Helt grön kille vill ha lite hjälp!

Moderatorer
Post Reply
ThrashPerre
Posts: 111
Joined: Tue Feb 03, 2004 12:20 am
Location: Fjollträsk

Helt grön kille vill ha lite hjälp!

Post by ThrashPerre »

Tjenare!
Har en amazon 1966 som jag vill skrämma lite liv i för måttliga pengar.
Alltså,så vad jag vill ha är helt enkelt tips och tricks! :D
Har planerat att få ut c:a 130-140 kusar..är det en omöjlighet för en rimlig peng?

Har mekat en hel del,men jag har bara trimmat en folkamotor.. :oops:

Sitter en b18 i nu,men jag klurar även på att peta i en b20.

Så...funderingar/tips? :)
Blood,guts and Rock N´ Roll
robbanama
Posts: 34
Joined: Sun Feb 01, 2004 12:18 pm

Tips

Post by robbanama »

Fräch b20 (6 bult)helst bättre stakar, lätta svänghjulet 2-3kg, d eller k-kam ,b20 topp 74-75 planad ca2 mm portad avgask, brytarlöst tändsyst,
weber36/36 eller dubbla su, 2 tum+ avgsyst =Mycket glädje.....
ThrashPerre
Posts: 111
Joined: Tue Feb 03, 2004 12:20 am
Location: Fjollträsk

Post by ThrashPerre »

Tackar,tackar!
En K-kam har jag t.o.m liggandes.. 8)
Men resten,har Du någon aning om vad det kan kosta? :)
Blood,guts and Rock N´ Roll
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Enklare att tipsa om du säger vad det FÅR kosta ;)

Weber 36DCD med insug, kanske 1000-1500:- +ev. bestyckningsdetaljer.
Beg. B20a: kanske 500-2000:- Plana toppen 2mm: En tårta ->7-800:-
Osv...

Byt till elfläkt alternativt slirfläkt också! Om inte annat så för ljudnivån!!
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
ThrashPerre
Posts: 111
Joined: Tue Feb 03, 2004 12:20 am
Location: Fjollträsk

Post by ThrashPerre »

Mjo...*heh*
Tänkte inte på det fan.. :oops:

Men fan,det låter som eine ganska billig historia,i mitt tycke i alla fall! :twisted:

Ska nog börja rota efter en b20 snarast då.
Nåt speciell modell som jag ska leta efter?
Dom finns väl med 90-100 kusar...beteckning som jag ska leta efter å så?
Blood,guts and Rock N´ Roll
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Nja, speciell modell vet jag inte, du skall ju ändå byta kam till din K-kam...

I övrigt skiljer det inte såå mycket på A-B-D-motorerna, E och F har insprutning, annan topp och D eller K-kam original...

Men det är klart vill du vara seriös så skjuter det väl iväg en bit...

*Eventuell renovering av block/topp?
*Modifiering av topp förutom planing?
Osv...
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
ThrashPerre
Posts: 111
Joined: Tue Feb 03, 2004 12:20 am
Location: Fjollträsk

Post by ThrashPerre »

*hmm* Renovering blir det nog...om inte jag får tag i en frisk på en gång då.
Men hur stor är den risken.. :roll:

Vad gäller toppen,så kaske kjag klämma i lite maffigare ventiler i den samt en planing.

Förslag på vart man kan lämna in den för sånt?
Blood,guts and Rock N´ Roll
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Hm... Du bor i Stockhom va?
Timos Motor i Haninge kanske ligger nära till hands då. Det är en Volvotrimmare som varit med sen tiden då B18 lanserades...


Annars kanske det är dags att börja beställa lite kataloger för att kika på lite \"godis\" och få lite tips!

Dessa volvotrimmare har kataloger (såvitt jag vet): KG Trimning, Dalby
http://www.kgtrimning.com

Unitek&ST, Luleå
0920-252280
unitek@mail.bip.net

Unitek's katalog kan dok vara lite svårläst om man är lite \"ny\" (iofs ganska svårläst ändå :( ) Dock finns det mycket \"porrigare\" B20grejer i den katalogen än i KG's katalog
Last edited by JE Jr on Thu Feb 05, 2004 3:21 pm, edited 1 time in total.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
matza

Katalogrecensioner

Post by matza »

Uniteks katalog svårläst! Dagens understatement.
Fick min katalog för ett år sen. Efter att ha tittat i den så insågs att hjälp behövdes. Därför skickades katalogen omgående till försvarets krypteringsenhet. Men det enda svaret jag får från grabbarna där är att de inte fattar någonting!
Skämt åsido. Men faktum är att jag tror att Unitek skulle tjäna på att se över upplägget i katalogen. Även om det inte är några direkta fel i katalogen så kan ju bruket av egna förkortningar, korta meningar etc göra katalogen minst sagt svårläst. Överskådligheten lämnar dessutom en del övrigt att önska. Sen har vi ju detta med ngn form av 10-siffrig orderkodning för beställning av arbete (tror jag i alla fall)....
Helt klart är att ambitionsnivån har varit hög vad gäller informationsinnehållet. Men man skall inte underskatta \"användarvänlighetsgraden\" heller.

Sen har vi ju KGs katalog...
Det bästa med den måste väl vara alla slogans som enligt uppgift är inskickade av nöjda kunder. Eller vad sägs om \"KG:s grejor är Dunder när ens bil är en blunder\". Stor poesi, eller?
Hanse

Post by Hanse »

Jag har precis renoverat och trimat min B20. Borrat till närmsta öd. och plantat toll och fixat med insug och bytt ventiler. Större och såda som klarar dagens bensin. Har dubblsa SU och 2tum avgas. DEn ger 150hk på bakhjulen och kalaset kostade runt 17000:- För bara motorn.
Fåglefelt
Posts: 71
Joined: Thu Feb 26, 2004 12:20 am
Location: Habo
Contact:

Post by Fåglefelt »

Trimmar min amazon för tillfället.
Siktar på 140hk, åtminstone i närheten. Recptet lyder:

B20b. - Satt i när jag köpte den

Weber 40 förgasare - 2000:- komplett

Extraktorrör, och kul topp, typ 600 spänn.

Göra toppen mycket roligare (planing så mycket som möjligt, och portning. Gjort så jag kan slänga in dellorto 52or, och S-kam utan att toppen är flaskhalsen), 1400:-

K-kam - 1500:.- (micro)

Sportavgassystem. Egenkomponerat sportsystem. (vet ej än, ej inköpt.)

Nåja, det behöver inte kosta skjortan.
Post Reply