Specialverktyget för att plocka ur ratten

Moderatorer
Post Reply
Banracing
Posts: 25
Joined: Sat Mar 20, 2004 1:55 am

Specialverktyget för att plocka ur ratten

Post by Banracing »

Tjena
Undrar om nån har bilder eller kan beskriva ingående hur man tillverkar sig ett verktyg för att kunna plocka ur originalratten???

Tack på förhand
Banracing
Posts: 25
Joined: Sat Mar 20, 2004 1:55 am

....

Post by Banracing »

Ingen som kan berätta??
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Ta ett plattjärn ca 25x10 mm borra 3 hål, ett som är så stort att tutkabeln med tillhörande bakelitbit inte kommer i kläm (men inte så stort att rattstången går igenom) och ett på var sida om det första så att det går att gänga i skruvar i de båda avdragshålen (det är en tumgänga 1/4\"?) välj skruvlängder så att de kan gängas i ca 10 mm för hand, brickor kan användas som schims.
Dra växelvis på skruvarna så lossar ratten, smörj gärna skruvgängorna först och kontrollera att det finns gängor i ratten som är tillräckligt djupa så att inte skruvarna bottnar.
Hanse
Posts: 64
Joined: Fri Feb 06, 2004 7:46 pm
Location: Småland
Contact:

Post by Hanse »

Jag har ett verktyg du kan få låna annars
Banracing
Posts: 25
Joined: Sat Mar 20, 2004 1:55 am

Re:

Post by Banracing »

Hanse wrote:Jag har ett verktyg du kan få låna annars
Det skulle jag gärna vilja låna.vart i småland bor du??Bor nämligen där också.Ska du upp till Elmia mässan??
Banracing
Posts: 25
Joined: Sat Mar 20, 2004 1:55 am

Post by Banracing »

Backelitbiten menar du den som sitter bakom aluminiumtutringen??25x10 mm = 2,5x1 cm tycker jag låter väldigt lite,är det inte större avstånd mellan hålen??Vad är schims för nått och ska dom sitta emellan plattjärnet och navet på skruvarna??Kan man säga att dom är som distanser och varför får inte skruvarna bottna??Dra växelvis på skruvarna,du menar skruva i dom neråt växelvis eller??

Dumma frågor kanske men jag förstod inte riktgit =(

Tack på förhand
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ta bort rattnavet så att du ser bultarna. Sedan skaffar du ett plattjärn med lagom längd och hyffsad bredd som täcker rattaxeln.

Tricket är ju att lägga plattjärnet plant framför rattaxeln, gänga i två bultar genom hål i järnet ned i gängorna i ratten. Du kan behöva en distans mellan järnet och rattaxeln. Sedan skruvar du åt skruvarna så att ratten \"dras\" utåt av kraften. Bottna skruvarna ska du inte göra, och skruva åt dem stegvis så att du inte får \"byrolådseffekten\" på ratten. Den skall ju komma rakt utåt... skruvar du åt en skruv mer än den andra drar du ju ratten snett utåt. Det ger sig nog när du testat lite.
Banracing
Posts: 25
Joined: Sat Mar 20, 2004 1:55 am

Post by Banracing »

Tackar så mycket för infon.Har fattat precis hur jag ska göra nu,de kopplade i skallen hehe.

/Banracing
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

TIPS !!!

Post by horgalaten »

Jag vet att det är svårt det där.

Jag brukar själv ta en hammare och knacka lite nätt vid sidan på backeliten, samtidigt som man ruckar ratten fram och tillbaka med den nadra handen.

I 9 av 10 fall lossnar den till slut.

För att hjälpa till på traven så spraya navet med 556 först., då jobbar sig oljan in efterhand.

MVH Jörgen
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

horgalaten har helt rätt där.

Lägg på 5-56 det första du gör!

Men jag skulle rekommendera att du gängar på muttern så att utsidan ligger i linje med rattaxeln. Lägg någonting emellan (kloss?) och knacka hårt mot rattaxeln/muttern med grov hammare (ej gummi/plast/trä utan stålhammare).

Detta brukar göra att spänningarna mellan rattens splines och stången släpper något. Applicerar du det hemmagjorda verktyget så har du ratten loss en halv minut senare!

Nemas problemas mao! :D
Post Reply