Stödlager.

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Sätter du delarna som de var innan så är det nog ganska lugnt!

Men du, byt stödlager och gummi också!
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Hector
Posts: 10
Joined: Mon Mar 22, 2004 6:22 pm
Location: Uddevalla

Post by Hector »

Jajamen...
Höl i vägga...
Hector
Posts: 10
Joined: Mon Mar 22, 2004 6:22 pm
Location: Uddevalla

Post by Hector »

Ps. Ser att du e från Borlänge. Jag bor där. :P
Höl i vägga...
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Uddevalla står det ju??
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Jag får komma o göra ett Studiebesök nån gång då!
Vart i borlänge??

Jag bor i Torsång

Ps. vi kan kanske ta det via ICQ/mail elelr nåt?
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Balansen skall bli bra om du monterar alla delar precis som de satt. Märk upp lagerhållarna osv. så du vet exakt var de skall sitta (4st)!

Jag drar väl en avskrivning av Volvos instruktion även om den hade sagt 100ggr mer med bilder.

Isärtagning av kardanknut (Volvos Verkstadshandbok)

Kardanknutarna monterade på tidigt eller sent ufröande av kardanaxel tas isäer principiellt på samma sätt. Lägg dock märke till , att kardanaxlar av sent utförande är försedda med kardanknutar, som har två medbringargafflar från vilka axelkorset skall lossas. Detta gäller även för den mellersta kardanknuten på kardanaxel av tidigt utförande.

1. Demontera låsringarna för lagerhållarna och eventuell smörjnippel. Spänn gärna upp kardanknutens gafflar i ett skruvstycke. Observera att skruvstycket bör vara försett med skyddsbackar och att axelröret ej får spännas fast utom över svetsfogen vid gaffeltappen.

2. Placera kardanaxeln vertikalt i skruvstycket enligt bild 10.

3. Driv ut den ena lagerhållaren c:a 5mm ur kardanaxelns gaffel genom att slå på axelkorset med hammare och mässingsdorn eller flatmejsel (se bild 10).

4. Dra ut lagret ur gaffeln genom att spänna fast lagerhållaren i skruvstycket och dra i kardanaxeln uppåt samtidigt som den vrids (bild 11).

5. Driv ut den andra lagerhållaren enligt bild 12 och dra sedan ut lagret som tidigare.

6. Spänn fast flänsgaffeln (eller gaffeltappen) i skruvstycket med backarna över gaffelns ena klo (bild 13). Driv ut lagerhållarna på samma sätt som tidigare (punkt 3).

7. Dra ut lagren enligt punkt 4 (bild 11)

8. Ta axelkorset ur gaffeln.

INSPEKTION

Det är mycket viktigt att en kardanaxel är rak. Då även små skador på en kardanaxel åstadkommer vibrationer, skall en noggrann inspektion göras. Axeln sätts upp mellan dubbar och kontrolleras under rotation med indikator utefter hela sin längd. Är radialkastet större än 0,25mm skall axeln bytas ut.

OBS! En skadad kardanaxel får icke riktas eller repareras utan skall ersättas med en ny.
Undersök stödlagret genom att med händerna trycka lagerbanorna mot varandra och vrida dem åt olika håll. Lagret skall gå lätt utan att hugga på något ställe. Är så ej fallet kasseras lagret och ersätts med ett nytt. Kontrollera nållager och axelkors. Slitna eller skadade delar byts ut.

Hopsättning av kardanknut

1. Sätt ihop axelkorsets nållager i lagerhållaren. Använd gärna lite fett att hålla samman nålarna med.

2. Spänn fast flänsgaffeln alternativt gaffeltappen i skruvstycket och placera axelkorset med gummitätningar i gaffeln.

3. För över axelkorrset så långt det går till ena sidan av gaffeln och sätt på ett nållager med hållare på den sidan av korset.
Pressa sedan, med hjälp av skruvstycket (bild 14) in lagret i jämnhöjd med gaffeln.

4. Placera en lämplig hylsa mellan skruvstycke och lager (bild 15) och pressa i detta ytterligare till det passerar låsringsspåret. Montera därefter låsringen.

5. Montera gaffelns andra nållager på samma sätt.

6. Placera axelkorset med gummitätningar och flänsgaffel alt. gaffeltapp i axelrörets gaffel. Montera därefter nållager och låsringar som tidigare.

7. Kontrollera att den kompletta kardanknuten kan röra sig fritt och och att det inte finns glapp någonstans.

osv osv....

Sammanfattning:
Om du inte redan äger Volvos Verkstadshandbok (gröna häften) för Volvo Amazon är det hög tid att skaffa dem!

PS. Jag har planer på att scanna in häftena och digitalisera dem i samarbete med klubben, men vet ej om vi får tillåtelse från Volvo. DS.[/b]
Last edited by D59471 on Wed Mar 24, 2004 11:01 pm, edited 1 time in total.
Hector
Posts: 10
Joined: Mon Mar 22, 2004 6:22 pm
Location: Uddevalla

Post by Hector »

Ja:-) Jag e Uddevallabo som träffat tjej, börjat studera i falun och pendlar.
Höl i vägga...
Hector
Posts: 10
Joined: Mon Mar 22, 2004 6:22 pm
Location: Uddevalla

Post by Hector »

Bor mitt i stan.
Tack för Isärtagningsfaktan...
Höl i vägga...
J-h:n
Posts: 16
Joined: Thu Jun 03, 2004 4:27 pm
Location: Göteborg

Post by J-h:n »

Knutarna blev smörjfria 1966, liksom en del annat (det var det året amazonen enligt reklamen inte längre fordrade rundsmörjning!). Fast om man vill hålla sig till det eller ej är ju som Henrik skrev mest en smaksak, båda sorterna passar.
P22134VD. Gyllengul.
P221
Posts: 38
Joined: Tue Mar 30, 2004 6:25 am
Location: Älvängen

Post by P221 »

Hej!
Om du kände ett glapp på några centimeter så var det nog i bakaxeln eller också är ett knutkors helt av. :shock:
Känn så här: Lägg dig under bilen och fatta kardanen med ena handen straxt framför ett kors och den andra handen straxt bakom samma kors.
Vrid åt olika håll och känn om du kan känna glapp.

Jag rekomenderar även en koll på upphängningsgummina. De är två små runda (liknar stora genomföringsgummin) och kan ge härliga vibrationer vid fartökning :D
De kostar runt 25:- stycket och är mycket lätta att montera.

Lycka till!!
Amazon kombi -64 svart
Amazon kombi -66 ljusgrön
Amazon 4-d -62 dimgrön
Amazon 4-d till salu -61 blå-gråbiege
Amazon 4-d automatic -65 ljusblå
Post Reply