Page 1 of 2

Inställnig av ventiler?!

Posted: Sun Oct 30, 2005 12:35 am
by DuettTurbo
Nån som har nått enkelt sätt å endå bra sätt att ställa in ventiler på B18/b20? Är i behov av det.

Tack på förhand!

Posted: Sun Oct 30, 2005 8:18 am
by amazon121
vrid på motorn tills du ser att 4:ans ventiler rör på sig, då ska 1:an vara fria ställ då ettans ventiler, gör samma sak så ettan börjar trycka ner ventilerna, och ställ 4:an, sen gör du samma sak med 2:an och 3:an också. Finns säkert många andra sätt också, detta är det sätt jag har gjort på och det har fungerat i alla tider.

Posted: Sun Oct 30, 2005 4:52 pm
by Hasse63
När ettans cylinder är i topp kan du ställa förjande ventil framifrån räknat 1, 2, 3, 5.
När fyrans cyliner är i topp kan du ställa 4, 6, 7, och 8.
Detta sätt är beskrivet i min reparatinoshandbok och är nog den enklaste av alla :wink:

Posted: Sun Oct 30, 2005 5:49 pm
by Rogge
men det aboslut enklaste måste va att ställa 1:ans ventiler när den är i tändläge, dvs rotorn pekar på ettans tändkabel

Posted: Sun Oct 30, 2005 7:18 pm
by Hasse63
det är det jag menar att han ska ha.. sen ställa som jag skrivit

Posted: Mon Oct 31, 2005 10:49 am
by Rogge
jo, men om man gör som du säger hasse, så tror jag man kan lyckas med att ställa när den är 180 grader fel, jag vet inte om det spelar nån roll..

Posted: Mon Oct 31, 2005 2:21 pm
by Hasse63
180 grader fel???
Citerar det som står i min repbok.

\"Då \"ettans\" kolv är i övre dödpunkten, kompressionsslaget, justeras ventil nummer 1, 2, 3, och 5, (framifrån räknat) och med \"fyran\" i övre dödpunkten (kompression) ventil nummer 4, 6, 7 och 8.\"

Posted: Mon Oct 31, 2005 2:34 pm
by Rogge
med 180 grader fel menar jag att kolven är i sitt andra övre dödläge, dvs inte i tändfasen,

i min rep bok står det att man justerar ventilerna för ettans cylinder när den är i tändläge, och för 3an när den är i tändläge osv.. men min rep. bok är för 140, kanske står annorlunda i den..

men det spelar nog ingen roll hur man gör, bara man gör rätt :wink:

Posted: Mon Oct 31, 2005 3:53 pm
by Hasse63
De har säkert ändrat justeringssätt pga att det finns andra kammar i en 140 än vad det finns i en amazon original. Men med A- kam kan man med säkerhet justera så som jag beskrivit. har man D eller K så kanske inte vipparna \"vilar\" i min beskrivning??

Så har man annat än A-kam så kanske man ska justera en \"cylinder\" i taget för att få det perfekt.

Re:

Posted: Mon Oct 31, 2005 4:06 pm
by Lars Bd
Hasse63 wrote:kompressionsslaget,
Du hade inte den upplysningen med i ditt första inlägg och då kan man få vevaxeln 360° fel (kammen blir 180° fel).
När kolven är i öd kompressionsslaget på cyl 1 väger cyl 4:s vipparmar.
Justeringsförfarandet gäller alla kamaxlar till b18/20.

Posted: Mon Oct 31, 2005 7:06 pm
by Rogge
det var det jag menade..

med 180 grader så tänkte jag att fyrtaktscykeln var 360grader, mao att kolven skulle va i övre dödläget fast inte i tändläget, dvs ett halvt varv fel, därav 180 grader..

Re:

Posted: Mon Oct 31, 2005 9:23 pm
by Hasse63
Lars Bd wrote:
Hasse63 wrote:kompressionsslaget,
Du hade inte den upplysningen med i ditt första inlägg och då kan man få vevaxeln 360° fel (kammen blir 180° fel).
När kolven är i öd kompressionsslaget på cyl 1 väger cyl 4:s vipparmar.
Justeringsförfarandet gäller alla kamaxlar till b18/20.
De va fn att jag inte hade de då :evil:

Posted: Wed Nov 02, 2005 11:13 am
by Amarace
Som Amazon121 har beskrivit har jag alltid gjort, alltså när 4:an vippar så ställer man 1:an, när 2:an vippar så ställer man 3:an, när 1:an vippar så ställer man 4:an o när 3:an vippar så ställer man 2:an.

Den man ställer är då i tändläge o vipporna är frilagda.

ventiljustering

Posted: Thu Nov 03, 2005 5:48 pm
by Daggis
Det förfaringssätt som Hasse63 beskrivit använder jag till min B20 som har KG10 kam. Ock det funkar perfekt.

Det går inte att göra fel, står motorn ett varv fel så att 1:an ej är i kompläge går det ej att få spel dessa ventiler.

Detta sättet är nedskrivet i volvos egen rephandbok och det funkar givetvis även på måttliga trimkammar. Och det går ju mycket fortare än det andra sättet då man inte behöver vrida runt moton så mycket.

Posted: Fri Nov 04, 2005 8:59 pm
by horgalaten
Vill bara tillägga.

Om du inte vet det, \"Duett Turbo\" så ska ventilspelet vara 0,40 mm rakt över. Jag rekomenderar dock att du ställer spelet på Avgasventilerna 0,45 mm med tanke på värmen från avgaserna.

Mvh Jörgen