Läckage

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Röda baronen
Posts: 9
Joined: Mon Mar 01, 2004 6:58 pm
Location: Uppsala

Läckage

Post by Röda baronen »

Jag har en 67:a och har problem med läckage vid passagerarplatsen. Jag läste något om det i det gamla forumet och det verkade vara ett ganska vanligt problem. Vid regn droppar det från isoleringen på instrumentbrädan nästan längst till höger. Finns det några enkla åtgärder man kan göra för detta eller krävs ett större ingrepp? Isåfall vad?
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

rutan

Post by Henke 12136 »

Förmodligen är det vindrutan som läcker. Gummilisten krymper och spricker i hörnet. Jag lyckades täta med vanlig silikon men det är väl inte att rekommendera direkt.
Byta ruta?
-anglofil-
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Henke har rätt i att det förmodligen är runt vindrutan som det läcker. Nedre hörnorna är allra vanligast.

Du behöver ej byta ut rutan. Det räcker med att beställa en ny gummilist och montera den med kitt osv. så får du en tätt vindruta.

Enklaste sättet att montera bort vindrutan är att skruva bort plåtsargen på insidan av rutan och sedan ta en mattkniv och skära bort inre flänsen av gummilisten. Sedan är det bara att lyfta bort rutan utifrån.

Resten av proceduren har jag beskrivit utförligt i en annan tråd. Beställ en gummilist från någon reservdelsfirma och köp kittmassa som är avsedd för bilrutor, använd inte silikon.
Classe
Posts: 5
Joined: Tue Mar 02, 2004 10:56 pm

Post by Classe »

Har för mig att min bil läckte via ventilationen/värmepaketet,sitter en slang för avrinning vid luftintaget,kolla att slangen sitter på och att det är tätt runt värmepaketet. :shock:
Mvh Classe
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det finns många ställen där det kan läcka in vatten på en amazon. Vanligast är rutkanterna (nästan standard), sedan är det väl värmepaketet, hål i torpedväggen med dålig tätning, ventilationsrutorna fram, dörrgången osv.

Jag tolkar dock Röda Baronens beskrivning \"Vid regn droppar det från isoleringen på instrumentbrädan nästan längst till höger\" som att vattnet droppar ned på vinylen ovanpå instrumentbrädan längst till höger. Högra hörnet av vindrutan låter därmed ganska troligt. Hade det varit värmepaketet borde vattnet ha runnit nere vid torpeden där värmepaketet sitter.
Röda baronen
Posts: 9
Joined: Mon Mar 01, 2004 6:58 pm
Location: Uppsala

Post by Röda baronen »

Det droppar inte på vinylen utan kommer underifrån själva isoleringen och droppar ner på golvet.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

torped

Post by Henke 12136 »

Jag tolkade oxå förklaringen som om det droppade på vinylen, men nu kan det nog lika gärna vara torpeden som är \"perforerad\" av rost. Vindrutan är fortfarande en annan trolig förklaring.
Ventilationen läcker ofta om man glömmer att föra upp det mittre reglaget, defrostern.
Läckor är alltid knepiga, men om du lägger dig på rygg med skallen under brädan och ber någon spola bilen med vatten så kanske du kan se varifrån det kommer.
-anglofil-
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, beskrivningen var något knölig. Jag tolkade det som att det hamnade på hörnet ovanpå brädan.

Man skall även komma ihåg att om det läcker från ruthörnan kan det lika gärna slinka ned bakom instrumentbrädan och uppenbara sig vid torpedfilten (isoleringen).

Öppna huven och granska torpedväggen noga. Vattnet skall visserligen aldrig rinna in i motorrummet men det kan det göra om det vill sig illa, och då finns det många hål som det kan ta sig in igenom.

Och kom ihåg att torpedfilten är ömtålig och svår att montera bort. Ta det försiktigt med filten om den är hyffsat fin. Det går ej att få tag i nya torpedfiltar, endast privata nytillverkningar. Filten monteras först av allt inredningen, som du kanske kan se. :)
Röda baronen
Posts: 9
Joined: Mon Mar 01, 2004 6:58 pm
Location: Uppsala

Post by Röda baronen »

Jag tror inte att det är torpeden, bilen har väldigt lite rost i övrigt men jag ska kolla. Ska även kolla framrutan och värmepaketet. Tack tack!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Nej, torpeden är mindre trolig. Rutan och värmepaketet är klart troligast. Om du har en läckande huvlist i bakkant eller annat som gör att vattnet tar vägen in genom motorrummet istället för att gå ned förbi dörrgångjärnen mellan hjulhuset och bakdelen av framskärmen, då kan det dock läcka in genom någon genomföring till torpedväggen.

Ha det så kul med vattenslangen. :)
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Hej! Jag kollade lite i gamla inlägg och fann att denne \"röde baron\" har/hade samma problem som mig. Det läcker vatten på precis samma ställe i högra hörnet. Jag har redan beställt vindruta så de är förhoppningsvis snart ur världen.

MEN

Det läcker in vatten ur värmepaketet också. :cry: när jag spolar med slangen på friskluftsintaget så fullständingt rinner det in vatten i kupé:n. Alla reglage är längst upp och stängda. Vad är det som gör att det läcker så himla mycket där? Är det någon som vet hur detta åtgärdas? Vore bra med lite tips innan jag börjar riva alltsammans.

Du Baronen, har du fått tätt i din Amazon?
P221
Posts: 38
Joined: Tue Mar 30, 2004 6:25 am
Location: Älvängen

Post by P221 »

Hej!

Läckande vindrutor var en utrustning som volvo hade med i standardutrustningen...
Läcker det in när du spolar i friskluftintaget så är avloppet tätt.
Lätt fixat dock. Ta bort gallret och leta reda på avrinningshålet i botten (under alla löv, ekollon och ormbunkar) och peta rent. Har du tryckluft så poff. :D spola lite och se om det rinner ut ur slangen under motorhuven.
Var rädd om bilen bara.

Om det läcker in runt framrutan och gummilisten inte är sprucken så går det att täta med karosserikitt både på ut- och insidan. Det är väl en budgetvariant men varför byta något som är helt? :)

Lycka till!!
Amazon kombi -64 svart
Amazon kombi -66 ljusgrön
Amazon 4-d -62 dimgrön
Amazon 4-d till salu -61 blå-gråbiege
Amazon 4-d automatic -65 ljusblå
P221
Posts: 38
Joined: Tue Mar 30, 2004 6:25 am
Location: Älvängen

Post by P221 »

...framrutelisten lyftes lite på och karosserikittet petas in mellan rutan och gummit såklart. Det blir inte lika snyggt som med en ny gummilist men man sparar pengar och slipper svetsa nya golvplåtar så ofta.
Amazon kombi -64 svart
Amazon kombi -66 ljusgrön
Amazon 4-d -62 dimgrön
Amazon 4-d till salu -61 blå-gråbiege
Amazon 4-d automatic -65 ljusblå
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Jo jag rotade runt lite där nere i tratten, där fann jag en pinne eller ngt som hade täppt till hålet. Jag bytte även till en ny framruta och då passade jag på att beställa en sprittans ny gummilist.

Inge mer vatten i min kupé!!!
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Post Reply