Alla tre karosserna (P120, P130, P220) har sin egen chassinummerserie som alla börjar på 1. Detta visar sig gälla de två prototyperna X1 och X2 också. Dessa tillverkades i april respektive juni 1956. Enligt Volvo byggdes ch.-nr. 1-3 i produktionsserien mellan 27/8 och 1/9 samma år, men noterades som leveransklara först 24/10, 8/11 och 7/12 samma år. Det sista datumet är angivet som 12/7 i leveransböckerna men detta är antagligen en felskrivning då bilen inte ens var byggd då. Man kan således luras att tro att X1 och X2 med ch.-nr. 1 och 2 följdes av ch.-nr. 3 den 12/7.MR:Amazon wrote:Den måste ha chnr:3 den första är x1 den andra är x2 den tredje är chnr: 3 av 4dr. 2 prototyper och den 3 blir starten.
men jag kan ha fel??
2dr har chnr: 1 och den fanns tidigare i samma samling av bilar som den (första) 4dr.
combin har troligen funnits med chnr: 1 oxå.
//Per
Det fanns tidigare även uppgifter om att de första produktionsbilarna hade vissa unika egenskaper kvar från prototyperna en bit in i serietillverkningen, som dörrbågarna målade i takets färg, men det verkar inte stämma att döma av Youtube-klippet.
Mvh,
Fredrik