Rost och elände...

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Daniel
Posts: 13
Joined: Sat Mar 20, 2004 11:26 am

Rost och elände...

Post by Daniel »

Hej!

Jag äger sedan 4 år en mörkgrön amazon sedan -68. Bilen är min första bil och jag har för avsikt att behålla den så länge som möjligt av den anledningen att i stort sett alla man möter saknar sin första bil och ångrar att man sålde...känns detta igen?
Min amazon är i typiskt bruksskick, men i behov av renovering för att kunna bevaras. Rosten är som vanligt boven i dramat eftersom jag kört min bil även vintertid på den svenska västkusten.

Det största problemet just nu är rost kring vindrutan, framför allt invändigt. Det ser inte bra ut och måste åtgärdas om det ska vara lönt att lägga tid och pengar på bilen för övrigt. I dagsläget förvandlas amazonen till pool vid regn och tvätt, vilket inte uppskattas.

Jag själv äger inga kunskaper i ämnet svetsning och behöver därför få kontakt med någon inom ämnet kunnig person och gärna då någon som sympatiserar med oss amazonägare och kanske har gjort liknande arbeten tidigare. Det borde ju finnas många med erfarenheter från rost kring vindrutan...

Låt oss slå våra tjurskallar ihop för att bevara en vacker bil!

Mvh Daniel
Daniel
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag har ingen som helst erfarenhet utav rostlagning runt vindrutan. Men min spontana tanke är väl att om karossen är allt för jäkla maskäten så lönar det sig kanske inte att lägga ned de arbetstimmarna som åtgår för att få den bra igen.

Hur pass mycket rost är det i övrigt? Är det alla de vanliga rostställena plus lite mer eller? Golvet, framskärmsinfästningar, framskärmarna, trösklar, torpeden mm?

Om du nu nödvändigtvis vill laga rosten runt rutan så lär du ju få riva innertak och det mesta av inredningen och sedan kapa bort bitarna från en annan bil och svetsa dit. Om det är mycket rost vill säga. Annars kanske det går att lappa.

Eftersom du skriver att du ej har den kunskap som krävs för att utföra jobbet själv undrar jag om du fortfarande bor på västkusten?
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Re:

Post by Goofy »

D59471 wrote:Jag har ingen som helst erfarenhet utav rostlagning runt vindrutan. Men min spontana tanke är väl att om karossen är allt för jäkla maskäten så lönar det sig kanske inte att lägga ned de arbetstimmarna som åtgår för att få den bra igen.

Hur pass mycket rost är det i övrigt? Är det alla de vanliga rostställena plus lite mer eller? Golvet, framskärmsinfästningar, framskärmarna, trösklar, torpeden mm?

Om du nu nödvändigtvis vill laga rosten runt rutan så lär du ju få riva innertak och det mesta av inredningen och sedan kapa bort bitarna från en annan bil och svetsa dit. Om det är mycket rost vill säga. Annars kanske det går att lappa.

Eftersom du skriver att du ej har den kunskap som krävs för att utföra jobbet själv undrar jag om du fortfarande bor på västkusten?


såg ett litet inlägg om att ta ner innertaket, är det något du har erfarenhet av?, jag harr inte ens tittat hur det ser ut, är det krånkligt att få ner/upp? finns det några trix ifall det skulle vara lurigt?

jag kan ju säga att jag har, enligt min mening mycket rost runt hela bilen, men tänker som så här, jag är ju plåtslagare, och lagar bilar varje dag, så det ska val inte vara några problem för mig, även om det kommer ta enn massa tid att fixa, men, men lovar att fixa några bilder när jag anser mig klar :)
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det är inga problem att laga upp en genomrostig bilkaross. Det har många gjort genom tiderna med lyckat resultat.

Vad jag försökte säga var att den som ej anser sig tillräckligt händig för att laga rosten själv kanske bör tänka efter både en och två gånger innan man låter någon svetsa upp hela bilen. Det går åt många timmars jobb om man vill nå ett bra resultat, vilket gör det SVINDYRT att låta någon laga upp en sådan kaross!

Sedan beror ju allt på vad man är ute efter. En rostfri bruksbil som ej är riktigt original, eller en välrenoverad bil som inte ens ett vältränat öga kan genomskåda på efterhand rent renoveringsmässigt.
Daniel
Posts: 13
Joined: Sat Mar 20, 2004 11:26 am

Rost och elände...

Post by Daniel »

Jo det finns en hel del rost på bilen, framskärmar och skärmkanterna bak ska bytas nu i vår. För övrigt är ju bilen rostlagad i flera omgångar av tidigare ägare, men aldrig totalrenoverad.
Min ambition är absolut inte renovera till originalskick, då är min bil inget bra grundämne pga rost och tidigare lagningar.

Målet är att göra amazonen komplett i helt ok bruksskick och utan vatten på golvet. Kravet med rostlagningen runt rutan är att det blir friskt och vattentätt. Anledningen till renoveringen är att jag inte vill göra mig av med min första bil + att jag lär mig massor under tiden.

Ja jag bor på västkusten i Falkenberg närmare bestämt.
Daniel
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re: Rost och elände...

Post by D59471 »

Daniel wrote:Ja jag bor på västkusten i Falkenberg närmare bestämt.
Ok, anledningen till att jag undrade var för att rekommendera någon som kunde göra ett bra svetsjobb åt dig utan att det kostar skjortan. Nu blir det dock svårare då du bor på Västkusten. Hör runt med andra personer som håller på med gamla bilar av olika slag, de kan säkert tipsa dig ang. svetsningen.

Lycka till.
Post Reply