240 bakaxel på amazon

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
koko
Posts: 45
Joined: Fri Mar 19, 2004 2:01 pm
Location: söderhamn

240 bakaxel på amazon

Post by koko »

Hej jag har precis köpt en 65:a och jag har tänkt sätta på en 240 bakaxel så jag får skivor bak, ska även byta framvagnen till 140 med 240 skivor.
Skulle behöva lite tips.
väntar på svar
KoKo.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Vad är det för fel på Amazon-skivor fram och P1800-skivor bak då?
koko
Posts: 45
Joined: Fri Mar 19, 2004 2:01 pm
Location: söderhamn

Post by koko »

Det är väl iofs bara bromssystemet med tvåkrets och bultmönstret. lättare att hitta fälgar och reservdelar.
Koko.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Fördelen med P1800bakaxel med skivor är att det är samma bultmönster som 140 och nyare Volvo!!

Byter du även spindlar-och-vad-det-nu-är-mer fram till sena p1800 får du nya bultmönstret fram ocskå!
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Nu är det ju knappast någon omöjlighet att hitta fälgar till 5x4,5\" bultcirkel. Visst, nyare volvofälgar passar inte men det finns ju en uppsjö av andra fälgar som passar.

Visserligen är väl den senare bakvagnen bättre än den på din 1965:a med hundben osv. Min tanke var att tidiga P1800-axeln med skivor passar mot 65:ans bakvagnsinfästning, ingen modifiering nödvändig med andra ord. Sedan borde det ju gå att bara använda senare bromsskivor till P1800 för att få rätt bultcirkel. Eller?

Allt beror ju på vad det är du vill uppnå. Om dina främsta argument är bultcirkeln på skivorna borde du lösa det på annat vis än att bygga om hela bakvagnen.
koko
Posts: 45
Joined: Fri Mar 19, 2004 2:01 pm
Location: söderhamn

Post by koko »

Jag har inte tänkt göra några ingrepp på bilen.
Bakaxeln jag har på nu är helt slut, bilen skakar så jag vet inte vad.
Jag ska skära loss fästena på axeln och flytta över dom till den nya.
Bilen kommer att ordna tillbaka till original.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag förstår. Då borde du kunna få tips här ifrån folk som gjort samma sak, dvs. flyttat över amazonens fästen till en 240-axel.

Surfa annars in på det gamla forumet där detta har diskuterats flera gånger.
koko
Posts: 45
Joined: Fri Mar 19, 2004 2:01 pm
Location: söderhamn

Post by koko »

Var hittar jag det gamla forumet?
jag har försökt men inte hittat dit.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

http://pub141.ezboard.com/bamazonklubben

Leta under \"Transmission\"...
Bamazonraggaren
Posts: 14
Joined: Tue Mar 30, 2004 10:48 pm
Location: Osby
Contact:

Post by Bamazonraggaren »

Har inte 240 bredare axel än amazon? har för mig att jag har hört det någonstans innan men de kan va jag som har fel för mig
koko
Posts: 45
Joined: Fri Mar 19, 2004 2:01 pm
Location: söderhamn

Post by koko »

Ja 240 axeln är bredare men bara ca 1,5-2cm bredare så det är inget större bekymmer.
Tack för hjälpen hittade ved jag letade efter.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag förmodar att du har hört med svensk bilprovning. Om du monterar fälgar med högre offset (inpressning) kan du ju uppnå samma spårvidd som original. Dock med viss merbelastning på lager osv. men det kanske det kan vara värt.
bamazonen
Posts: 23
Joined: Fri Apr 02, 2004 7:40 pm
Location: karlstad
Contact:

Re:

Post by bamazonen »

JE Jr wrote:Fördelen med P1800bakaxel med skivor är att det är samma bultmönster som 140 och nyare Volvo!!

Byter du även spindlar-och-vad-det-nu-är-mer fram till sena p1800 får du nya bultmönstret fram ocskå!
det där vill ja veta mer om kan du forska lite i det?
att ha en saab liggandes framför en i 50 på 90 väg är lika irriterande som ett sendrag när man runkar
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Titta på bakvagn/framvagn för tidiga/sena Volvo Amazon och P1800 i GCP's reservdelskatalog på nätet så bör du kunna finna skillnaderna. Även om inte bilderna är övertydliga så bör du kunna se att tidiga P1800 har samma framvagn som Volvo Amazon med skivor och samma bakvagnsupphängning som Amazon men med skivbromsnav. Senare P1800 fick Amazonens sena bakvagnsupphängning osv. Vad som skiljer kan väl vara drivaxelns utförande vid bakaxeln exempelvis, men det är jag inte helt säker på.

Studera sprängskisserna så får du svar på dina funderingar. Och kom ihåg att det inte är särskilt lätt att hitta delar till P1800. Det finns gott om P1800-ägare som också är ute efter dem.
bamazonen
Posts: 23
Joined: Fri Apr 02, 2004 7:40 pm
Location: karlstad
Contact:

Re:

Post by bamazonen »

D59471 wrote:Titta på bakvagn/framvagn för tidiga/sena Volvo Amazon och P1800 i GCP's reservdelskatalog på nätet så bör du kunna finna skillnaderna. Även om inte bilderna är övertydliga så bör du kunna se att tidiga P1800 har samma framvagn som Volvo Amazon med skivor och samma bakvagnsupphängning som Amazon men med skivbromsnav. Senare P1800 fick Amazonens sena bakvagnsupphängning osv. Vad som skiljer kan väl vara drivaxelns utförande vid bakaxeln exempelvis, men det är jag inte helt säker på.

Studera sprängskisserna så får du svar på dina funderingar. Och kom ihåg att det inte är särskilt lätt att hitta delar till P1800. Det finns gott om P1800-ägare som också är ute efter dem.
tack för iden! hur är det med utväxling till p1800 axeln då är den samma som amazon eller mer nerväxlad( för det ska varvas) undra va man får ge för en sådan axel hmm nån som har en spräng skiss?
att ha en saab liggandes framför en i 50 på 90 väg är lika irriterande som ett sendrag när man runkar
Post Reply