Byta bussningar

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Post Reply
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Byta bussningar

Post by Frenell »

Tänkte byta alla bussningar på amazonen...är det knöligt?`fins det nått kit å köpa?
thord
Posts: 91
Joined: Fri Nov 26, 2004 9:53 pm

Post by thord »

jo :lol:
ama tic
Posts: 155
Joined: Thu Oct 28, 2004 1:45 pm
Location: Småland
Contact:

Post by ama tic »

Ganska smidigt om du har en press... Det är bara att gå in på länkarna på övrigt t.ex CVI och beställa bussningarna...
Mekonomen har en del också om du bor nära någon butik.
VOLVO 142-72 2.3L B20
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

jag bytte två bussningar i bakvagnen (fler ska bytas), jag fick olja in de bussningar som skulle bytas först. ingen press, använde musklerna sen :D , funkade finfint! :P
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Post by Frenell »

okej,tänkte börja fram med övre läkarms bussningarna.. dom kan väll inte va svår att byta?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Raggarn wrote:olja in de bussningar som skulle bytas
Tål gummit olja?
Det är kanske bättre att använda såpa eller liknande.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Post by Frenell »

Atf olja ska väll vara bra?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Bussningarna ska inte oljas.

Övre länkarmsbussningarna är en barnlek att byta. De är inte pressade utan kläms mellan 2st bultade delar.

Nedre länkarmsbussningarna är lite knepigare. Man kan slå ut de gamla och pressa i de nya med hydraulpress.

Bussningarna som sitter i momentstagen i tidigt bakvagnsutförande är ännu knepigare. De skall ju pressas in i den rörbit av momentstaget som bultas i karossen.

Övriga bussningar är inte svårbytta. Inte vad jag kan minnas iaf.
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Re:

Post by Raggarn »

D59471 wrote:Bussningarna ska inte oljas.

Bussningarna som sitter i momentstagen i tidigt bakvagnsutförande är ännu knepigare. De skall ju pressas in i den rörbit av momentstaget som bultas i karossen.
De var den jag fick olja in lite. Varför ska det inte va olja på bussningarna då? Hur ska det annars göras? (har ingen press), Få in metalröret va inga problem utan olja utan när den skulle in i bakvagnen. Kan ju säga att det gick inte på nåt annat sätt.

Mej vetligt så har väl alla bakvagnar ett krängningshammare, eller momentstag som du kallar det. Jag har det iaf på min 69a.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Oljan förgör gummit använd dig av lite Yes och vatten, funkar lika bra och du sparar bussningarna. Är du riktigt proffsig kan du använda sånt som gummiverkstäderna har då de monterar på nya däck. 8)
AVG
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re:

Post by D59471 »

Varför ska det inte va olja på bussningarna då? Hur ska det annars göras? (har ingen press), Få in metalröret va inga problem utan olja utan när den skulle in i bakvagnen. Kan ju säga att det gick inte på nåt annat sätt.
Tanken är att bussningen skall sitta fast i röret som den pressas in i. Inte att den skall vara inoljad så att den (teoretiskt) kan glida runt. Använd en press. Det är inte tänkt att man skall kunna byta bussningar utan press.
Mej vetligt så har väl alla bakvagnar ett krängningshammare, eller momentstag som du kallar det. Jag har det iaf på min 69a.
Det är möjligt att det är samma bussningar till momentstagen i senare bakvagnsutförandet. Och så sitter det väl en sån där knepig bussning även på tvärstaget misstänker jag? Men den ena bussningen på tvärstaget är ju bara en gummibussning som kan ploppas dit för hand.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Raggarn wrote:krängningshammare, eller momentstag
Krängningshämmare och momentstag är två helt olika saker.
Amazon har aldrig haft krängningshämmare bak original däremot sitter det fram.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

Tänkte inte på att man kan använda sej av såpa just då, nu sitter den där den ska iaf, får väl göra om göra rätt när jag märker om det inte funkar längre. Röret i gummit slog jag in så den sitter där den ska!

krängningshämmaren(hammaren) eller vad den heter är väl till för att inte bakvagnen inte ska kränga, jag kallar den fortfarande för det iaf vad ni än säger att det är :twisted: föresten så sitter de fast med likadana bussningar fram som bak, de här olika stagen som ni taler om. Ville bara få det sagt :P även om det inte hör hit..
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Panhard stag? tror jag att det heter. Det där staget som flyttar bakaxeln i sidled när man lastar skuffen full med öl.

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Re:

Post by Raggarn »

QV wrote:Panhard stag? tror jag att det heter. Det där staget som flyttar bakaxeln i sidled när man lastar skuffen full med öl.

/janne
Är det därför den är där :wink: då vet jag...
Post Reply