Inställnig av ventiler?!
-
- Posts: 17
- Joined: Wed Oct 19, 2005 7:15 pm
Inställnig av ventiler?!
Nån som har nått enkelt sätt å endå bra sätt att ställa in ventiler på B18/b20? Är i behov av det.
Tack på förhand!
Tack på förhand!
vrid på motorn tills du ser att 4:ans ventiler rör på sig, då ska 1:an vara fria ställ då ettans ventiler, gör samma sak så ettan börjar trycka ner ventilerna, och ställ 4:an, sen gör du samma sak med 2:an och 3:an också. Finns säkert många andra sätt också, detta är det sätt jag har gjort på och det har fungerat i alla tider.
Bygger amazon-66 med B20E motor
När ettans cylinder är i topp kan du ställa förjande ventil framifrån räknat 1, 2, 3, 5.
När fyrans cyliner är i topp kan du ställa 4, 6, 7, och 8.
Detta sätt är beskrivet i min reparatinoshandbok och är nog den enklaste av alla
När fyrans cyliner är i topp kan du ställa 4, 6, 7, och 8.
Detta sätt är beskrivet i min reparatinoshandbok och är nog den enklaste av alla
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
det är det jag menar att han ska ha.. sen ställa som jag skrivit
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
180 grader fel???
Citerar det som står i min repbok.
\"Då \"ettans\" kolv är i övre dödpunkten, kompressionsslaget, justeras ventil nummer 1, 2, 3, och 5, (framifrån räknat) och med \"fyran\" i övre dödpunkten (kompression) ventil nummer 4, 6, 7 och 8.\"
Citerar det som står i min repbok.
\"Då \"ettans\" kolv är i övre dödpunkten, kompressionsslaget, justeras ventil nummer 1, 2, 3, och 5, (framifrån räknat) och med \"fyran\" i övre dödpunkten (kompression) ventil nummer 4, 6, 7 och 8.\"
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
med 180 grader fel menar jag att kolven är i sitt andra övre dödläge, dvs inte i tändfasen,
i min rep bok står det att man justerar ventilerna för ettans cylinder när den är i tändläge, och för 3an när den är i tändläge osv.. men min rep. bok är för 140, kanske står annorlunda i den..
men det spelar nog ingen roll hur man gör, bara man gör rätt
i min rep bok står det att man justerar ventilerna för ettans cylinder när den är i tändläge, och för 3an när den är i tändläge osv.. men min rep. bok är för 140, kanske står annorlunda i den..
men det spelar nog ingen roll hur man gör, bara man gör rätt
De har säkert ändrat justeringssätt pga att det finns andra kammar i en 140 än vad det finns i en amazon original. Men med A- kam kan man med säkerhet justera så som jag beskrivit. har man D eller K så kanske inte vipparna \"vilar\" i min beskrivning??
Så har man annat än A-kam så kanske man ska justera en \"cylinder\" i taget för att få det perfekt.
Så har man annat än A-kam så kanske man ska justera en \"cylinder\" i taget för att få det perfekt.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re:
Du hade inte den upplysningen med i ditt första inlägg och då kan man få vevaxeln 360° fel (kammen blir 180° fel).Hasse63 wrote:kompressionsslaget,
När kolven är i öd kompressionsslaget på cyl 1 väger cyl 4:s vipparmar.
Justeringsförfarandet gäller alla kamaxlar till b18/20.
Re:
De va fn att jag inte hade de dåLars Bd wrote:Du hade inte den upplysningen med i ditt första inlägg och då kan man få vevaxeln 360° fel (kammen blir 180° fel).Hasse63 wrote:kompressionsslaget,
När kolven är i öd kompressionsslaget på cyl 1 väger cyl 4:s vipparmar.
Justeringsförfarandet gäller alla kamaxlar till b18/20.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Som Amazon121 har beskrivit har jag alltid gjort, alltså när 4:an vippar så ställer man 1:an, när 2:an vippar så ställer man 3:an, när 1:an vippar så ställer man 4:an o när 3:an vippar så ställer man 2:an.
Den man ställer är då i tändläge o vipporna är frilagda.
Den man ställer är då i tändläge o vipporna är frilagda.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
ventiljustering
Det förfaringssätt som Hasse63 beskrivit använder jag till min B20 som har KG10 kam. Ock det funkar perfekt.
Det går inte att göra fel, står motorn ett varv fel så att 1:an ej är i kompläge går det ej att få spel dessa ventiler.
Detta sättet är nedskrivet i volvos egen rephandbok och det funkar givetvis även på måttliga trimkammar. Och det går ju mycket fortare än det andra sättet då man inte behöver vrida runt moton så mycket.
Det går inte att göra fel, står motorn ett varv fel så att 1:an ej är i kompläge går det ej att få spel dessa ventiler.
Detta sättet är nedskrivet i volvos egen rephandbok och det funkar givetvis även på måttliga trimkammar. Och det går ju mycket fortare än det andra sättet då man inte behöver vrida runt moton så mycket.
-
- Posts: 503
- Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
- Location: Hörby
- Contact: