Helt grön kille vill ha lite hjälp!
-
- Posts: 111
- Joined: Tue Feb 03, 2004 12:20 am
- Location: Fjollträsk
Helt grön kille vill ha lite hjälp!
Tjenare!
Har en amazon 1966 som jag vill skrämma lite liv i för måttliga pengar.
Alltså,så vad jag vill ha är helt enkelt tips och tricks!
Har planerat att få ut c:a 130-140 kusar..är det en omöjlighet för en rimlig peng?
Har mekat en hel del,men jag har bara trimmat en folkamotor..
Sitter en b18 i nu,men jag klurar även på att peta i en b20.
Så...funderingar/tips?
Har en amazon 1966 som jag vill skrämma lite liv i för måttliga pengar.
Alltså,så vad jag vill ha är helt enkelt tips och tricks!
Har planerat att få ut c:a 130-140 kusar..är det en omöjlighet för en rimlig peng?
Har mekat en hel del,men jag har bara trimmat en folkamotor..
Sitter en b18 i nu,men jag klurar även på att peta i en b20.
Så...funderingar/tips?
Blood,guts and Rock N´ Roll
-
- Posts: 111
- Joined: Tue Feb 03, 2004 12:20 am
- Location: Fjollträsk
Enklare att tipsa om du säger vad det FÅR kosta
Weber 36DCD med insug, kanske 1000-1500:- +ev. bestyckningsdetaljer.
Beg. B20a: kanske 500-2000:- Plana toppen 2mm: En tårta ->7-800:-
Osv...
Byt till elfläkt alternativt slirfläkt också! Om inte annat så för ljudnivån!!
Weber 36DCD med insug, kanske 1000-1500:- +ev. bestyckningsdetaljer.
Beg. B20a: kanske 500-2000:- Plana toppen 2mm: En tårta ->7-800:-
Osv...
Byt till elfläkt alternativt slirfläkt också! Om inte annat så för ljudnivån!!
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
-
- Posts: 111
- Joined: Tue Feb 03, 2004 12:20 am
- Location: Fjollträsk
Mjo...*heh*
Tänkte inte på det fan..
Men fan,det låter som eine ganska billig historia,i mitt tycke i alla fall!
Ska nog börja rota efter en b20 snarast då.
Nåt speciell modell som jag ska leta efter?
Dom finns väl med 90-100 kusar...beteckning som jag ska leta efter å så?
Tänkte inte på det fan..
Men fan,det låter som eine ganska billig historia,i mitt tycke i alla fall!
Ska nog börja rota efter en b20 snarast då.
Nåt speciell modell som jag ska leta efter?
Dom finns väl med 90-100 kusar...beteckning som jag ska leta efter å så?
Blood,guts and Rock N´ Roll
Nja, speciell modell vet jag inte, du skall ju ändå byta kam till din K-kam...
I övrigt skiljer det inte såå mycket på A-B-D-motorerna, E och F har insprutning, annan topp och D eller K-kam original...
Men det är klart vill du vara seriös så skjuter det väl iväg en bit...
*Eventuell renovering av block/topp?
*Modifiering av topp förutom planing?
Osv...
I övrigt skiljer det inte såå mycket på A-B-D-motorerna, E och F har insprutning, annan topp och D eller K-kam original...
Men det är klart vill du vara seriös så skjuter det väl iväg en bit...
*Eventuell renovering av block/topp?
*Modifiering av topp förutom planing?
Osv...
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
-
- Posts: 111
- Joined: Tue Feb 03, 2004 12:20 am
- Location: Fjollträsk
Hm... Du bor i Stockhom va?
Timos Motor i Haninge kanske ligger nära till hands då. Det är en Volvotrimmare som varit med sen tiden då B18 lanserades...
Annars kanske det är dags att börja beställa lite kataloger för att kika på lite \"godis\" och få lite tips!
Dessa volvotrimmare har kataloger (såvitt jag vet): KG Trimning, Dalby
http://www.kgtrimning.com
Unitek&ST, Luleå
0920-252280
unitek@mail.bip.net
Unitek's katalog kan dok vara lite svårläst om man är lite \"ny\" (iofs ganska svårläst ändå ) Dock finns det mycket \"porrigare\" B20grejer i den katalogen än i KG's katalog
Timos Motor i Haninge kanske ligger nära till hands då. Det är en Volvotrimmare som varit med sen tiden då B18 lanserades...
Annars kanske det är dags att börja beställa lite kataloger för att kika på lite \"godis\" och få lite tips!
Dessa volvotrimmare har kataloger (såvitt jag vet): KG Trimning, Dalby
http://www.kgtrimning.com
Unitek&ST, Luleå
0920-252280
unitek@mail.bip.net
Unitek's katalog kan dok vara lite svårläst om man är lite \"ny\" (iofs ganska svårläst ändå ) Dock finns det mycket \"porrigare\" B20grejer i den katalogen än i KG's katalog
Last edited by JE Jr on Thu Feb 05, 2004 3:21 pm, edited 1 time in total.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Katalogrecensioner
Uniteks katalog svårläst! Dagens understatement.
Fick min katalog för ett år sen. Efter att ha tittat i den så insågs att hjälp behövdes. Därför skickades katalogen omgående till försvarets krypteringsenhet. Men det enda svaret jag får från grabbarna där är att de inte fattar någonting!
Skämt åsido. Men faktum är att jag tror att Unitek skulle tjäna på att se över upplägget i katalogen. Även om det inte är några direkta fel i katalogen så kan ju bruket av egna förkortningar, korta meningar etc göra katalogen minst sagt svårläst. Överskådligheten lämnar dessutom en del övrigt att önska. Sen har vi ju detta med ngn form av 10-siffrig orderkodning för beställning av arbete (tror jag i alla fall)....
Helt klart är att ambitionsnivån har varit hög vad gäller informationsinnehållet. Men man skall inte underskatta \"användarvänlighetsgraden\" heller.
Sen har vi ju KGs katalog...
Det bästa med den måste väl vara alla slogans som enligt uppgift är inskickade av nöjda kunder. Eller vad sägs om \"KG:s grejor är Dunder när ens bil är en blunder\". Stor poesi, eller?
Fick min katalog för ett år sen. Efter att ha tittat i den så insågs att hjälp behövdes. Därför skickades katalogen omgående till försvarets krypteringsenhet. Men det enda svaret jag får från grabbarna där är att de inte fattar någonting!
Skämt åsido. Men faktum är att jag tror att Unitek skulle tjäna på att se över upplägget i katalogen. Även om det inte är några direkta fel i katalogen så kan ju bruket av egna förkortningar, korta meningar etc göra katalogen minst sagt svårläst. Överskådligheten lämnar dessutom en del övrigt att önska. Sen har vi ju detta med ngn form av 10-siffrig orderkodning för beställning av arbete (tror jag i alla fall)....
Helt klart är att ambitionsnivån har varit hög vad gäller informationsinnehållet. Men man skall inte underskatta \"användarvänlighetsgraden\" heller.
Sen har vi ju KGs katalog...
Det bästa med den måste väl vara alla slogans som enligt uppgift är inskickade av nöjda kunder. Eller vad sägs om \"KG:s grejor är Dunder när ens bil är en blunder\". Stor poesi, eller?
Trimmar min amazon för tillfället.
Siktar på 140hk, åtminstone i närheten. Recptet lyder:
B20b. - Satt i när jag köpte den
Weber 40 förgasare - 2000:- komplett
Extraktorrör, och kul topp, typ 600 spänn.
Göra toppen mycket roligare (planing så mycket som möjligt, och portning. Gjort så jag kan slänga in dellorto 52or, och S-kam utan att toppen är flaskhalsen), 1400:-
K-kam - 1500:.- (micro)
Sportavgassystem. Egenkomponerat sportsystem. (vet ej än, ej inköpt.)
Nåja, det behöver inte kosta skjortan.
Siktar på 140hk, åtminstone i närheten. Recptet lyder:
B20b. - Satt i när jag köpte den
Weber 40 förgasare - 2000:- komplett
Extraktorrör, och kul topp, typ 600 spänn.
Göra toppen mycket roligare (planing så mycket som möjligt, och portning. Gjort så jag kan slänga in dellorto 52or, och S-kam utan att toppen är flaskhalsen), 1400:-
K-kam - 1500:.- (micro)
Sportavgassystem. Egenkomponerat sportsystem. (vet ej än, ej inköpt.)
Nåja, det behöver inte kosta skjortan.
Amazon 131, http://www.attitudemotorclub.com