Renovering av Volvo Amazon 1970 - Bilen är såld.

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Fredrik
Posts: 220
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:56 pm
Location: Halmstad

Renovering av Volvo Amazon 1970 - Bilen är såld.

Post by Fredrik »

Image

Image

Image


En Volvo Amazon av 1970 års modell. Har haft 2 st ägare innan mig. Den första ägaren var en anställd som jobbade på Rejmes och inte alls körde speciellt många mil med den innan han sålde den till Rejmes igen. Därefter köpte en farbror den och hade bilen väldigt länge samtidigt som han vårdade den med bla. underredsbehandlingar/hålrumsbehandlingar med jämna mellanrum. När bilen tillslut hamnade i min familjs ägor så hade den gått 14 000 mil och var ganska hyfsad.

Pappa använde den lite till och från som bruksbil i ca ett år. När det började talas om försäljning. Jag sa tvärt nej, jag ville ha kvar bilen. Den blev aldrig såld, utan istället stog den på pappas jobb och förföll. En dag frågade pappa om jag ville ha den. Självklart fick han ett \"Ja tack!!\" som svar på sin fråga :D Då hade den gått 15000 mil. Jag började lite smått att plocka ner bilen och göra den klar för rostlagning och lackering i början av September.

Lite smått nerplockad:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Rost!

Image

Ahh bättre :lol:

Image

Vänstra sidan helt klar. Först kapades den gamla rostiga plåten väck och nya friska bitar klipptes till och svetsades fast. Efter det målades svetsarna med grundfärg och sist lades ett tjock lager sprutkitt på.

Resultatet blev:

Image

UPDATE 23/10 2005!!!

Image

Här är motorrummet. Har påbörjat slipningen av det:
Image

Efter att karrosen och motorrummet var färdigslipat sprutades ett tunnt lager med epoxygrund (det gula). Den biter väldigt hårt i plåten och skyddar bra mot rost:
Image

Image

Motorrummet helt epoxygrundat:

Image

Här läggs en slipgrund på. Den läggs i 3 lager. Den slipar man för hand med ett fint sandpapper (400) När det är gjort syns alla bulor och annat mög mycket bättre. När man slipar på den gråa färgen får man en len och fin yta att lackera på.

Image

Image

Sedan när hela bilen var täckt av slipgrund rullades den in i ugnen för att torka ordentligt. Obs att det inte är jag som lackerar, det är min pappa!

UPDATE 29/10!!

Idag har fokus lagts på motorrummet. Det var sedan tidigare målat med slipgrund och idag har jag slipat hela motorrummet för hand med 400-papper. Efter det tvättades allt med thinner för att få väck fettfläckar och annat som kan förstöra lacken. Sedan maskerades delar som inte skulle lackeras röda och den röda färgen, lack nr 46, lades på!

Image

Image

Image

Här läggs den röda färgen på.
Image

Image

Det färdiga resultatet. Nu är motorrummet klart! Resten av karrossen målas på Måndag av en annan lackerare. Pappa lackerar inte själv eftersom han inte har målat \"aktivt\" på ett par år. Utan jag överlåter jobbet åt en som håller i sprutan mellan 7-16 5 dagar i veckan och har gjort det i åratal.

Image

UPDATE 4/11 2005
Igår monterades det mesta av motorn ihop! Kolvar sattes in och vevlager samt kamaxel och vevstakslager monterades.

Image

Image

När det var klart så såg ju motorn inte så rolig ut så jag började maskera in och tvätta motorn för att göra den redo för målning!

Image

Image

Image

Efter maskeringen och tvättningen så lades ett mycket tunnt lager Washprimer över ytorna som skulle målas. Detta för att Washprimern fäster mycket bra i den rena metallen och sedan fäster färgen bra i Washprimern!

Sen började penslingen! Tråkigt var det men ack så bra det blev tillslut:

Image

Image

Image

Saknas det inte nåt här?! Hmm kan inte komma på vad det skulle vara! Nåja :D

Image

Tillslut en bild på fronten av bilen. Hela bilen är lackerad nu och det kommer snart fler bilder och då från sidan. Stay tuned!

Image

Här kommer tre nya bilder på motorrummet. Den här gången med motorn i :mrgreen: (Jag vet att fördelaren sitter fel så det behöver ni inte säga :wink: )

Image

Image

Image

Update 25/1 2006

Idag hämtade jag lite grejer som varit iväg på elförzinkning! Ventilkåpan blev riktigt bra. De andra grejerna blev lite sämre, mest pga att de vart blästrade med aluminiumsilikat till skillnad från ventilkåpan som fick smaka glas! Men de är mycket finare i verkligheten.



Image
Last edited by Fredrik on Mon May 10, 2010 2:01 pm, edited 13 times in total.
Image
BGJ594
Posts: 82
Joined: Wed Sep 14, 2005 1:59 pm
Location: Gävle
Contact:

Post by BGJ594 »

Ser fint ut det där, visst är det perfekt när man har en far som kan laga rosten :) Det är lika för mig, perfekt att få plåten lagad samtigigt som man lär sig lite själv. Har ni en egen bilverkstad eller, ser nästan ut så i bakgrunden???
Last edited by BGJ594 on Sat Oct 01, 2005 7:30 pm, edited 1 time in total.
VOLVO for life
Fredrik
Posts: 220
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:56 pm
Location: Halmstad

Post by Fredrik »

Japp. Han lagar och jag försöker lära mig så mycket som möjligt av honom :)
Image
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

ser inte så pjåkit ut.. :lol:

i med en vråltrimmad b20 sen oxå =) hehe
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Fin bil ..kromet blänker och rosten är inte mycket att tala om :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
hallin
Posts: 112
Joined: Mon Sep 20, 2004 3:27 pm

Re:

Post by hallin »

Rogge wrote:ser inte så pjåkit ut.. :lol:

i med en vråltrimmad b20 sen oxå =) hehe
hehe lille fredrik lär svimma om han ser det där han är en originalare..
Det där ser mkt bra ut lycka till mee arbetet..
Image
Thomas
Posts: 342
Joined: Tue Oct 19, 2004 9:32 am

Post by Thomas »

Ser fint ut, ett riktigt bra objekt för en originalrenovering!
Ägare av en röd och halvrisig Volvo 131341 T - Bil nummer 219 i årgång -70 - Då registrerad som: BD 72353
Fredrik
Posts: 220
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:56 pm
Location: Halmstad

Re:

Post by Fredrik »

Rogge wrote:ser inte så pjåkit ut.. :lol:

i med en vråltrimmad b20 sen oxå =) hehe
Haha, här kommer inte en trimbit nära min fina B20 :roll: :wink:
Image
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ser grymt bra ut Fredrik. Hur mycket har ni gjort på karossen?

Berätta gärna lite mer om bilen om du orkar. :)
Last edited by D59471 on Wed Oct 05, 2005 11:42 am, edited 1 time in total.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Rogge »

hallin wrote:hehe lille fredrik lär svimma om han ser det där han är en originalare..
jag vet.. det var just därför jag skrev det :lol:
Fredrik wrote:Haha, här kommer inte en trimbit nära min fina B20
det kan vi nog bli två om.. :wink:

får ta o titta upp på studiebesök nån gång igen.. dock praktik i 3 veckor nu, så det får vänta ett litet tag :(
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Fredrik
Posts: 220
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:56 pm
Location: Halmstad

Post by Fredrik »

Raderat.
Last edited by Fredrik on Sat Oct 29, 2005 2:35 pm, edited 1 time in total.
Image
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

personligen tycker ju jag att det knappast är ett renoveringsobjekt, men det är ju min åsikt, som Thomas skrev, det är ett bra oginal renoveringsobjekt. .

en bil behöver inte renoveras förrän det är 90% rost! :D
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

men det är ju kul också att ha en bil som man vet själv är 100% rostfri och att inget är trasigt. Personligen tycker jag att ser man rost någonstans så ska man inte vänta tills det blir mer synlig, det kan bara bli värre med tiden, fixa den lilla rosten direkt innan det blir ett lik med 90% rost, de FLESTA (inte alla) som ser en bil som är så rostig skulle troligtviss skrota bilen utan blinka.

Fin bil föresten!
MoNster
Posts: 312
Joined: Tue Jun 28, 2005 8:16 pm
Location: Luleå, Sundom

Re:

Post by MoNster »

Rogge wrote:personligen tycker ju jag att det knappast är ett renoveringsobjekt, men det är ju min åsikt, som Thomas skrev, det är ett bra oginal renoveringsobjekt. .

En bil behöver inte renoveras förrän det är 90% rost! :D
Eller förrän den ser ut så här... :wink:
"Nothing bolt-on, everything custom"
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

raggarn>> jo, det är ju sant, men vad ska man då göra när allt är vidgjort på den? :wink:

sen beror det ju helt på vad det är för bil oxå.. är det nått ovanligt så tänker man nog 2 gånger innan man skrotar, iofs är inte en amazon SÅ ovanlig..än..

Monster>> jo.. men din var ju extrem!

sen har vi ju min amazon oxå, den renoveras med, och den var inte heller 90% rost när jag köpte den..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Post Reply