Skruvdimensioner översättningstabell

Moderatorer
Post Reply
fredand44
Posts: 99
Joined: Tue Feb 24, 2004 9:26 am
Location: Sweden\\Lidingö

Skruvdimensioner översättningstabell

Post by fredand44 »

Hej!

Undrar om någon har någon översättningstabell eller vet vart man kan få tag i en sådan mellan volvoartnr och skruvdimensioner.

De skruvar jag behöver få tag på är följande:

Volvoartnr: 192481-0 eller 668905-3 (verkar finnas 2 nr)
Volvoartnr: 190767-4
Volvoartnr: 190768-2

Artnr har jag hittat hos GCP:s förnämliga reservdelskatalog på nätet. Volvo-reservdelar kunde konstigt nog inte hjälpa mig. Fast det kanske beror på att de vill sälja detaljen till mig. Men jag gissar att det blir billigare på t ex en skruv återförsäljare som Siferts skruv eller liknande.

Stort tack på förhand.
Mvh
Fredrik Andersson
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

En översättningstabell är ju väldigt praktisk.

Men de flesta skruvdimensioner brukar gå att ta reda på genom att studera bilar på skroten eller någon annans bil.

Det är ju sällan annat än UNC eller UNC-gänga (bara på udda ställen) och längderna brukar man få till ganska lätt.

Sedan tillkommer ju en ytterligare aspekt om man är originalfreak. Nämligen att ha de gamla originalbultarna. Ofta levererade av \"Bufo\", dvs. Göteborgsbult. Dessa går inte längre att få tag på!

/Henrik - som sålt mycket skruv och bult
Hasse
Posts: 82
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:40 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Bult & Mutter

Post by Hasse »

Det bästa hjälpmedlet som finns för att hitta rätt dimensioner och gängor till Volvos artikelnummer är en katalog som Volvo tagit fram, den heter Quick Reference List, den finns i flera utgåvor (ju äldre dess då bättre), den jag har är från 1992, tyvärr så saknas vissa artikelnummer i denna, men 98 % av Amazonens Bultar, skruvar, muttrar & brickor finns med, längst bak i katalogen finns ett nummerregister, sedan är det bara att slå upp hänvisningen och läsa ut vad det skall vara för dimension & gänga.

SVIS i Köping säljer både katalogen i bokform men har den även på CD-skiva, detta är en god investering.

Dom bultar du söker finns dock ej med i denna katalog, den övre av bultarna förmodar jag är för att fästa bromsoken med, har du 1-krets ok skall du använda 668905, om du har 2-krets ok skall du använda 943506, dessa finner du hos bland annat Veteranprodukter (tel. 033-206464)
Dom två andra du söker (190767 & 190768) är till styrväxeln, det är dock vanliga UNC bultar som är ersatta med andra nummer, jag kan hjälpa dig med dessa i helgen (jobbar uppe i Norge några dagar i vecka), jag har bytt allt i skruvar och muttrar på min Amazon så jag har alla dimesioner i datorn hemma, om du vill så får du sända ett mail till mig på hasse@amazonklubben.se

Mvh / Hasse Lindell
Att renovera en Amazon är att bevara en bit Svensk kulturhistoria
Hasse
Posts: 82
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:40 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Bult & Muttrar

Post by Hasse »

Har nu hittat dom sista bultdimesionerna du söker.
190767 heter nu 955525 = 5/16 UNC x 25
190768 heter nu 955524 = 5/16 UNC x 16

Lycka till.....
Att renovera en Amazon är att bevara en bit Svensk kulturhistoria
Post Reply