Inställnig av ventiler?!

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
DuettTurbo
Posts: 17
Joined: Wed Oct 19, 2005 7:15 pm

Inställnig av ventiler?!

Post by DuettTurbo »

Nån som har nått enkelt sätt å endå bra sätt att ställa in ventiler på B18/b20? Är i behov av det.

Tack på förhand!
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

vrid på motorn tills du ser att 4:ans ventiler rör på sig, då ska 1:an vara fria ställ då ettans ventiler, gör samma sak så ettan börjar trycka ner ventilerna, och ställ 4:an, sen gör du samma sak med 2:an och 3:an också. Finns säkert många andra sätt också, detta är det sätt jag har gjort på och det har fungerat i alla tider.
Bygger amazon-66 med B20E motor
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

När ettans cylinder är i topp kan du ställa förjande ventil framifrån räknat 1, 2, 3, 5.
När fyrans cyliner är i topp kan du ställa 4, 6, 7, och 8.
Detta sätt är beskrivet i min reparatinoshandbok och är nog den enklaste av alla :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

men det aboslut enklaste måste va att ställa 1:ans ventiler när den är i tändläge, dvs rotorn pekar på ettans tändkabel
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

det är det jag menar att han ska ha.. sen ställa som jag skrivit
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

jo, men om man gör som du säger hasse, så tror jag man kan lyckas med att ställa när den är 180 grader fel, jag vet inte om det spelar nån roll..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

180 grader fel???
Citerar det som står i min repbok.

\"Då \"ettans\" kolv är i övre dödpunkten, kompressionsslaget, justeras ventil nummer 1, 2, 3, och 5, (framifrån räknat) och med \"fyran\" i övre dödpunkten (kompression) ventil nummer 4, 6, 7 och 8.\"
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

med 180 grader fel menar jag att kolven är i sitt andra övre dödläge, dvs inte i tändfasen,

i min rep bok står det att man justerar ventilerna för ettans cylinder när den är i tändläge, och för 3an när den är i tändläge osv.. men min rep. bok är för 140, kanske står annorlunda i den..

men det spelar nog ingen roll hur man gör, bara man gör rätt :wink:
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

De har säkert ändrat justeringssätt pga att det finns andra kammar i en 140 än vad det finns i en amazon original. Men med A- kam kan man med säkerhet justera så som jag beskrivit. har man D eller K så kanske inte vipparna \"vilar\" i min beskrivning??

Så har man annat än A-kam så kanske man ska justera en \"cylinder\" i taget för att få det perfekt.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Hasse63 wrote:kompressionsslaget,
Du hade inte den upplysningen med i ditt första inlägg och då kan man få vevaxeln 360° fel (kammen blir 180° fel).
När kolven är i öd kompressionsslaget på cyl 1 väger cyl 4:s vipparmar.
Justeringsförfarandet gäller alla kamaxlar till b18/20.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

det var det jag menade..

med 180 grader så tänkte jag att fyrtaktscykeln var 360grader, mao att kolven skulle va i övre dödläget fast inte i tändläget, dvs ett halvt varv fel, därav 180 grader..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re:

Post by Hasse63 »

Lars Bd wrote:
Hasse63 wrote:kompressionsslaget,
Du hade inte den upplysningen med i ditt första inlägg och då kan man få vevaxeln 360° fel (kammen blir 180° fel).
När kolven är i öd kompressionsslaget på cyl 1 väger cyl 4:s vipparmar.
Justeringsförfarandet gäller alla kamaxlar till b18/20.
De va fn att jag inte hade de då :evil:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

Som Amazon121 har beskrivit har jag alltid gjort, alltså när 4:an vippar så ställer man 1:an, när 2:an vippar så ställer man 3:an, när 1:an vippar så ställer man 4:an o när 3:an vippar så ställer man 2:an.

Den man ställer är då i tändläge o vipporna är frilagda.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

ventiljustering

Post by Daggis »

Det förfaringssätt som Hasse63 beskrivit använder jag till min B20 som har KG10 kam. Ock det funkar perfekt.

Det går inte att göra fel, står motorn ett varv fel så att 1:an ej är i kompläge går det ej att få spel dessa ventiler.

Detta sättet är nedskrivet i volvos egen rephandbok och det funkar givetvis även på måttliga trimkammar. Och det går ju mycket fortare än det andra sättet då man inte behöver vrida runt moton så mycket.
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

Vill bara tillägga.

Om du inte vet det, \"Duett Turbo\" så ska ventilspelet vara 0,40 mm rakt över. Jag rekomenderar dock att du ställer spelet på Avgasventilerna 0,45 mm med tanke på värmen från avgaserna.

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Post Reply