Lilla \"Bertha\"

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Lilla \"Bertha\"

Post by horgalaten »

Bilder på lilla Bertha

Image
Inköpsskicket
Image
Image
Tur att jag aldrig fick sålt originalpumpen. Så nu åker den i bilen istället.
Image
Image
Image
Image
Glenn har gjort ett snyggt lackjobb tycker jag.


Detta är altså bilen som jag köpte i Norrköping den 20 Februari 2004 och byggde ihop henne på ett år. Sedan, som tyvärr kan hända, så blev det pengakris och iväg for hon till Helsingborg den 23 Mars 2005. Den nya ägaren lovade mig dyrt och heligt att jag skulle få förköpsrätt på henne om han skulle sälja nån gång. \"Javisst\" sa han. Upptäckte att hon hade bytt ägare igen och ringde då till Glenn Ryttner i Varberg, som köpt henne, och föreslog ett byte med min Favorit från 66

Svaret blev: \"Ja, jag har jagat en 2 dörrars i ett bra skick länge.\" Sagt och gjort, så kom hon \"Hem\" igen den 29 januari nu i år. Samma dag som vi firade min Älste sons 5-års dag.

Det blev jag som fick den bästa presenten den dagen.

Nu bär det av till lite träffar i Sommar och sen blir det nerplockning igen. Då har hon förtjänat sig ett nytt lager lack i Originalfärg. Skifferblå.

Sedan så tar det väl sin tid att sätta ihop henne igen.

Men EN SAK E SÄKER: Nu är hon min för alltid. Mvh Jörgen
Last edited by horgalaten on Fri Feb 03, 2006 6:55 pm, edited 3 times in total.
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Bilderna funkar inte :cry:
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

Såja

Så ska det se ut.

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det ser väl bra ut. Inte spikrak plåt i dörrarna och så men det är ju detaljer.

Hoppas du lackar motorrummet i skifferblå när det blir dags för det, också!

;)

PS. Du har punka på brukshjulen. :P DS.
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

Jo, det kommer att bli totallackering. Allting ska bort från henne sen blir det helbilsblästring och lackering av så väl kaross som dörrar och skärmar.

Ska även fixa ett par begagnade plåtskärmar, fixa dem så att bilen blir så original som det bara kan. Eftersom jag har fått en andra chans på den så ska det bli ordentligt gjort.

Det tråkiga är att det kommer förmodligen ta en himla tid att fixa det med tanke på att man har ju jobb både på dagtid och på övrig tit. Men så är det ju att ha familj. Däremot så...Den som väntar på nått gott....

Kul ska det bli i alla fall.

PS. Välkomnar alla tips om begagnade bruksdelar till henne som finns ute hos någon snäll som inte använder dem.

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

Har nu hittat en bild på en Skifferblå Amazon.

Jag tycker inte det var nån snygg färg. Är där någon som har en idé om en tuff färg??

Jag har funderingar på SAAB's Royal Blue. Vissa V/S 70 har samma ungefärg. Någon som vet vad den heter?

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Ghostrider
Posts: 62
Joined: Wed Jun 15, 2005 7:37 am

Vad var det jag sa?

Post by Ghostrider »

Om du får för dig att verkligen lägga ner allt det jobb som du planerar, tror jag att du en dag kommer att ångra att du inte lackade den i orginal kulör.
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Skifferblå

Post by Ola O »

Hej

Jag tycker du skall lackera bilen i skifferblå. Du kommer att ångra dig en dag om du väljer en annan färg.
Vet du inte att allting klär en skönhet, även skifferblå.

Lycka till!
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

nä fan! den är ju skitsnygg som den e nu! spec med de svarta grillhalvorna och mittribban kromad
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

Ja...Hmmm....

Många alternativ, men eftersom att bilen ska lackeras om så ska den. Visst den kan mycke väl bli Svart eller någon annan färg.

Det som kommer att ske är, eftersom jag tycker som sagt att skifferblå inte faller mig in, att jag kommer att välja en färg som passar årsmodellen.
Nu ska jag däremot kolla om det fanns Amazon Sport på samtliga färger eller inte.

Någon som vet??
Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Leta reda på ett par originalfälgar oxå. O sedan på med ett par ringar med vita sidor. O jag skulle tvätta av färgen på listerna runt rutorna. Men det är jag det.
:?
Vråltips till alla \"jag-älskar-svarta-lister-runt-rutorna-som-det-var-på-åttitalet-killar\": använd eltejp. 8)
-anglofil-
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Haha, jag hittade mina gamla lister o grillhalvor för ett tag sen.. dom satt på min första Amazon 1986..självklart mattsvarta... men fy så fult.........
Sen ett rött turbo märke i grillen... snyggt?
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

O jag skulle tvätta av färgen på listerna runt rutorna.
Det är faktiskt bara Gummilisten som sitter där som det är nu. Jag försöker hitta på ett sätt att sätta dit cromlisten. Det sk ju egentligen göras innan rutan sätts dit men nu har det inte blivit så.

Jo, jag ska ha tag i originalfälgar också. Jag har ju 4 Snobbringar liggandes så dem ska ju också på. Jag har det mesta för att bilen ska kunna bli så original som möjligt, men det är just det med färgen.

Ja, vi får se hur det blir. Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

horgalaten wrote:Jag har det mesta för att bilen ska kunna bli så original som möjligt, men det är just det med färgen.
Byter du färg på bilen kan du inte påstå att det är originalutförande, det är en ganska allvarlig customisering om avsikten var att få en originalbil.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

Byter du färg på bilen kan du inte påstå att det är originalutförande, det är en ganska allvarlig customisering om avsikten var att få en originalbil.
Jo visst. Är man villig att vara så extrem så kan jag hålla med. Det jag däremot anser är att, även om man bytar färg, håller man sig till de färgkoder som anges till vårje årsmodell, så är det okej.

Jag kan mycket väl lacka den i Röd 46, Svart 19 eller varför inte Dimgön 73. Det är Färger som tillhör Årsmodellen.

Bilen är ju fortfarande original. (Tror detta har varit uppe till diskussion innan här på forumet)

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Post Reply