Montera in en OD-låda

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Hasso
Posts: 38
Joined: Mon Oct 03, 2005 9:03 pm

Montera in en OD-låda

Post by Hasso »

Hej, har en -67:a som jag tänkte sätta in den gamla sortens od-låda i. Jag har lådan, vajern, balken samt den kortare kardanen - vad behövs mer ? (relä - var hittar man ett sånt till en GT).
Är det något problem som man ska tänka på?
Något lager till kardan - eller funkar befintliga stödlagret på bilen?
Tror det sitter en vanlig bakaxel - varvar 3500 varv/minut i 90km/h verklig fart.
Mycket tacksam för svar !

Mvh Hans
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Du kan använda dig av ett vanligt standardrelä. Om du har bakaxelutväxling 4,10:1 borde den gå 110km/h på 3500 rpm. Glöm inte koppla in brytaren som sitter på växellådslocket som förhindrar att od:n kopplas in vid någon annan växel än 4:an. Annars kan du krascha od:n.
AVG
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

kan man inte använda ett relä från en 240? brorsan gjorde det på sin. funkade finfint.
Hasso
Posts: 38
Joined: Mon Oct 03, 2005 9:03 pm

Od

Post by Hasso »

Tack för tipset om givaren på locket men hur ska den kopplas - hur känner den av att det är 3:an eller 4:an som är i ?
Är det någon som vet hur mycket en 4:56-bakaxel ska varva i 90km/h ?


Tack på förhand /Hans
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Det sitter en brytare på växellådans lock som enbart sluter när skiftaxeln ligger i 4:ans läge. Vid övriga lägen bryter den och således får inte od:n signal att aktiveras. Jag vet inte vilket varvtal motorn har vid 90km/h med en 4,56:1 bakaxel, men det finns säkert någon här på forumet som kan bena ut detta.
AVG
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

Post by Prototypen »

Angående motorvarvtal vid en viss hastighet beror det ju också på vilken hjuldimention man har, men här är lite siffror med std hjul 165/70-15

Bakväxel 4,56:1
3 vxl 4300rpm=80km/h, 4840rpm=90km/h, 5380rpm=100km/h
4 vxl 3160rpm=80km/h, 3560rpm=90km/h, 3950rpm=100km/h
OD 2390rpm=80km/h, 2690rpm=90km/h, 2990rpm=100km/h

Bakväxel 4,10:1
3 vxl 3870rpm=80km/h, 4350rpm=90km/h, 4830rpm=100km/h
4 vxl 2840rpm=80km/h, 3200rpm=90km/h, 3550rpm=100km/h
OD 2150rpm=80km/h, 2520rpm=90km/h, 2690rpm=100km/h

Om du skall byta till overdrivelåda och behålla 4,10:1 bakväxel så kolla att du får rätt hastighetsmätardrev i lådan.

4,10:1 skall ha ett drev med 17 kuggar (fel visning ger teoretiskt -0,23%)
4,56:1 skall ha ett drev med 19 kuggar (fel visning ger teoretiskt +0,26%)
Hasso
Posts: 38
Joined: Mon Oct 03, 2005 9:03 pm

Post by Hasso »

Tack för dessa siffror - nu klarnar det en hel del.
Du menar väl standarhjul med dimensionen 165-15 (mao 165/82 - 15)
Mvh Hans
Post Reply