. Det lär inte bli speciellt mycket kvar av vevtappen. Det finns dessutom en anledning till att vevtapparna har den dimension dom har och det har att göra med hållfasthet och stabilitet på veven. Hur du än gör så blir veven större om du skall ha längre slag, i alla fall om den skall hålla. Det bästa är att beställa en helt ny vev med den slaglängd man är ute efter, en dylik vev går på 15-20000:- om man väljer rätt firma för jobbet. Sedan är det en helt annan sak om den får plats, som jag ser det är det relativt trångt redan nu i blocket. jag antar att man måste slipa ur en del material i blockets nedre del.
PV-ALPINA
Posts: 1
Joined: Sat Oct 08, 2005 4:19 am

93 mm slag

Post by PV-ALPINA »

Nja, du beöver nog inte glömma det helt. Har en B20 med 90mm i borr och 93mm i slag där vevaxlen har förflyttade vevtappar i originaldimension, d.v.s., det har svetsats på material för att kunna flytta ut tappen så att originaldimension av lager kan användas, härdning efter slipning etc. Blocket krävde en hel del urgröpning för att stakarna skulle gå fri i bottendelen, precis som Lundin befarade.

Så rent praktiskt kan du ha 93 i slag och 92 i borr med original vevstakar.

Jag kör med SAAB 900 turbokolvar.

/Johan
mhr144
Posts: 60
Joined: Sat Jun 18, 2005 8:58 pm

Post by mhr144 »

det är inge problem med 92 slag men man får slipa ur blocket lite. det lundin menade var att det inte går att exenterslipa veven till 92mm. stroka går alltid (svetsa) även om det inte är det bästa.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

En relativt vanlig metod när det gäller B20 är att excenterslipa ner vevtapparna till 49mm och använda B230 vevstaker. Excenterslipar man max utan att lägga på material så blir det då 85mm slag.

Det skall visst finnas några Folkakolvar eller nåt i den stilen som håller 92mm (om jag minns rätt) som är lämpliga till en sån motor. Kanske är det dessa kolvar som \"Stefan L\" också menar?

En sådan uppsättning ger 2260cc. Delängre vevstakarna från B230 skall visst ge bättre vridmoment
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Ante Karlsson
Posts: 3
Joined: Wed Feb 04, 2004 11:47 pm
Location: Arvika
Contact:

Post by Ante Karlsson »

Hej!

Jag har sett en motor med tappar nedslipade till honda stakar ,minns inte riktigt vad det var för mått. Men runt 45mm!?

Blocket var även omfodrat .

Det har en volym på runtomkring 2,8l.

Ska höra mig lite för nästa gång när jag pratar med byggmästaren ,då det var ett tag sedan jag hörde infon angående motor.

/Ante
Team Overboost Racing - OBR
Stefan L
Posts: 40
Joined: Mon Sep 26, 2005 10:47 pm

Post by Stefan L »

Det där med B230 vevstakar och excenterslipning låter intressant. B20 vevlager är 54 mm och B230 är 49 mm. Teoretiskt kan man alltså flytta centrum på vevlagret 5 mm vilket skulle ge 90 mm slaglängd. Lite matematik, standard B20: Centrum ramlager till centrum vevlager, 40 mm + vevstakens längd, 145 mm + komphöjd, 46 mm = 231 mm. Om man räknar \"baklänges\" med bl.a. B230 vevstake: 231 - vevstakens längd, 152 mm - komphöjd (92 mm VW kolv), 34,5 mm = 44,5 mm d.v.s. 4,5mm excenterslipning och 89 mm slaglängd. Frågan är om vevtapparna är ythärdade och i så fall hur djupt. Behöver man härda om dem när man slipat bort 4,5 mm? En sak till är att man måste byta kolvbultslagret i B230 stakarna till 22 mm men det är kanske inget problem. Någon som har erfarenheter eller synpunkter?
Lindqvist Racing
Posts: 132
Joined: Wed Mar 03, 2004 7:37 pm

Post by Lindqvist Racing »

Excenterslipar du en 54 mm vevtapp till 49 mm så förskjuts centrum 2,5mm, du får alltså max 85 mm slag på detta vis.
Stefan L
Posts: 40
Joined: Mon Sep 26, 2005 10:47 pm

Post by Stefan L »

Självklart blir det max 85mm slag. Hjärnsläpp... Ska man ha större slaglängd blir det att svetsa på material eller använda en vevstake med ännu mindre vevlager. Frågan är bara hur hållbarhet och livslängd blir med t.ex. 44-45mm vevlager. Det kanske är lika bra att glömma B20 och i stället satsa på en B23 eller B230...
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

kör på vinkelåtta på en gång :D
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

6 bulted vevaksler er ytherdet ca 6mm :!: :!: men 8 bulted er bar 1,5mm. om du har en gammel,havarert vev,så prøv bare med vinkelslip. :wink:
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: 92mm slaglängd i B20?

Post by TVR »

Stefan L wrote:Jag har lite funderingar på att bygga en "ny" B20 till min båt. Har sett att bl.a. Dalhems har smidda 92mm Mahle-kolvar med komphöjd som gör att original vevstakar teoretiskt passar till 92mm slaglängd. Detta skulle ju ge 2,45 l volym. Frågan är om detta låter sig göras. Jag förstår att vevaxeln måste svetsas på för att få 92mm slag med original lagerdimension, men går en 92mm vev runt i blocket eller måste det modifieras för att ge plats? Ökad kolvhastighet osv bekymrar mig inte så mycket när det gäller en båtmotor som ska varva max 5000-5500 rpm. I planen ingår också ett något portat topplock med lite större ventiler och härdade säten för blyfri bensin och ca 10:1 i komp. Tacksam för synpunkter.
Mvh
Stefan
Lyfter en gammal tråd här....

Det konstaterades i tråden att man kan ha 92 mm slaglängd om man slipar urtag i blocket så teoretiskt borde idén fungera bra. Förutsatt att man använder en vev där material svetsats på och som sen slipats och härdats.
-Har någon provat än?
-Hur mycket kostade det i så fall (mellan tummen och pekfingret) att få vevaxeln bearbetad?
-Några andra bekymmer?

Det är naturligtvis enklare och säkert mycket billigare att använda det beprovade konceptet med B230 stakar och excenterslipning av tapparna till 85 mm slag men varför ska man alltid gå den enkla vägen? Då leds ju inte utvecklingen framåt. Dessutom blir ju volymen mindre me 85 mm än med 92 mm slag.

EDIT: Innan någon hinner påpeka det... Jag vet att kolvhastigheten blir högre med längre slag. Fast med den volymen man kan få så behöver man rimligen inte tokvarva. Om man kan ge sig vid 6500 varv hamnar man ju på ungefär 20 m/s vilket borde funka.
Sen har man ju ett annat potentiellt problem med längden på vevstaken kontra slaglängden. Med 92 mm i slag hamnar man väl på ca 1,57:1 vilket är väl lågt men det borde kunna vara ok om man inte tokvarvar.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Om marinmotorer

Post by A-masen »

Jag vill inte vara näsvis eller någon viktigpetter, men har bara en liten undran.
Varför skall man \"tillverka\" en motor som redan finns?
http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/2803F ... 988_en.pdf
Eller en senare modell AQ 251, som också är baserad på B230-motorn. (Sök den på samma webbsida).
Volvo Penta räknas ju som ett av dom största marinmotorföretagen i världen. Nu produceras inte dom här motorerna längre, men redan under den här tiden låg dom i framkant på marknaden. Så detta är nog optimerade konstruktioner som håller gott ännu.
Post Reply