Posted: Sun Nov 27, 2005 8:44 am
I amazonklubbens medlemsmatrikel är det en 67:a.
Välkommen till diskussionsforumet för Svenska Volvo Amazonklubben, Köp & sälj visas endast för inloggade forumsmedlemmar.
http://p120.se/phpbb/
123GT introduceras 1967Amazon_V8 wrote:Lyfter tråden lite,ingen som har några bilbder eller annat kul att lägga upp??
Jag skulle gärna vilja ha en lista på vilka detaljer som är specifika för 123GT modellen.
MVH Micke
Vad är det för märke och modell på dimljusen??Kurvljus vad är det,aldrig hört talas om??Har även läst att det skulle vara ett fjärrljus och ett dimljus på främre kofångarn på 123Gt dess styrdes med knappar inifrån kupén,stämmer det??Vad var det för märke och modell på däcken??Satt det overdriva emblem på 123GT??Amazon wrote:123GT introduceras 1967Amazon_V8 wrote:Lyfter tråden lite,ingen som har några bilbder eller annat kul att lägga upp??
Jag skulle gärna vilja ha en lista på vilka detaljer som är specifika för 123GT modellen.
MVH Micke
123GT detaljer:
Fyra olika färger stålgråmetalic, mörkgrön, vit och röd
Dim- ock kurvljus på främre kofångaren med volvokåpor
Tvåtons starkhorn
Extra elkonsol i motorrummet
Starkare motor med ca 115hk
Bromsservo, växelströmsgenerator
Överväxel med spak på rattstången
Tre-ekrad 123GT ratt
Varvräknare ovanpå intrumentbrädan och integrerad förvaringshylla
Kromade fällbeslag med steglös inställning
Sportigare däck och blanka fäljsidor
P 1800 stötdämpare. Kraftigare bussningar för bakaxeln
Belysning i bagage- och motorrum.
123GT emblem på skärmar och baklucka
Kromat slutrör på avgasröret
Hur manövrerades det då??Det stämde alltså då med ett dimljus och ett fjärrljus?Lars Bd wrote:Däck Pirelli Cinturato
Endast 123GT emblem på skärmar och baklucka, inget overdrive.
Hella fjärr och dimljus, tittar man på elschemat kunde dimljuset manövreras oberoende av övriga ljus medan fjärrljuset endast kunde användas tillsammans med helljuset.
Strömbrytarna sitter på samma ställe som belysningsknappen till "handshyllan" fast på förarsidan.QV wrote:På vänster sida sitter det ett dimljus och på höger sida sitter det ett fjärljus. Det finns två strömbrytare i kupen som man väljer vilket eller vilka ljus som skall vara tända. Dimljuset har i original en "olaglig" inkoppling eftersom man tänder och släcker ljuset med brytaren oavsett om du har hel eller halv ljus på. Om du däremot väljer fjärrljus kommer det bara att lysa vid heljusläget.
/Janne
Jo det var där jag läste det men stämmer det säkert till 100% ??QV wrote:klipper in ett svar från "kaross"
QV wrote:På vänster sida sitter det ett dimljus och på höger sida sitter det ett fjärljus. Det finns två strömbrytare i kupen som man väljer vilket eller vilka ljus som skall vara tända. Dimljuset har i original en "olaglig" inkoppling eftersom man tänder och släcker ljuset med brytaren oavsett om du har hel eller halv ljus på. Om du däremot väljer fjärrljus kommer det bara att lysa vid heljusläget.
/Janne
Hmm är bilarna mellan de chassienummrena du anger av -67 års modell??Har du siffror på hur många GT det gjordes??Vet att det verkar stört omöjligt att kunna ta reda på men man kan ju alltid fråga.QV wrote:ja enligt schema för ch.-nr 216 950 till 312 499 i GT-utf
/Janne
Jasså vad var det för speciellt med torkar armarna på en GT då??QV wrote:det är för 67 - 68 som dessa chassinummer gäller.
Nej jag har ingen koll på GT när det gäller antal och så vidare.
Fast i listan ovan på specialer så kan man lägga till
Torkararmar
/Janne