Demontera slavcylinder (till kopplingen)

Moderatorer
Post Reply
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Demontera slavcylinder (till kopplingen)

Post by QV »

Hej hopp
Har just kommit in från verkstaden (ladan, men det låter bättre med verkstad)
Har haft slavcylindrar liggande i disel under ett antal ÅR, utan effekt.
Eftersom jag inte hade någon lust att ösa på med tryckluft, då man aldrig vet hur långt eller hårt den kommer att flyga iväg, så ville jag använda fettsprutan istället. Har vid olika tillfällen själv rekomenderat fettspruta till dylika arbeten men eftersom jag inte har letat efter rätt fettnippel så har det inte blivit av att prova på slavcylinden. Nu vart arbetet akut (som vanligt) och behövdes lösas idag.

Har köpt bromskoningsverktyg nyligen (finns att läsa om i annan tråd) och ett förråd av olika nipplar (att ha eget lager med olika storlekar av allting är en sjuka som jag har). Nåväll slavcylindern har 3/8\" x 24 UNF gänga på sina anslutningar, det är samma som till Amazonens bromssystem. Fast i detta fall skall ma ha en lång min 18mm (ex 66-494 biltema). Den fettnippel som passade bäst till bromsnipplarna var en med 10x1,0 gänga. Denna gänga var kort så min bromsnippel med invändig gänga (66-496) var jag tvungen att slipa ner med vrålapan.

Eftersom fettnippeln är konisk så får man ta i när den skall ner i nippeln.

Image
Den färdiga produkten består alltså av fettnippel med passande bromsnippel --- 10 cm bromsrör -- lång 3/8\" x 24 UNF nippel att montera i slavcylindern. Sedan är det bara att pumpa 20 ggr så är kolven ute.

Klart :D

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply