Moment till hela motorn?

Moderatorer
DuettTurbo
Posts: 17
Joined: Wed Oct 19, 2005 7:15 pm

Moment till hela motorn?

Post by DuettTurbo »

Tjenna! det är ingen som har bilder eller nått sånt på en verkstadshandbok på hur hårt allt ska dras på e b20A?
Tack på förhand!
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

Post by Prototypen »

Engström
Posts: 15
Joined: Mon Apr 05, 2004 2:30 pm
Location: Torsby

Post by Engström »

Tändstiften dras med 3,8-4,5 kgm.
Topplok 8,5-9,5kgm.
Ramlager 12-13 kgm.
Vevlager 5,2-5,8kgm.
Svänghjul 4,5-5,5kgm.
Kamaxelmutter 13-15kgm.
Skruv för vevaxelns remskiva 7-8kgm.
Skruv för generator (3/8\"-16) 3,5-4,0kgm.
Nippel för oljerenare 4,5-5,5kgm.
Skruv för oljesump 0,8-1,1kgm.

Lycka till!
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

bara en stilla undran,

1kgm = 10Nm?
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
User avatar
Hasse63
Posts: 6297
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Stämmer bra de Rogge :wink: Cylinderlock 90Nm eller 9.0 kgm.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

fint! då har jag draigt rätt =)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Kamaxelmuttern ska nog inte dras så hårt, räcker nog med att dra den 10 kgm.
AVG
Engström
Posts: 15
Joined: Mon Apr 05, 2004 2:30 pm
Location: Torsby

Post by Engström »

Jo det kan säkert räcka med 10kgm utan problem. Siffrorna är dock hämtade ur Volvos gröna böcker.
Finnsebbe
Posts: 44
Joined: Wed May 19, 2004 2:43 pm

Post by Finnsebbe »

B20 kammar är ökända för att brista p.g.a. för stort moment vid dragning av muttern. Det av volvo angivna momentet är för högt! Skulle minnas att ett passligt moment är 60-70Nm + locktite.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Finnsebbe wrote:B20 kammar är ökända för att brista p.g.a. för stort moment vid dragning av muttern. Det av volvo angivna momentet är för högt! Skulle minnas att ett passligt moment är 60-70Nm + locktite.
Har volvo verkligen gjort en sån grov felangivelse som 130-150Nm när 60-70Nm är rekomenderat av de som vet??
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Lars Bd
Posts: 4785
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Det kan vara annat tillverkningssätt, tillverkare eller material i de kammar som är tillverkade efter det att momentet för kamaxelmuttern beräknades.
sbb67130
Posts: 6
Joined: Sat Apr 23, 2005 2:30 pm

Post by sbb67130 »

jag har för mig att en del kammar har en olje kanal där kammen brister
Amazon_64
Posts: 41
Joined: Thu Jan 27, 2005 9:07 pm

b18

Post by Amazon_64 »

har b18 samma moment som b20>in vill har redan p[ de f;r ska s'tt i hop motorn n'sta vecka
Renoverar en Amazon 64:a
BGJ594
Posts: 82
Joined: Wed Sep 14, 2005 1:59 pm
Location: Gävle
Contact:

Post by BGJ594 »

Moment hit och moment dit, mycket att hålla reda på. Jag har en B20 -70, och som jag förstår det är det dessa moment jag skall dra med, är det rätt uppfattat??

Topplock: 85-95Nm
Ramlager: 120-130Nm
Vevlager: 52-58Nm
Svänghjul: 45-55Nm
Kamaxelmutter: 100Nm
VOLVO for life
Jan T
Posts: 56
Joined: Mon Mar 20, 2006 12:02 am
Location: Sundsvall

Post by Jan T »

Enligt KG ska kam-muttern dras 9,0-10,0kpm med loctite låsvätska.Det moment som bl:a står i Volvos \"gör-det-själv\"böcker är på tok för högt,många nya kammar som gått åt pga dessa felaktiga uppgifter :)
Post Reply